Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - profi technika
Cesta k makroměřítku s objektivem Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Makrofotografie
6. srpna 2004, 00.00 | Třetí článek o makrofotografii volně navazuje na předchozí dva články o obecných možnostech makrofotografie na DSLR a test dvou vynikajících a specializovaných makroobjektivů Sigma. Tentokrát se na makro podíváme z hlediska praktických potřeb měřítka snímání a článek zakončíme krátkým seznámením s makro objektivem Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM.
Není náhodou, že makro (jak se populárně říká makrofotografii) je mezi fotografy velmi oblíbený námět. Je to způsobeno částečně tím, že makro zobrazuje svět tak, jak ho běžně nevidíme a díky tomu jsou fotky divácky velmi atraktivní. Makro je též k dispozici po celý rok. Stále je co fotografovat a objevovat - hmyz, květiny, trávy, mechy, kořeny ale i drobné předměty jako sirky, hodinky, elektroniku, koření atd. atd. Kreativitě se zkrátka meze nekladou. Jaké měřítko snímání pro Vaše makro potřebujete a jaký objektiv?
Cesta k makroměřítku
Takto vidí gerberu o průměru cca 9cm objektiv s ohniskovou vzdáleností
50mm a sice Canon EF 50mm f/1.8 II. Jeho minimální zaostřovací vzdálenost
je 45cm, měřítko snímání 1:6,7 (velikost na senzoru/skutečná
velikost) a při ohnisku 50mm (na DSLR odpovídá 80mm) z něj prostě větší zvětšení
nevymáčknete. Na 15" monitoru (delší hrana cca
29cm) o rozlišení 1024x768 bodů, pozorujete právě teď gerberu v měřítku
cca 1:2,5 (můžete si to sami nakalibrovat pravítkem). I přes malé měřítko snímání se
objektiv na svém krytu pyšní znakem "macro" .
Takto vidí gerberu objektiv Canon EF 28-105mm f/3.5-4.5 II USM. Jeho minimální zaostřovací vzdálenost je 50cm a při ohnisku 105mm (na DSLR odpovídá 168mm) je to opět maximální zvětšení.
A jsme u skutečného makra, které nám poskytl objektiv Sigma AF 70-300mm f/4-5.6 APO Macro Super II. Jeho minimální zaostřovací vzdálenost je 95cm při ohnisku 300mm (na DSLR odpovídá 480mm) a maximální zvětšení 1:2. Tento objektiv má "macro" již ve svém názvu, což většinou značí měřítko snímání alespoň 1:2.
Takto vidí střed gerbery vynikající makroobjektiv Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM (viz popis níže). Minimální zaostřovací vzdálenost je 31cm a měřítko snímání už 1:1 (tzv. Life Size).
Následující obrázek je snímán makroobjektivem Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM a s mezikroužky Soligor o celkové délce 36mm. Minimální zaostřovací vzdálenost se ještě více zkrátila a měřítko snímání je již 2,15:1 (obraz na senzoru je již více než 2x větší než ve skutečnosti).
Poslední obrázek je snímán opět makroobjektivem Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM a s mezikroužky Soligor o celkové délce 56mm. Minimální zaostřovací vzdálenost se ještě více zkrátila a měřítko snímání je 2,6:1.
Kvalita kresby při makru
Z výše uvedených obrázků si uděláte celkem dobrou představu
o tom,
jaké jsou možnosti různých objektivů z hlediska měřítka
snímání a zvětšení. Neuděláte si ale představu o kvalitě
jejich kresby. Proto jsme pro Vás připravili výřezy o rozměrech
220x300 pixelů z originálních obrázků. Jsou to vždy výřezy z levého
okraje středu gerbery. Je třeba si ale uvědomit, že na běžném
15" monitoru 1024x768 se díváte na výřezy z fotografie 90x60cm!
Malá měřítka snímání |
|
Canon EF 50mm f/1.8 II Clona f/16 Měřítko snímání 1:6,7 |
Canon EF 28-105mm f/3.5-4.5 II USM Clona f/19 Měřítko snímání 1:5,3 |
Měřítka snímání 1:2 a 1:1 | |
Sigma AF
70-300mm f/4-5.6 APO Macro Super II Clona f/22 Měřítko snímání 1:2 |
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM Clona f/22 Měřítko snímání 1:1 |
Porovnání 2x digitálně zvětšeného obrazu s originálem | |
Sigma AF
70-300mm f/4-5.6 APO Macro Super II Clona f/22 Měřítko snímání 1:2 Digitálně resamplováno na dvojná- sobnou velikost a tím měřítko 1:1. |
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM Clona f/22 Měřítko snímání 1:1 |
Měřítka větší než 1:1 s mezikroužky | |
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM Clona f/22 Mezikroužky 36mm Měřítko snímání 2,15:1 |
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM Clona f/22 Mezikroužky 56mm Měřítko snímání 2,6:1 |
Objektiv Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Nic lepšího v oblasti makrofotografie si již nemůžete přát. Měřítko
1:1, skvělá světelnost f/2:8, kresba objektivu naprosto vynikající
a téměř srovnatelná s Canon L objektivy. Rychlé a tiché
ultrazvukové USM ostření (USM ring) s trvalou možností ručního
doostřování. Přední člen o průměru 58mm se neotáčí
ani nevysouvá. Přijatelné rozměry (délka 12cm) i váha (600g). Cena
19.000,- Kč vč. DPH (7/2004).
Objektiv Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM v terénu.
Canon EOS 10D, clona f/11, čas 1/125, ISO 400, stativ, ostřeno ručně.
Za vše nechť hovoří výřez z obrázku výše. Naší modelce můžete spočítat chlupy na zadečku:
Závěr
Ne vždy je honba za co největším měřítkem snímání žádoucí.
Vše záleží samozřejmě na Vašem záměru a velikosti snímaného
objektu. Čím větší je měřítko snímání, tím také narůstají
problémy - klesá kvalita kresby objektivů (zejména stoupá chromatická
vada, která rozostří snímky), klesá hloubka ostrosti a pro její udržení
je třeba více clonit (až na f/32 nebo dokonce f/45), vycházejí dlouhé
expoziční časy, auto focus nemá skoro šanci - většinou se ostří
ručně atd.
Z hlediska snímací vzdálenosti ještě jednou upozorňujeme, že u DSLR se měří od senzoru na rozdíl od kompaktních fotoaparátů, kde se většinou udává od přední čočky objektivu. Proto např. u objektivu Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM se udává snímací vzdálenost 31cm, která odpovídá cca 23cm od přední čočky. Nasadíte-li ještě sluneční clonu (cca 5cm), jste již opravdu kousek od objektu.
Z hlediska nalezení objektu v hledáčku, citlivosti na třes rukou a podobně je vhodnější kratší snímací vzdálenost. Z hlediska vyplašení snímaného objektu a stínění světla je lepší naopak delší vzdálenost. Co budete potřebovat tedy závisí na tom, co budete nejčastěji fotit.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014