Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - příslušenství
Sigma 17–50 mm 1:2,8 EX DC OS HSM
17. března 2013, 17.24 | Kompaktní standardní zoomobjektiv s výbornou světelností, neměnnou v celém rozsahu zoomu, se systémem optické stabilizace obrazu proti rozmazání snímků při fotografování z ruky a s ultrazvukovým pohonem systému automatického zaostřování HSM je poměrně široce využitelný, vhodný pro momentní záběry, snímky skupinek osob, krajiny a městské veduty, cestovní fotografie i snímky architektury.
Nabízen je s bajonetovými přípojnými systémy pro fotoaparáty Sigma, Canon, Nikon, Sony a Pentax. Patří mezi objektivy řady DC určené pro kompaktní digitální zrcadlovky a SLT přístroje vybavené obrazovými snímači formátu APS-C. Nelze ho použít v kombinaci s full frame digitálním fotoaparátem, nebo analogovým fotoaparátem na kinofilm šířky 35 mm, neboť by nevyhnutelně došlo k zastínění obrazu směrem do krajů.
Díky dobré světelnosti optické soustavy, konstantní v celém rozsahu zoomu, umožňuje použít kratší časy závěrky, které při snímání z ruky eliminují vliv chvění fotoaparátu na ostrost obrazu, a také pracovat s příjemně rozostřeným pozadím. Navíc zabudovaný optický stabilizátor obrazu umožňuje použít třikrát až čtyřikrát delší časy expozice, než by bylo možné bez stabilizace při snímání s přístrojem bez použití stativu či opěrného systému, aniž bychom riskovali rozmazání obrázků chvěním rukou.
Jak je zřejmé z označení EX, patří mezi nejlepší objektivy výrobce, a to jak z hlediska designu a samotného provedení, dílenského zpracování i ovládacích prvků a ovládání, ale i kvality použitých materiálů, zejména optických skel a tmelů. Samozřejmě k tomu patří i výše zmíněná konstantní světelnost F/2,8 a charakteristiky MTF – Modulation Transfer Function.
Optická konstrukce EX využívá různé typy asférických prvků, které se podílejí na optimalizaci optického systému, hlavně na řešení různých odchylek pro dosažení ostrého a kontrastního obrazu v celé ploše obrazového pole, a současně umožňují, aby objektiv byl lehký a kompaktní. Dva prvky z FLD skla působí jako sklo fluoridové a SML vrstvy minimalizují odrazy, stíny vzniklé v důsledku odrazů světla od povrchu snímače a podílí se i na vyvážené reprodukci barev.
Díky použití systému vnitřního zaostřování (IF) je ostření rychlejší, celková délka objektivu zůstává během ostření konstantní a přední člen se neotáčí, což usnadňuje používání polarizačních a půlených přechodových filtrů a umožňuje použít robustní tvarovanou sluneční clonu. Na připojeném snímku jsou vidět tři ovládací prvky objektivu: páčka pro aktivaci, nebo vypnutí systému optické stabilizace obrazu, přepínač režimů ostření AF/MF a nahoře zámek zoomu v základní poloze pro bezpečné přenášení objektivu.
Pro pohon systému automatického zaostřování slouží kroužkový elektromotorek HSM – HyperSonic Motor využívající ultrazvukové vlny, díky kterému je automatické zaostřování velmi rychlé, přesné a tiché a umožňuje rychle reagovat. Přepínač základních režimů ostření na tubusu objektivu umožňuje volbu mezi AF/MF, tedy automatickým a manuálním ostřením s tím, že i během nastavení automatického režimu je možno kdykoli zasáhnout a ručně doostřit či přeostřit.
Sigma 17–50 mm F2,8 EX DC OS HSM – základní údaje:
Rozsah po přepočtu na 35mm formát: cca 27–80 mm (ořezový faktor 1,6×; 25,5–75 mm u koeficientu 1,5×)
Optická konstrukce: 17 prvků ve 13 skupinách
Úhly záběru (úhlopříčka): 72,4–27,9 °
Počet lamel clony: 7
Nejnižší clonové číslo: 2,8
Nejvyšší clonové číslo: 22
Minimální zaostřovací vzdálenost: 28 cm
Poměr maximálního zvětšení obrazu: 1:5
Průměr snímacích filtrů: 77 mm
Rozměry (průměr × délka): cca 83,5 × 91,8 mm
Hmotnost: cca 565 g
Objektiv je dodáván s přední a zadní krytkou, rozměrnou tvarovanou sluneční clonou LH825-03 a s ochranným transportním váčkem.
Kvalita obrazu – zkušební snímky
Objektiv jsem testoval ve spojení s digitálními zrcadlovkami Canon EOS 7D a 40D. Oba přístroje už dávno nepatří mezi novinky na trhu, 7D je v prodeji od roku 2009 a kdož ví, třeba se už brzy dočkáme modelu „7D Mark II“ po vzoru řady 5D, 40D byl „hitem“ roku 2007 a své pokračovatele už samozřejmě má. Nicméně základní koncepce obou přístrojů je obdobná a stejné je to i z hlediska zpracování obrazových dat: upřednostněna je rychlá reportážní, akční či novinářská fotografie. Reprodukce světel a stínů je měkčí, střední tóny mají kontrast vyšší, zejména u šikmých struktur se projevuje moaré, jasové i chromatické, oba mají nejlepší dynamický rozsah u hodnot citlivosti ISO od 400 do 1000, u 7D až 1600, případně i 12 800, což byla hodnota v době uvedení 40D nemyslitelná, výstupní signál je dobrý a neměnný v celém rozsahu citlivosti.
Na snímku testovacího terče, který byl pořízen v kombinaci s EOS 40D, je vidět, že i při použití základního firemního nastavení mají hrany jen minimálně zvýšený kontrast, ostrost struktur je výborná, třepení hran poměrně mírné. Použito ohnisko 50 mm (ekv. 80 mm), clonové číslo 9, čas expozice 1/8 s a citlivost 200 ISO.
Optické zkreslení obrazu, nahoře u ohniskové vzdálenosti 17 mm, dole 50 mm (ekv. u 35mm formátu 27 a 80 mm). Soudečkové zkreslení při použití nejkratšího ohniska je výrazné, distorze u ohniska 70 mm je zcela minimalizovaná. Čas 1/25 s, clona 9, citlivost 200 ISO; EOS 40D.
Sada testovacích tabulek nasnímaná fotoaparátem EOS 7D při použití ohniskové vzdálenosti 17 mm (ekv. 27 mm) a vybraných clonových čísel. Citlivost byla vždy 100 ISO. Nejprve clona 2,8 (čas byl 1/30 s).
Clona 4,5 (čas 1/13 s).
Clona 5,6 (čas 1/8 s).
Clona 8,0 (čas 1/4 s).
Clona 11 (čas 0,5 s).
Clona 16 (čas 1 s).
Clona 22 (čas 2 s).
Druhá část sady nasnímaná při použití ohniskové vzdálenosti 50 mm (ekv. 80 mm); citlivost vždy opět 100 ISO. Nejprve clona 2,8 (čas byl 1/40 s).
Clona 4,5 (čas 1/15 s).
Clona 5,6 (čas 1/10 s).
Clona 8,0 (čas 1/5 s).
Clona 11 (čas 0,4 s).
Clona 16 (čas 0,8 s).
Clona 22 (čas 1,6 s).
Městská krajina I. Ohnisková vzdálenost 17 mm (ekv. 27 mm), čas 1/250 s, clona 11 a citlivost 200 ISO.
Městská krajina II. Ohnisko 17 mm (ekv. 27 mm), čas 1/500 s, clona 9 a citlivost 200 ISO.
Městská krajina III. Ohnisko 17 mm (ekv. 27 mm), čas 1/250 s, clona 8 a citlivost 100 ISO.
Městská krajina IV. Ohnisko 50 mm (ekv. 80 mm), čas 1/125 s, clona 11 a citlivost 200 ISO.
Městská krajina V, silné přímé protisvětlo. Ohnisko 17 mm (ekv. 27 mm), clona 22, citlivost 800 ISO, čas 1/400, respektive 1/125 s.
Městská krajina VI. Ohnisko 17 mm (ekv. 27 mm), čas 30 s, clona 11 a citlivost 200 ISO.
Městská krajina VII. Ohnisko 17 mm (ekv. 27 mm), čas 30 s, clona 11 a citlivost 200 ISO.
Městská krajina VIII. Ohnisko 50 mm (ekv. 80 mm), čas 30 s, clona 16 a citlivost 200 ISO.
Pražská Novoměstská radnice. Vlevo ohnisko 17 mm, vpravo 50 mm (ekv. 27, resp. 80 mm), citlivost 200 ISO, čas expozice 1/250 s, clonové číslo 16, respektive 11.
Praha I, sochy na Karlově mostě. Ohnisko 17 mm (ekv. 27), citlivost 250 ISO, clonové číslo 11 a čas expozice 1/320 s, respektive 1/250 s.
Praha II, silné přímé protisvětlo. Ohnisko 17 mm (ekv. 27), citlivost 250 ISO, clonové číslo 22 a časy expozice 1/1250 s, 1/640 s a 1/500 s.
Praha III, Novotného lávka. Ohnisko 17 mm (ekv. 27), citlivost 250 ISO, clonové číslo 11 a časy expozice 1/500 s a 1/125 s.
Praha IV, pomník. Vlevo ohnisko 20 mm (ekv. 32), citlivost 250 ISO, clonové číslo 11 a čas expozice 1/250 s. Vpravo ohnisko 50 mm (ekv. 80), citlivost 100 ISO, clonové číslo 6,3 a čas expozice 1/200 s.
„Parník“ Vyšehrad. Ohnisko 26 mm (ekv. necelých 42 mm), citlivost 100 ISO, clonové číslo 8 a čas expozice 1/200 s.
Vlak I. Ohnisko 17 mm (27 mm), čas 1/200 s, clona 11 a citlivost 320 ISO.
Vlak II. Ohnisko 40 mm (64 mm), čas 1/320 s, clona 11 a citlivost 320 ISO.
Vlak III. Ohnisko 17 mm (27 mm), čas 1/320 s, clona 11 a citlivost 320 ISO.
Vlak IV. Ohnisko 17 mm (27 mm), čas 1/200 s, clona 11 a citlivost 320 ISO.
Drobný předmět v ateliéru I. Ohnisko 50 mm (80 mm), čas expozice 1/200 s, clonové číslo 11 a citlivost 200 ISO.
Drobný předmět v ateliéru II. Ohnisko 50 mm (80 mm) a čas 1/200 s, vlevo clona 16 a citlivost 200 ISO, vpravo clona 11 a citlivost 125 ISO.
Stručně na závěr
Kompaktní objektiv se zoomem Sigma 17–50 mm 1:2,8 EX DC OS HSM je možno s výhodou využít jako základní zoom s výbornou světelností, neměnnou v celém rozsahu ohniskové vzdálenosti, se systémem optické stabilizace obrazu a s rychlým a tichým pohonem autofokusu. Obrazová kvalita je celkově velmi dobrá. Distorze obrazu odpovídá typu objektivu a rozsahu ohniskové vzdálenosti, stejně tak i míra barevné odchylky směrem ke krajům obrazu a také projevy vinětace zejména při úplném odclonění.
Objektiv uspokojí široký okruh spotřebitelů, a to jak díky svým vlastnostem, svému vybavení a provedení, ale také díky tomu, že je nabízen s bajonetovými přípojnými systémy pro fotoaparáty Sigma, Canon, Nikon, Sony SLT Alfa a Pentax. Pro typické uživatele amatérských a poloprofi zrcadlovek a SLT přístrojů s obrazovými snímači formátu APS-C je zajímavou alternativou, hodnou zvážení.
Konkrétně v případě zrcadlovek Canon je z hlediska ceny „střední cestou“, když představuje alternativní volbu pro značkový zoom EF-S 17–55 mm 1:2,8 IS USM, který pořídíte za cenu kolem 26 tisíc korun, a levnějším zoomem Tamron SP AF 17–50 mm 1:2,8 XR Di-II LD IF Aspherical za přibližně 9 tisíc korun. Doporučená maloobchodní cena objektivu Sigma 17–50 mm 1:2,8 EX DC OS HSM je 879 euro, ale pořídit ho můžete už za 18 tisíc korun.
Přílohy:
sigma17_50_art.jpg (1 724,74 kB)
sigma17_50_bridge01.jpg (9 033,55 kB)
sigma17_50_bridge02.jpg (13 844,93 kB)
sigma17_50_bridge03.jpg (10 875,35 kB)
sigma17_50_bridge04.jpg (8 845,29 kB)
sigma17_50_bridge05.jpg (5 915,53 kB)
sigma17_50_distorze.jpg (7 885,93 kB)
sigma17_50_pajdulak.jpg (16 768,39 kB)
sigma17_50_pierot.jpg (18 231,88 kB)
sigma17_50_plener01.jpg (5 781,49 kB)
sigma17_50_plener02.jpg (6 659,44 kB)
sigma17_50_plener03.jpg (6 187,28 kB)
sigma17_50_plener04.jpg (6 912,50 kB)
sigma17_50_plener05.jpg (15 361,38 kB)
sigma17_50_plener06.jpg (5 342,04 kB)
sigma17_50_plener07.jpg (6 420,48 kB)
sigma17_50_plener08.jpg (6 276,65 kB)
sigma17_50_rathaus.jpg (10 285,19 kB)
sigma17_50_tab17mm11.jpg (6 406,25 kB)
sigma17_50_tab17mm16.jpg (6 390,71 kB)
sigma17_50_tab17mm22.jpg (6 253,56 kB)
sigma17_50_tab17mm2_8.jpg (6 349,69 kB)
sigma17_50_tab17mm4_5.jpg (6 560,28 kB)
sigma17_50_tab17mm5_6.jpg (6 657,42 kB)
sigma17_50_tab17mm8.jpg (6 536,75 kB)
sigma17_50_tab50mm11.jpg (6 938,06 kB)
sigma17_50_tab50mm16.jpg (6 825,24 kB)
sigma17_50_tab50mm22.jpg (6 779,44 kB)
sigma17_50_tab50mm2_8.jpg (6 602,95 kB)
sigma17_50_tab50mm4_5.jpg (6 901,72 kB)
sigma17_50_tab50mm5_6.jpg (6 978,07 kB)
sigma17_50_tab50mm8.jpg (6 951,45 kB)
sigma17_50_zug01.jpg (3 860,88 kB)
sigma17_50_zug02.jpg (5 511,05 kB)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tématické zařazení:
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014