Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - fotoaparáty
Sony SLT Alfa 99 poprvé v ruce
22. září 2012, 06.47 | První "full-frame" fotoaparát typu SLT – Single Lens Translucent, tedy s technologií nesklopného polopropustného zrcadla – Translucent Mirror Technology, jsme si představili zatím jen stručně vzápětí poté, kdy nám ho představitelé společnosti Sony prezentovali. Následně jsme jeho předprodukční verzi mohli krátce vyzkoušet. V tomto článku vám přinášíme podrobnější informace a také výběr z prvních "před-zkušebních" snímků.
Jak jsme si uvedli už v prvním představení, fotoaparát je koncipován tak, aby vyhověl i pokročilým a náročným fotografům. Má robustní, ale lehké tělo z pevné hořčíkové slitiny, které je pečlivě utěsněno proti vnikání vlhkosti a prachu, což jsme si na deštěm zkrápěném moři mohli osobně ověřit. Tělo má perfektní dílenské zpracování, je moderně a ergonomicky tvarované a má precizně řešené ovládací a kontrolní prvky i koncepci jejich rozmístění. Díky tomu se α 99 velmi dobře drží a příjemně ovládá. Zajímavý nový ovladač je umístěn na přední straně dole pod tlačítkem pro uvolnění bajonetu objektivu. Je to ovládací kolečko, které se aktivuje stiskem středového tlačítka a funkce si může uživatel definovat v menu, anebo podržením středového tlačítka ve stisknuté poloze. Nastavení je možno vybrat zvlášť pro režim fotografování a snímání videosekvencí.
Nový plnoformátový obrazový snímač Exmor CMOS s rozměry 35,8 × 23,8 mm má 24,3 milionu efektivních pixelů má nový oddělený multisegmentový optický nízkoprůchodový filtr a je efektivně podporován výkonným obrazovým procesorem Bionz. Zpracování dat je 14bitové, výstupní soubory RAW mají bohatou gradací a nízkou hladinu obrazového šumu. Segment senzoru je navíc součástí systému stabilizace obrazu typu Sensor-shift a senzor je také chráněn před prachem a jinými nepatrnými nečistotami, a to antistatickým filmem a protiprachovým vibračním filtrem.
Maximální rozlišení snímků je 6000 × 4000 pixelů. Základní poměr stran obrazu 3:2 můžeme změnit na širokoúhlých 16:9. Pořizovat můžeme nekomprimované 14bitové obrazové soubory RAW (formát Sony ARW 2.3) a snímky ve formátu JPEG s možností výběru ze tří stupňů kvality (velmi jemná, jemná a standardní). Základní parametry snímků, kontrast, ostrost a sytost barev, můžeme uživatelsky nastavit v rozsahu ± 3 kroky. Kladem je, že funkce umožňující uživateli nastavit míru snížení digitálního šumu umožňuje „redukci šumu“ i vypnout, a to jak v případě použití dlouhých časů expozice, tak i vysokých hodnot citlivosti, což kupříkladu model α 77 neumožňuje.
U videa máme na výběr ze dvou formátů, MPEG-4 a AVCHD, kodek je H.264 a maximem je Full HD/1920 × 1080 pixelů se snímkovou frekvencí 60, nebo 24 obr./s. Možné je nastavit rozlišení 1440 × 1080 px á 30 obr./s a 640 × 424 px á 29,97 obr./s. Vestavěný mikrofon je stereofonní, samozřejmě je také možno použít externí ECM-ALST1 se sáňkovým adaptérem, nebo ECM-CG50, anebo XLR-K1M. Vestavěný reproduktor je monofonní a má nastavení hlasitosti v osmi krocích. Velkou předností je průběžné automatické ostřením a profesionální audiofunkce. Samozřejmostí je samostatné tlačítko pro zahájení a ukončení videozáznamu.
Snímky i videoklipy lze ukládat na paměťové karty Memory Stick PRO Duo/Pro-HG Duo, nebo SD, SDHC a SDXC (UHS-I). Přístroj má dva sloty pro paměťové karty, horní umožňuje vkládat oba formáty, SD i Memory Stick, spodní jen SD. Uživatel má několik možností, jak dvojici karet využít: na jednu kartu ukládat jen fota, na druhou jen videoklipy, na jednu snímky ve formátu JPEG, na druhou soubory RAW, ručně přepínat mezi kartami, kopírovat data z jedné karty na druhou a podobně. Zajištěna je také kompatibilita s kartami Eye-Fi, které umožňují snadný přenos dat s využitím technologie Wi-Fi.
Tělo bez nasazeného objektivu. Přípojný systém s bajonetem Sony A zajišťuje kompatibilitu nejen s novými výměnnými objektivy Sony A a Carl Zeiss s tímto přípojným systémem, ale samozřejmě také umožňuje použití objektivů Konica Minolta i původních Minolta. Fotoaparát disponuje funkcemi pro kompenzaci vybraných vad objektivů, konkrétně periferního stínění, chromatické aberace a zkreslení obrazu.
Systém automatického zaostřování TTL pomocí fázové detekce má dva detektory, první má 19 bodů, z toho je 11 křížových, a druhý má 102 bodů pomocných.. K dispozici jsou režimy ostření po jednom snímku (AF-S), automaticky (AF-A), kontinuální (AF-C) a volitelný Depth Map Assist Continuous AF (AF-D). Použít můžeme širokou oblast zaostření, anebo volitelnou oblast – ostření zónové, bodové a lokální. Přístroj nabízí také funkce sledování objektu, prediktivní řízení, zámek zaostření, Eye-start AF s využitím senzoru pod okulárem hledáčku, ale také mikroúpravu autofokusu. Nechybí pomocné LED světlo autofokusu. Samozřejmostí je možnost zaostřovat ručně pomocí otočného prstence na objektivu.
Exponometrický systém využívá maticové měření s 1200 zónami a na výběr je měření vícesegmentové, vyvážené na střed a bodové. Ekvivalent obecné citlivosti ISO má rozsah 50 až 25 600; u videa paltí ekvivalent ISO 100–6400. Kompenzace expozice je možná v rozsahu ± 5 EV, nechybí samozřejmě ani funkce automatické řady snímků s posunem expozičních parametrů AE Bracketing. Pro vyvážení bílé barvy je k dispozici plně automatický režim a devět režimů speciálních, Denní světlo, Stín, Zataženo, Blesk, Žárovka a 4× Zářivka (Teple bílá, Studeně bílá, Bílý den a Denní světlo). Možné jsou i mikroúpravy nastavení (G7–M7 a A7–B7 vždy v rozsahu 15 kroků), uživatelské vyvážení, funkce WB Bracketing a nechybí ani možnost nastavit barevnou teplotu v Kelvinech, a to v rozsahu od 2500 do 9900 K.
Sony SLT α 99 nabízí celou řadu režimů expozice. Umožňuje využít dokonce dva plně automatické režimy – „inteligentní automatiky“, a to „normální“ iAuto a Superior Auto. Vybírat lze ze sady scénických programů (Portrét, Krajina, Makro, Sportovní akce, Západ slunce, Noční portrét, Noční scéna a Večerní fotografování z ruky – Hand-held Twilight, kdy přístroj pořídí v rychlém sledu 6 snímků, z nichž připraví jeden optimalizovaný). K dispozici je dále programová automatická expozice, program s prioritou clony, program s prioritou času expozice (1/8000–30 s) a režim s ručním nastavením všech parametrů expozice. Má ale také program Sweep Panorama pro souvislé snímání širokých panoramatických záběrů a režim souvislého snímání s tím, že lze pořizovat fotografické sekvence v plném rozlišení rychlostí až 6 snímků za sekundu, případně 10 snímků za sekundu v high-speed režimu teleobjektivu.
Uplatnit je možno širokou nabídku obrazových efektů, na výběr je 11 typů v 15 variantách od barevné a čb posterizace přes výběr určitých barev s tím, že další části obrazu jsou převedeny do šedé škály, HDR Painting a Dětský fotoaparát až po Miniaturu. Nechybí ani nabídka tvůrčích stylů a funkce pro rozšíření dynamického rozsahu, a to Dynamic Range Optimiser (automatika + 5 úrovní) a automatické zobrazení s vysokým dynamickým rozsahem.
Elektronický hledáček XGA OLED Tru-Finder používá panýlek s úhlopříčkou 1,3 cm a s rozlišením 2 359 296 obrazových bodů. Poskytuje 100% pokrytí záběru a zvětšení obrazu cca 0,71× (s 50mm objektivem zaostřeným na nekonečno). Hledáček nabízí grafické zobrazení, zobrazení všech informací, anebo jen čistý obraz bez informací a také digitální vodováhu a histogram. Umožňuje ovládat jas, a to automaticky i ručně, ručně lze také řídit barevné podání a nechybí samozřejmě ani dioptrická korekce (-4 až +3 m-1).
Obrazovka typu TFT Xtra Fine color LCD má délku úhlopříčky 3 palce (cca 7,5 cm) a rozlišení 1 228 800 obrazových bodů. Je umístěna na výklopném a otočném panelu. Naklápět je možno nahoru v úhlu až 140 ° a dolů 180 °, otočení je možné v úhlu 180 ° po směru hodinových ručiček a 90 ° ve směru opačném. Obrazovku je tudíž možno uložit směrem dovnitř a tak ji chránit před případným mechanickým poškozením třeba při pohybu v náročném terénu nebo při volném uložení fotoaparátu do batohu či brašny. Také u displeje lze ovládat jas, a to automaticky i ručně, navíc je k dispozici režim pro slunečné počasí. Také displej nabízí grafické zobrazení, zobrazení všech informací, anebo jen čistý obraz bez informací a také digitální vodováhu a histogram, navíc ale také rychlou navigaci (Quick Navi Pro), funkci Lupa pro přesné zaostření (v režimu 35mm full-frame 5,9× a 11,7×; při snížení na formát APS-C 3,8× a 7,7×) a také indikaci zaostření v manuálním režimu.
Fotoaparát nemá výklopný blesk, použít je možno jen blesky externí, jak je zavedeno u zrcadlovek pro profesionální fotografy, kteří potřebují výkonné zábleskové jednotky, které disponují vhodným výběrem režimů a funkcí a lze je používat velmi flexibilně.
Základním zdrojem energie je dobíjecí 7,2V lithium-iontová baterie NP-FM500H s kapacitou 1600 mAh, což představuje energii 11,8 Wh. Na jedno nabití je možno pořídit asi 500 snímků, respektive něco přes 400 při používání elektronického hledáčku, anebo cca 155 min. videa ať už s hledáčkem , nebo LCD (podle norem CIPA). Možné je dokoupit bateriové madlo VG-C99AM s ovládacími prvky pro fotografování na výšku a také adaptér AC-PW10AM pro napájení z elektrické sítě.
Pro připojení k počítači, kompatibilní fotografické tiskárně nebo jinému zařízení je k dispozici rozhraní USB 2.0 typu miniB, pro připojení k HDTV výstup mini HDMI typu C s podporou BRAVIA Sync a PhotoTV HD. Dále má synchronnizační terminál, sáňkový adaptér pro více rozhraní a pro příslušenství automatického zámku, vstup pro mikrofon a výstup sluchátek (3,5mm stereo minijack), zdířku pro konektor síťového adaptéru a pro kabelový dálkový ovladač. Dálkové ovladače, a to kabelový i bezdrátový, je třeba dokoupit. Fotoaparát má stejně jako model α 77 zabudovaný modul GPS. Přístroj měří 147 × 111,2 × 78,4 mm a i s vloženou baterií a kartou Memory Stick PRO Duo váží 812 g.
Sony SLT α 99 a veškeré příslušenství bude v predeji od listopadu 2012. Tělo SLT-A99 má stanovenu doporučenou prodejní cenu 2800 €, tedy okolo 70 tisíc korun. Vícefunkční bateriové madlo (vertical grip) VG-C99AM má stanovenu cenu 380 € (9500 Kč), nový flexibilní a výkonný externí blesk HVL-F60M 650 € (16 250 Kč), adaptér do aktivních sáněk Shoe Adaptor ADP-AMA 28 €, kruhový blesk Ring Light HVL-RL1 má stanovenu prodejní cenu 350 € (8750 Kč), Macro Light Adaptor FA-MA1AM má stát 50 €, Adaptor Kit XLR-K1M XLR 800 € a Remote Commander RMT-DSLR2 pořídíte za 30 €. Už od října bude v prodeji nová paměťová karta SF64UX, a to za 150 €, což je nějakých 3750 Kč. Během testování na Islandu jsme měli k dispozici 16GB kartu Sony SDXC I v rychlostní třídě 10 (á 94 MB/s), která byla zcela vyhovující i pro rychlé souvislé snímání v plném rozlišení.
Sony SLT α 99 – výběr z prvních zkušebních snímků
Je třeba vzít v úvahu, že fotoaparát byl z předprodukční série, neměl finální firmware a mohl jsem ho vyzkoušet jen krátce, během jednoho dne. Základní nastavení jsem volil tak, aby výsledný obraz nebyl vylepšen sofistikovanými funkcemi pro kompenzaci základních vad objektivů, tudíž je na některých snímcích zřejmá vinětace a také ztráta ostrosti směrem do krajů a zejména rohů obrazu, a také aby nebyl snižován digitální šum a základní parametry snímků, kontrast, ostrost a sytost barev jsem ponechal v továrním nastavení. Ale na druhou stranu jsem díky tomu, že se nejedná o test, některé snímky upravil. Například u záběrů v protisvětle jsem vyrovnal přílišné jasové rozdíly a u snímků pořízených na moři za deště a při zatažené obloze jsem oživil barevné podání. Použil jsem program Adobe Photoshop CS6 Extended.
Z pořízených snímků sice není možno vyvozovat jakékoli definitivní závěry, přesto umožňují posoudit, jaké celkové reprodukční charakteristiky dosahuje nový plnoformátový snímač a také fototoaparát jako takový v kombinaci s různými objektivy. Pro pořízení většiny snímků jsem použil objektiv Sony s optickou konstrukcí Carl Zeiss Vario-Sonnar 24–70 mm 1:2,8 ZA SSM, vyzkoušel jsem také Sony Fish-Eye 16 mm 1:2,8 s důmyslně integrovanými a nastavitelnými snímacími filtry A12, O56 a B12 a Sony 35 mm 1:1,4 G. A pro několik snímků jsem použil i nový externí blesk HVL-F60M.
Modrá laguna I. Čas expozice 1/100 s, clonové číslo 11, citlivost 100 ISO, ohnisková vzdálenost 24 mm.
Modrá laguna II. Čas 1/200 s, clona 7,1, citlivost 100 ISO, ohnisko 24 mm.
Modrá laguna III. Čas 1/160 s, clona 6,3, citlivost 100 ISO, ohnisko 24 mm.
Modrá laguna IV. Čas 1/125 s, clona 13, citlivost 100 ISO, ohnisko 45 mm.
Modrá laguna V – celek. Čas 1/100 s, clona 11, citlivost 100 ISO, ohnisko 24 mm.
Modrá laguna VI – celek objektivem typu „rybí oko“. Čas 1/100 s, clona 11, citlivost 100 ISO, ohnisko 16 mm.
Modrá laguna VII. Čas 1/100 s, clona 11, citlivost 100 ISO, ohnisko 16 mm.
Modrá laguna VIII – panorama. Čas 1/100 s, clona 11, citlivost 100 ISO, ohnisko 16 mm.
Modrá laguna IX – záběry orientované na výšku. Vlevo čas 1/100 s, clona 10, citlivost 100 ISO, ohnisko 24 mm. Vpravo čas 1/100 s, clona 10, citlivost 100 ISO, ohnisko 28 mm.
Modrá laguna X – drobné objekty, záběry zblízka. Vlevo čas 1/160 s, clona 5,6, citlivost 100 ISO, ohnisko 70 mm. Vpravo čas 1/200 s, clona 4,5, citlivost 100 ISO, ohnisko 70 mm.
Na lodi I. Čas 1/80 s, clona 5,6, citlivost 100 ISO, ohnisko 24 mm.
Na lodi II. Čas 1/80 s, clona 7,1, citlivost 100 ISO, ohnisko 24 mm.
Na lodi III. Čas 1/100 s, clona 9, citlivost 100 ISO, ohnisko 24 mm.
Na lodi IV – rybím okem. Čas 1/100 s, clona 9, citlivost 100 ISO, ohnisko 16 mm.
Na lodi V – snímek 35mm objektivem a s bleskem. Čas 1/100 s, clona 5, citlivost 100 ISO.
Na lodi VI – dva snímky 35mm objektivem. Vlevo čas 1/250 s, clona 11, citlivost 400 ISO, bez použití blesku. Vpravo čas 1/200 s, clona 7,1, citlivost 100 ISO a k osvětlení objektu v popředí použit blesk.
V přístavu I – Helga RE 49 v suchém doku. Čas 1/400 s, clona 4,5, citlivost 100 ISO, ohnisko 55 mm.
V přístavu II – ještě jednou Helga RE 49, ale s větším prostorem kolem sebe. Čas 1/500 s, clona 4,5, citlivost 100 ISO, ohnisko 70 mm.
V přístavu III – "lodice 539", první z řady čtyř snímků. Čas 1/500 s, clona 4,5, citlivost 100 ISO, ohnisko 28 mm.
V přístavu IV. Čas 1/320 s, clona 4,5, citlivost 100 ISO, ohnisko 24 mm.
V přístavu V. Čas 1/160 s, clona 4, citlivost 100 ISO, ohnisko 45 mm.
V přístavu VI. Čas 1/160 s, clona 4, citlivost 100 ISO, ohnisko 70 mm.
Auto I. Čas 1/125 s, clona 9, citlivost 100 ISO, ohnisko 70 mm.
Auto II. Čas 1/160 s, clona 6,3, citlivost 100 ISO, ohnisko 24 mm.
Kemp I – celek „rybím okem“. Čas 1/60 s, clona 4, citlivost 1600 ISO, ohnisko 16 mm.
Kemp II – "večer z ruky“. Čas 1/25 s, clona 2,8, citlivost 400 ISO, ohnisko 24 mm.
Oheň I. Čas 1/6 s, clona 2,8, citlivost 400 ISO, ohnisko 35 mm.
Oheň II. Čas 1/10 s, clona 2,8, citlivost 400 ISO, ohnisko 50 mm.
Oheň III – jednou standardní barevnost, dvakrát živé barvy. Čas 1/250 s, clona 4,5, citlivost 10 000 ISO, ohnisko 40 mm.
_______________________________________________________________________________________
Chcete znát názor prodejce, zhlédnout krátkou videoprezentaci prodejního balení, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky z full-frame fotoaparátu Sony SLT α 99?
Přílohy:
a99blue_lagoon01.jpg (16 579,00 kB)
a99blue_lagoon02.jpg (15 540,18 kB)
a99blue_lagoon03.jpg (17 250,33 kB)
a99blue_lagoon04.jpg (16 419,49 kB)
a99blue_lagoon_celek.jpg (15 691,13 kB)
a99blue_lagoon_celek01.jpg (14 168,56 kB)
a99blue_lagoon_celek02.jpg (14 425,45 kB)
a99blue_lagoon_panorama01.jpg (8 389,80 kB)
a99blue_lagoon_vertical01.jpg (41 122,62 kB)
a99camp_celek_rybionok.jpg (4 035,09 kB)
a99handheld_night.jpg (4 235,37 kB)
a99lide_na_lodi_blitz.jpg (11 652,35 kB)
a99lodice539.jpg (4 758,35 kB)
a99lodice539_bockzad.jpg (4 895,17 kB)
a99lodice539_schraub.jpg (4 412,60 kB)
a99pridrybionkem.jpg (4 726,18 kB)
sony_a99_ohen01.jpg (10 718,22 kB)
sony_a99_ohen02.jpg (11 570,36 kB)
sony_a99_ohen03_normal_a_vivid.jpg (41 768,07 kB)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Sony: kvalitní plnoformátový senzor pro SLT, NEX i špičkový Cyber-shot
- Nikon D600: kompaktní DSLR s full-frame senzorem
- Canon EOS 6D: full-frame v kompaktním balení
- Panasonic Lumix GH3: kvalitní video a Wi-Fi
- FOMEI: Digitalis Pro – Strobo flash a LED světla
- ILFORD Galerie Prestige a Fine Art – novinky na Photokina 2012
- Canon PowerShot G15 s novým objektivem
- Sony SLT Alfa 99 poprvé v ruce
- Tamron SP 90 mm 1:2,8 Di Macro VC USD
- Tamron SP 70–200 mm 1:2,8 Di VC USD
- Metz Mecablitz 52 AF-1 digital s dotykovým displejem
- Samsung NX: nové objektivy 12–24 a 45 mm
- Photokina – World of Imaging 2012
- Canon PowerShot S110
- Canon SELPHY CP900 a Canon tisk fotografií
- Sony Alfa NEX-6 poprvé v ruce
- Canon PowerShot SX50 HS s 50násobným optickým zoomem
- Olympus Pen E-PL5
- Samyang 24 mm 1:1,5 ED AS IF UMC
- Canon: nové tiskárny PIXMA PRO, iP a MG plus Project 1709
- Lensbaby Spark
- Sony World Photography Awards: výstava v Lucerně
- Olympus PEN Mini E-PM2
- Fujifilm X-E1
- Olympus: nové objektivy M.Zuiko Digital
- Sony Cyber-shot DSC-RX1
- Olympus Stylus XZ-2 iHS
- Fujifilm XF1
- Pentax K-5 II a K-5 IIs
- NEC SpectraView 232 a 271
- Pentax Q10
- Pentax HD DA 560 mm 1:5,6 ED AW
- Tamrac Aria 1 a 2 plus nová barva speciálně pro ženy a dívky
- Nové objektivy Carl Zeiss
- Novinky Canon imagePROGRAF
- Rollei PowerFlex 360 Full HD
- Hasselblad H5D
- Tamrac batohy Jazz a popruhy
- Hasselblad Lunar
- Tokina Reflex 300 mm 1:6,3 MF Macro
- Tamrac Zuma 32 Photo/iPad Bag
- Sony Cyber-shot RX1 poprvé v ruce
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014