Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - příslušenství
AMD FirePro V5900, dvougigový střízlík
16. srpna 2012, 11.16 | Profesionální grafické karty jsou do značné míry zvláštním segmentem trhu. Papírově často zaostávají za herními sourozenci, technologicky jsou nezřídka o stupínek níže, ale přesto mají co nabídnout. AMD FirePro V5900 není v tomto ohledu výjimkou. Zajímavá karta se zajímavou výbavou a také vlastnostmi. Střízlík.
Možná jsem byl až přespříliš ostrý v samotném nadpisu. Ale na druhou stranu, určitě to nebylo myšleno ve zlém. Protože, a optejte se skoro kohokoli, už jste někdy někdo potkal grafickou kartu, co je schopna utáhnout tři monitory, a to s 2 GB na RAM a bez externího 6pinového napájení? Tedy kartu, která je jednak poměrně výkoná a navíc i úsporná? To není špatné, takhle ten střízlík vypadá už podstatně, podstatně lépe.
Stručné představení
Pojďme si, prozatím v krátkosti, kartu představit. FirePro V5900 je kartou ze střední třídy profesionálních grafických karet, která ještě nepatří do oblasti finančně nedosažitelných zařízení s cenou pohybující se v oblasti high-end (jednočipových) herních karet. Karta nabízí 2 GB GDDR5 paměti a disponuje 512 stream procesory, postavena je na jádře s kódovým označením Cayman, která poprvé spatřila světlo světa v rámci herních karet serie 6900. Karta je určena ro systémy Windows a také Linux a připojen je pomocí PCI Express x16 a pracuje v 10bitové hloubce (respektive 30bitové).
Balení
Karta je balena a dodávána ve střízlivé bíločerné krabici s rozměry 24 × 29,4 × 7,2 cm. Vnější tištěná krabička je vyplněná tuhou kartonovou krabicí se zpevněnými boky vyplněnou měkčeným lůžkem, ve kterém je umístěna karta (v antistatickém pytlíčku). Mimo samotné karty je v balení ještě CrossFire můstek pro propojení další karty, seznam možné konfigurace napojení více monitor pomocí technologie Eyefinity, obecný Quick installation guide, redukci DisplayPort/DVI a nakonec doprovodné CD (což je mimochodem změna proti levnější 4900, která je v tomto směru podstatně chudší).
Podrobná technická specifikace:
GPU
Stream procesory: 512
Sběrnice: 256bit
Paměť
Paměť: 2GB GDDR5
Propustnost (GB/s): 64.0
Výstup
DisplayPort: 2 Standard
Dual-link DVI: 1
Max. Resolution: 2560 × 1600 @ 60 Hz
API/Charakteristika/OS podpora
DirectX: 11.0
OpenGL: 4.1
Shader Model: 5.0
AMD Eyefinity Technology podpora: ano
AMD CrossFirePro podpora: ano
Stream Computing: ano (OpenCL 1.1)
OS podpora: Microsoft Windows 7, Windows XP, Windows Vista, Linux (32bit nebo 64bit)
Teploty/příkon/rozměry apod.
Max. příkon: <75 W
Sloty: 1
Aktivní chlazení
Rozhraní: PCI Express 2.1 x16
Další detaily:
Systémové požadavky
512MB paměti
CD-ROM mechanika a nebo připojení na internet
Windows 7/XP/Windows Vista, nebo Linux (32bit or 64bit)
Volný PCI Express x16 slot
Certifikace
pro seznam certifikovaných produktů navštivte prosím Support.AMD.com
Další vlastnosti:
Podpora až tří nezávislých panelů zobrazených pomocí AMD Eyefinity Technology
Technoligie GeometryBoost pro vysoký výkon v oblasti geometrie
AMD PowerTune technologie s optimalizovaným provozem GPU
AutoDetect technologie optimalizuje výkon pro vícepanelové aplikace
Optimalizované a certifikované pro mnoho CAD a DDC aplikace
Plná podpora DirectX 11 a OpenGL 4.1
OpenCL 1.1 podpora
GPU-Z 0.6.3, charakteristiky karty
V zátěži.
A mimo zátěž.
Zkušenost a použití
A nyní se dostáváme konečně k meritu věci. K testování jsem měl tu možnost použít také poloprofesionální (produkt je umístěn na hranici daného členění) deseti/třicetibitový monitor NEC PA271W 27 palců. Monitor je samozřejmě připojitelný pomocí DisplayPortu (tedy také signál z grafické karty musí být v dané bitové hloubce podporovat karta). Více o monitoru na NEC-Display-Solutions.com.
Kartu jsem používal klasicky, tedy k práci. A to většinou k práci ve 3D prostředí a to v aplikaci CINEMA 4D R13 a CINEMA R14 (beta verze). Většinou jsem pracoval jen na jednom monitoru, ale několikráte také na dvou (tři se mi opravud na stl nevejdou) a to, když jsem k 27palcovému panelu NEC, napojenému pomocí DisplayPort, připojil vlastní stařičké EIZO FlexiScan S1961 jako monitor pro zobrazení referencí modelovaného produktu (kovového dětského odrážedla společnosti EarlyRider.com). Vše probíhalo samozřejmě bez potíží. To jsem ostatně očekával, protože technologie Eyefinity funguje opravdu výborně, což jsem otestoval již dříve na slabší kartě V4900 a třech monitorech EIZO. Více o daném testu na Vimeo.com.
Práce je s danou kartou příjemná a z mého pohledu je obrovským plus, že nabízí 2 GB RAM. To je z pohledu zejména OpenGL náhledu a textrování přímo v editoru velmi podstatné, protože to umožňuje zobrazení řádově většího náhledu textur na kterých se pracuje a tím pádem i kvalitnější zobarzení. Paměť totiž může být zejména v této oblasti opravdu klíčová a to i proto, že velikost zpracovaných dat podle velikosti náhledu roste kvadrátem.
Jelikož byla práce v editoru poměrně solidní (a řádově lepší v případě CINEMA 4D R14, kde je editor v OpenGL pměrně výrazně rychlejší než stejná scéna zobrazená pomocí CINEMA 4D R13), otestoval jsem také výkon pomocí aplikace CINEBENCH. Zde je výsledek na mé stanici v tabulce zobrazenou konfigurací na úrovni dříve recenzované FirePro V4900, někde okolo 55 fps. To není špatné už proto, že karta stojí cca necelých 10 000 s DPH.
Na druhou stranu je patrné, že výkon je v oblasti OpenGL 2.0 vlastně totožný s dříve recenzovanou V4900. A to přesto, že tato karta má o něco málo méně stream procesorů a také jen GB paměti RAM. Musíme si ale uvědomit, že RAM není v tomto případě klíčová, protože Cinebench potřebuje jen a pouze 128 MB a tak není tato hodnota pro daný test limitující. Musím si postesknout, že by bylo záhodna aktualizace Cinebench benchmarku na vyšší verzi OpenGL.
Naopak klíčová je v případech, který jsme zmínili výše a také v případě využití výpočtů OpenCL. A to se nemusí týkat jen 3D grafiky, ale také podpory některých funkcí a efektů klasičtějších aplikací, například aplikací patřících do balíku Adobe CS6.
Pojďme se tedy podívat do nastavení Adobe Photoshopu CS6. Ten nabízí několik filtrů, které vyloženě vyžadují akceleraci pomocí OpenCL (nebo obecně grafického adaptéru a stream computingu). Jako zástupce těchto technologií můžeme jmenovat Olejová malba či Zkapalnění (realtime), ale jsou to i jiné. Díky nové podpoře aplikací Adobe Opencl je doména CUDA v této oblasti částečně prolomena a to i například v Adobe Premiere a dalších aplikacích (i když, například dynamické chování zoom/posun a podobně je stále podporováno jen pomocí NVidia CUDA, což ale pro mne osobně není moc zásadní a spíše mi toto chování nevyhovuje – jistě, to je subjektivní).
Shrnuto a podtrženo, v tomto ohledu velká spokojenost. Pojďme se ale podívat na to, jak si karta vede v případě výpočtů. Zde jsem jako referenční benchmark použil systém Luxmark, který vychází ze zdarma šířeného unbias renderovacího řešení Luxrender. Výhodou tohoto systému je, že je schopen měřit jak výkon CPU, tak GPU a jejich kombinace. Navíc je opravdu multiplatformí a proto poměrně univerzální. Poslední výhodu vidím v tom, že je „reálný“. Luxrender je reálný renderer a Luxmark je jen a pouze jeho upravený bratříček.
Výsledek tohoto testu mne ale zklamal. Výsledné skore mělo hodnotu 234, což je poměrně málo (více je lépe). Zejména tehdy, pokud výsledek porovnáme s V4900, která dosáhla hodnoty 274 a NVidia Quadro 4000 výsledku 295.
Otázkou bylo, proč je výsledek takový jaký je. Odpoveď se zdá poměrně zřejmá v případě, že se podíváme na provoz karty v zátěži a mimo zátěž. V klidovém stavu tlučou srdce karty rychlostí 250 MHz, v zatížení pak 600 MHz. Herní karty založené na jádře Cayman běží až na frekvenci 880 MHz. Pravda, mají podstatně vyšší počet jader a vyšší je i frekvence pamětí (1375 MHz kontra 500 MHz) ale také se jejich příkon dotýká hranice 250 W (což je více než 3× vyšší příkon než V5900).
Zdá se, že odtud vítr vane. V5900 je, jak jsme řekli, střízlík s nízkým příkonem, vhodným vlastně do každé stanice u které očekáváme poměrně úsporný provoz a slušný výkon v editoru/OpenGL. Jenže v případě výpočtů karta naráží na hranici nízkého taktu. Bonusem je zmíněný relativně nízký příkon, absence 6pinového napojení, jednoslotové provedení a také malá hlučnost. I to může být významné zejména v případě střihu a zvuku, kdy není zapotřebí počítač uklízet tři patra pod zem...
Závěr
Upřímně řečeno, jsem trochu na vážkách. Jakkoliv jsem byl kdysi velmi nadšený z FirePro V4900, která na svou výbavu válčila velmi, velmi statečně, pak si u V5900 nejsem tak jistý. Karta má vynikající rodokmen, ale díky podtaktování jak pamětí i samotného chipu, zřejmě vlastnosti vynucené jednoslotovým provedením bez 6pinového napájení (a opakuji, výsledkem je nížší příkon, díky malému větráčku (jednomu) i nižší hlučnost apod.) je její výkon dvojaký.
V oblasti OpenGL (tedy editace 3D, malba v psd a podobně) je výkon velmi dobrý a na stejné úrovni jako byl u V4900 s tím, že zde jsou zásadně dále posunuté limity díky 2 GB RAM. Computing v OpenCL, například ve zmíněném Luxmarku (Luxrender), ale i v dalších rendererech jako například Indigo renderer, VRayRT, či výpočtech efektů videa a obrazu (efekty Adobe Prohotoshop a nebo Adobe Premiere) naopak ztrácí. Ale i zde může být zásadním přínosem vyšší potenciál RAM, který posouvá hranice použitelnosti (což může být u výpočtů velmi klíčové).
Často se mi stává, že musím zhodnocení rozdělit. Ani dnes tomu nebude jinak. Jednoduše shrnuto. Pokud víte, že kartu potřebujete hlavně pro editory všeho druhu, máte slabší zdroj, kartou chcete živit až tři monitory a v case je málo místa (všechno toto platí hlavně pro kupované sestavy), je i tato karta výtečná s obrovským plusem 2 GB RAM.
Na druhou stranu. Pokud často využíváte výpočety založené na OpenCL, není tato karta nejvhodnější. Opět je bonusem vyšší potenciál RAM, ale její absolutní výkon je díky nízkým maximálním frekvencím poměrně slabý a tím pádem málo efetivní.
Jak se říká, těžká rada...
Pavel Zoch, Ph.D.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tématické zařazení:
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014