Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - příslušenství
Canon EF 8–15 mm 1:4L Fisheye USM
14. listopadu 2012, 23.40 | Zoomobjektiv typu „rybí oko“, první svého druhu na světě, který nabízí volbu celosnímkového, nebo kruhového obrazu se 180° úhlem pohledu. Tento mimořádně širokoúhlý zoom je součástí řady L a je použitelný pro fotoaparáty vybavené full-frame senzory, které produkují oba typy obrazů, i pro přístroje se snímači formátů APS-H a -C, které ovšem neumožňují pořizovat kruhové fisheye snímky.
Výhodou objektivu pro fotoaparáty s menším snímačem, než který odpovídá políčku 35mm kinofilmu, je skutečnost, že i po přepočtu zůstává ohnisková vzdálenost poměrně krátká a nabízí široký úhel záběru. I s menšími snímači je tudíž možné pořizovat celosnímkové záběry s efektem typu „rybí oko“. Konkrétně u snímače formátu APS-C rozsah ohniskové vzdálenosti po přepočtu na 35mm formát odpovídá 13–24 mm.
Při nasazení na zrcadlovku s plnoformátovým snímačem o velikosti 24 × 36 mm lze zachytit jak full-framové, tak kruhové obrazy typu rybího oka. Kruhové obrazové pole díky 180º zornému úhlu nabízí výjimečné tvůrčí možnosti. Faktem je, že takto extrémně širokoúhlý objektiv je vhodný hlavně pro speciální použití a pro různé experimenty. Poskytuje zcela jiný pohled na svět. Výrobce tento jedinečný zoom doporučuje hlavně pro fotografování krajiny, architektury a interiérů. Já jsem ho s výhodou využil při tvorbě dokumentačních fotografií na mezinárodním veletrhu spotřební elektroniky IFA 2012 v Berlíně.
Objektiv poskytuje rychlé, přesné a tiché automatické zaostřování. Použitý kroužkový ultrazvukový mikromotor USM využívá vibrace ultrazvukových kmitočtů a na výborné rychlosti automatického zaostřování se podílí i výkonný procesor a optimalizovaný algoritmus systému autofokusu. K dispozici je elektronický přechod na plně manuální zaostřování bez nutnosti vypínat režim automatického zaostřování (FTM – Full Time Manual). A samozřejmě nechybí ani okénko se zobrazením právě nastavené zaostřovací vzdálenosti.
Na těle objektivu je přepínač základních režimů zaostřování, AF/MF – automaticky/ručně. Otočný prstenec pro ruční ostření má jemný chod a je opatřen vroubkovaným povrchem z příjemné hmoty podobné pryži. Objektiv používá systém vnitřního ostření, jeho přední část se během zaostřování neotáčí. Tuto skutečnost ovšem nelze využít, neboť na přední část obejktivu nelze upevnit snímací filtry. Při ostření se také nemění jeho vnější délka.
Používat je ale možno malé želatinové snímací filtry, které se vkládají do držáku na zadní straně objektivu, jak je vidět na připojeném snímku. Držák doplňuje i bílý nákres naznačující „hranice“ filtru. Přípojný systém s bajonetem a elektronickými kontakty je typu EF.
Obdobně jako ostřicí prstenec je řešen i otočný kroužek pro nastavení ohniskové vzdálenosti, jen jeho chod je mírně volnější. Objektiv je řešen jako velmi kompaktní, jeho vnější délka se téměř nemění ani při změně ohniskové vzdálenosti – pohyb činí cca 2,4 mm, což je v praxi bezvýznamné, zvláště proto, že neumožňuje na přední část připevnit filtr, jak jsme si už uvedli v souvislosti s ostřením.
Na těle objektivu jsou ještě dva praktické kontrolní, respektive ovládací prvky. Jedním jsou značky „C“ a „H“ a ryska na zoomovacím krouřku. Označují ohniska, při nichž obraz vyplňuje přesně pole APS-C, nebo APS-H. Full-frame fisheye obrazové pokrytí u snímače formátu APS-H (s přepočtovým koeficientem 1,3×) je dosaženo u cca 12 mm a u snímače formátu APS-C (s ořezovým faktorem 1,6×) u asi 10 mm. Chceme-li snímky upravovat tak, abychom odstranili či zmírnili zkreslení, budeme si v řadě případů také přát eliminovat vinětaci – a pak nám toto označení velmi dobře poslouží.
A v případě, kdy nechceme nebo nemůžeme toto označení sledovat a kontrolovat, ale přejeme si zachovat plné obrazové pokrytí bez výrazně temných rohů, máme k dispozici přepínač označený slovem LIMIT. Jeho použití zabrání objektivu zoomovat na kratší ohniskovou vzdálenost než 10 mm. Ta je limitní z hlediska šíře záběru pro zrcadlovky s obrazovým snímačem formátu APS-C. Abychom tento ovladač mohli použít, musí být přirozeně nastavena ohnisková vzdálenost delší než 10 mm.
Objektiv nabízí celkovou kvalitu modelové řady L. Má precizní dílenské zpracování, perfektní funkčnost, kvalitní optickou konstrukci a je řešen jako odolný a utěsněný proti vnikání prachu a vlhkosti. Přední a zadní optický člen mají na povrchu fluorový povlak, díky němuž se tato nejvíce exponovaná skla udržují lépe čistá, navíc tato vrstva také „odpuzuje“ vodu. Na kvalitě obrazu mají svůj podíl také antireflexní vrstvy SWC. Struktura povrchových vrstev, navržená speciálně pro digitální fotoaparáty, přispívá k minimalizaci výskytu odlesků a závoje, způsobených odrazy světla uvnitř objektivu.
Schéma optické konstrukce objektivu.
Diagramy MTF – Modulation Transfer Function.
Objektiv s nasazenou sluneční clonou a krytkou, uprostřed jen se sluneční clonou a zcela vpravo pouze objektiv.
K dispozici je také tvarovaná plastová sluneční clona. Pro uvolnění a sejmutí z objektivu je třeba uvolnit pojistku či zámek. Faktem ovšem je, že ten někdy svou funkci neplnil dostatečně a doporučuji bezpečné nasazení clony čas od času kontrolovat, zvláště pokud je fotograf na akci a pracuje se dvěma fotoaparáty, anebo přenáší fotoaparát s krytkou, kterou je možno použít jen je-li nasazena sluneční clona. Jako určité omezení lze brát to, že clonu nelze používat při všech ohniskových vzdálenostech, pokud nechceme docílit výrazné vinětace, respektive zobrazení připomínající pohled ze zvláštně tvarovaného tunelu, jak je vidět na ukázkách ve výběru zkušebních snímků.
Sluneční clona nasazená na objektivu. Vidět je i tlačítko pro její uvolnění a značky pro správné nasazení na objektiv.
A ještě dva pohledy na krytku nasazenou na objektivu. Pro její sejmutí je třeba stisknout dvojici protilehkých tlačítek – zámků. Faktem ovšem je, že drží na plastové sluneční cloně, která není integrální součástí objektivu, jako je tomu u objektivů typu rybí oko s pevnou ohniskovou vzdáleností. Jejich pevně zabudovaná sluneční clona navíc bývá kovová. V tomto případě krytka nedrží 100% a je dobré si její bezpečné umístění na objektivu čas od času zkontrolovat.
Canon EF 8–15 mm 1:4L Fisheye USM – základní údaje přehledně:
Optická konstrukce: 14 členů, 11 skupin
Zorné úhly (vodorovný, svislý, úhlopříčný): 180 až 142 º, 180 º až 91 º 46 ', 180 º až 175 º 30 '
Počet lamel clony: 7, optimalizovaný kruhový otvor
Základní clonové číslo: 4
Nejvyšší clonové číslo: 22
Minimální zaostřovací vzdálenost: 0,15 m
Maximální zvětšení obrazu: 0,34× (u 15 mm)
Informace o vzdálenosti: ano, k dispozici
Systém optické stabilizace obrazu: ne
Pohon autofokusu: kroužkový motorek USM
Možnost plně manuálního zaostřování: ano
Odolnost vůči vnikání prachu a vlhkosti: ano
Snímací filtry: držák filtru v zadní části
Rozměry (max. průměr × délka): 78,5 × 83 mm
Hmotnost: 540 g
Sluneční clona: ano, EW-77, pouze pro ohnisko 15 mm
Přibaleno měkké transportní a ochranné pouzdro LP1219
Prodej objektivu byl zahájen v červenci 2011 za cenu 150 000 jenů. Na českém trhu jej v době uveřejnění této recenze zakoupíte třeba v eShopu Oehling.cz za 34 tisíc bez jedné koruny.
Kvalita obrazu – zkušební snímky
Objektiv jsem testoval ve spojení se dvěma fotoaparáty Canon EOS, 5D Mark III s plnoformátovým senzorem a 40D coby zástupcem sice už technicky překonaného modelu, nicméně stále spolehlivého poloprofesionálního „mezka“. Oba přístroje jsou primárně určeny pro „rychlou“ novinářskou a reportážní fotografii, nicméně 5D Mk. III má přirozeně širší a mnohem lépe optimalizovaný dynamický rozsah, stejně tak i reprodukci barev a podání jemných tonálních přechodů. Na testovacím terči je vidět, že i při použití základního firemního nastavení 5D mají hrany jen minimálně zvýšený kontrast, aby byl posílen dojem vyšší ostrosti obrazu. Ostrost struktur je výborná, třepení hran je velmi mírné. Parametry obrazu lze dobře individuálně upravit. Použito ohnisko 15 mm, clonové číslo 11, čas expozice 1,6 s a citlivost 160 ISO.
Zde je možno porovnat s výsledkem při použití EOS 40D. Namísto clony 11 jsem použil 5,6 a citlivost 100 ISO. Čas expozice byl 0,6 s. Ohnisková vzdálenost 15 mm v tomto případě po přepočtu na 35mm formát odpovídá 24 mm.
Optické zkreslení obrazu v kombinaci se zrcadlovkou EOS 5D Mk. III, zde u ohniskové vzdálenosti 8 mm (čas 0,5 s, clona 11 a citlivost 160 ISO).
A zde u ohniskové vzdálenosti 15 mm (čas 0,5 s, clona 11 a citlivost 160 ISO).
Optické zkreslení obrazu v kombinaci se zrcadlovkou EOS 40D, zde u ohniskové vzdálenosti 8 mm/ekv. 13 mm (čas 1/4 s, clona 5,6 a citlivost 100 ISO).
A zde u ohniskové vzdálenosti 15 mm/ekv. 24 mm (čas 1/4 s, clona 5,6 a citlivost 100 ISO).
Městská krajina, EOS 40D. Ohnisková vzdálenost 15 mm (ekv. 24 mm), čas 1/80 s, clona 6,3 a citlivost 100 ISO.
Duha I, EOS 40D. Ohnisková vzdálenost 9 mm (ekv. 14 mm), čas 1/100 s, clona 7,1 a citlivost 100 ISO.
Duha II, EOS 40D. Ohnisková vzdálenost 12 mm (ekv. 19 mm), čas 1/160 s, clona 5,6 a citlivost 100 ISO.
Okno – den, EOS 5D Mk. III. Ohnisková vzdálenost 15 mm, čas 1/200 s, clona 10 a citlivost 100 ISO.
Okno – noc, EOS 5D Mk. III. Ohnisková vzdálenost 8 mm, čas 10 s, clona 20 a citlivost 5000 ISO.
Střecha I, EOS 5D Mk. III. Ohnisková vzdálenost 8 mm, čas 1/125 s, clona 14 a citlivost 100 ISO.
Střecha II, EOS 5D Mk. III. Ohnisková vzdálenost 8 mm, čas 1/125 s, clona 14 a citlivost 100 ISO.
Střecha III, EOS 5D Mk. III. Ohnisková vzdálenost 13 mm, čas 1/160 s, clona 14 a citlivost 100 ISO.
Střecha IV, EOS 5D Mk. III. Ohnisková vzdálenost 8 mm, čas 1/125 s, clona 16 a citlivost 100 ISO.
Střecha V, EOS 5D Mk. III. Ohnisková vzdálenost 8 mm, čas 1/125 s, clona 11 a citlivost 100 ISO.
Střecha VI, EOS 5D Mk. III. Ohnisková vzdálenost 11 mm, čas 1/125 s, clona 11 a citlivost 100 ISO.
Střecha VII, EOS 5D Mk. III. Ohnisková vzdálenost 15 mm, čas 1/125 s, clona 11 a citlivost 100 ISO.
Střecha VIII, EOS 5D Mk. III. Ohnisková vzdálenost 15 mm, čas 1/125 s, clona 16 a citlivost 100 ISO.
IFA Berlin I, EOS 40D. Ohnisková vzdálenost 8 mm (ekv. 13 mm), čas 1/50 s, clona 4 a citlivost 1250 ISO.
IFA Berlin II, EOS 40D. Ohnisková vzdálenost 8 mm (ekv. 13 mm), čas 1/25 s, clona 4 a citlivost 1250 ISO.
Vlak I, EOS 5D Mk. III. Ohnisková vzdálenost 8 mm, čas 1/800 s, clona 5,6 a citlivost 200 ISO.
Vlak II, EOS 5D Mk. III. Ohnisková vzdálenost 14 mm, čas 1/800 s, clona 5,6 a citlivost 200 ISO.
Vlak III, EOS 5D Mk. III. Ohnisková vzdálenost 15 mm, čas 1/800 s, clona 5,6 a citlivost 200 ISO.
Stručně na závěr
Canon EF 8–15 mm 1:4L Fisheye USM je kompaktní a výkonný objektiv s poměrně širokým využitím, ať už ve spojení se zrcadlovkami s plnoformátovými senzory, anebo s přístroji se snímači menších formátů. Nabízí velmi zajímavé možnosti využití, použitelný je velmi pružně a funguje po všech stránkách výborně. Obrazová kvalita je celkově výborná, byť se zejména v okrajových částech obrazu projevuje barevná odchylka a ubývá ostrost a kontrast, na čemž se ale podílely také testovací podmínky. V praxi neexistují významná omezení, případně lze vše vhodně vyřešit, a to včetně barevné aberace. Výborné je také to, že objektiv má konstantní světelnost v celém rozsahu zoomu, byť základní clonové číslo není 2,8, ale 4.
Ale jeho hlavní přínos je v podpoře tvůrčích možností, a to ať ho použijeme v kombinaci s plnoformátovým fotoaparátem, anebo s přístroji se snímači formátu APS-C, nebo APS-H. Jako zoomobjektiv typu rybí oko s kruhovými nebo plnoformátovými snímky umožňuje pořizovat záběry s nezvyklým perspektivním dojmem, snímky působivé už jen tím, jak výrazně široký je úhel záběru, vytvářet obrazy s kruhovým světlým obrazovým polem, na nichž čtvercové nebo obdélníkové předměty jsou výrazně zkreslené, vypuklé, přímky u krajů se ohýbají. Jeho testování jsem si opravdu velmi užil a výborně mi také posloužil v praxi při fotografování na veletrhu IFA.
Přílohy:
canon_eos5d_mklll_rybionok01_8mmclona.jpg (6 430,26 kB)
canon_eos5d_mklll_rybionok02_8mm.jpg (7 042,70 kB)
canon_eos5d_mklll_rybionok03_13mm.jpg (10 088,62 kB)
canon_eos5d_mklll_rybionok04.jpg (6 101,02 kB)
canon_eos5d_mklll_rybionok05_8mm.jpg (6 564,58 kB)
canon_eos5d_mklll_rybionok06_11mm.jpg (8 613,81 kB)
canon_eos5d_mklll_rybionok07_15mm.jpg (9 670,81 kB)
canon_eos5d_mklll_rybionok08_nadhled.jpg (9 487,53 kB)
rybioko_artef5dmk3.jpg (2 528,04 kB)
rybioko_dis40d15mm.jpg (2 927,65 kB)
rybioko_dist.jpg (1 666,55 kB)
rybioko_dist15mm.jpg (6 501,13 kB)
rybioko_duha01.jpg (4 561,27 kB)
rybioko_duha02.jpg (4 556,24 kB)
rybioko_ifa2012_40d_01.jpg (5 279,96 kB)
rybioko_ifa2012_40d_02.jpg (4 786,63 kB)
rybioko_okno_den.jpg (9 800,49 kB)
rybioko_okono_noc.jpg (5 488,08 kB)
rybioko_plener01.jpg (6 538,31 kB)
rybioko_vlak01.jpg (7 805,28 kB)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tématické zařazení:
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014