Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - profi technika
Objektiv Sigma 500 mm 1:4.5 APO EX DG v praxi
Sigma 500mm
30. března 2011, 00.00 | Objektivy s ohniskem delším než tři sta milimetrů patří mezi speciální techniku, se kterou se nepotká úplně každý fotograf. Díky naší cestě za raketoplánem Discovery jsme měli možnost delší dobu testovat jednu z nejdostupnějších pevných pětistovek a zde jsou naše zkušenosti.
Pokud toužíte po opravdu dlouhém ohnisku, máte tři možnosti. Nejdostupnější a rozměrově nejpříjemnější jsou objektivy se zrcadlovkou konstrukcí, jako je například Sony 500/8 Reflex, Vivitar 500/8 Reflex apod., které však nabízejí velice špatnou světelnost a většinou ani kresba není nijak úchvatná. Zejména pro pohyblivé scény nejsou příliš vhodné.
Druhou, cenově nejdostupnější a navíc nejuniverzálnější možností jsou zoom objektivy typu 50-500 mm, 150-500 mm, 200-500 mm apod. U těch je světelnost také relativně slabá (většinou kolem f/6.3), ale jsou většinou skladné a cenově dostupné. Navíc díky zoomu jsou velmi praktické zejména pro reportáž či sport.
Sigma 500/4.5 vs. Sigma 70-200/2.8
Třetí možností jsou objektivy s pevným ohniskem, kde si lze vybírat mezi 400, 500, 600, 800 mm a na objednání můžeme jít i dál. Díky pevnému ohnisku se dá dostat až na úžasnou světelnost f/2.8 či f/4.0 a bezesporu nejlepší kresbu. Na druhou stranu jsou tyto objektivy velké, těžké a opravdu velmi drahé.
APO EX DG HSM slibuje slušný výkon
Právě Sigma 500 mm f/4.5 byla naší volbou pro fotografování startu raketoplánu Discovery. Má ještě přijatelné rozměry, takže i s nasazeným fotoaparátem se vešla do fotobatohu Lowepro AW300, váha lehce přes 3 kg náleží k nejlepším v kategorii a v neposlední řadě patří k tomu dostupnějšímu na trhu. Cena je „pouze“ kolem 100 000 Kč bez DPH, což je zhruba polovina toho, co stojí podobné objektivy od Canonu a Nikonu.
Základní informace
Sigma 500 f/4.5 APO EX HG HSM, jak již název napovídá, nabízí na fullframe snímači či kinofilmu fyzické ohnisko 500 mm, což na menším čipu odpovídá cca 750 mm. Navíc můžete ohnisko dál optickou cestou prodloužit pomocí teleconvertoru, takže se můžete dostat až k cca 1 600 mm! Vyrábí se ve všech běžných bajonetech (Canon, Nikon, Sony/Minolta, Pentax a Sigma) s tím, že my jsme měli k dispozici verzi pro Canon. Objektiv váží přesně 3 150 g, což je stejná hmotnost, jakou má nová pevná pětistovka Canonu. Canoní objektiv má lepší světelnost (f/4) a stabilizaci, jež Sigmě zatím chybí, ale na druhé straně bude stát skoro 2x tolik. Stejná situace je při srovnání s originál pětistovkou Nikon, která je navíc těžší.
Objektiv je dodáván v podobné textilní brašně, jakou dodává Nikon. Canon dodává pětistovku v nepříliš praktickém plastovém kufříku. K objektivu je přibalena kovová sluneční clona. Na rozdíl od svých konkurentů objektiv používá 46mm drop-in filtry (běžnější je 52 mm) a otáčení filtrem se provádí pohodlně prstencem. Na objektiv se dá připevnit popruh, který výrazně zjednodušuje přenášení, i když objektiv lze pohodlně nosit i za stativový držák, vytvarovaný pro pohodlný úchop.
Konstrukce
Sigma do pětistovky vložila to nejlepší, co po optické stránce umí nabídnout, a jediné, co objektivu chybí, je stabilizace obrazu (pravděpodobně se stabilizovaná verze chystá). 11 čoček v 8 skupinách se může pochlubit slušným optickým výkonem. Nechybí asférické, APO a ELD členy. O ostření se starají ultrazvukové HSM motory nabízející vyšší rychlost a tichý provoz. Ve srovnání s Canonem a Nikonem má objektiv zjednodušené ovládání automatického zaostření, nabízející pouze volbu rozsahu (4-8 m, 8 m a dál, či plný rozsah) bez možnosti zámku, předostření apod. Samozřejmostí je možnost ostřit i ručně. Minimální zaostřovací vzdálenost je přesně 4 metry, což je v kategorii nejlepší hodnota spolu s Nikony a Sony.
Objektiv s nasazenou sluneční clonou
Ergonomie
Objektiv je vyráběn pouze v černé barvě s klasickým matným provedením, tak charakteristickým pro objektivy Sigma. Černá barva není v horkém počasí ideální, takže pokud budete s takovýmto objektivem častěji fotografovat na prudkém slunci, nebo potřebujete naopak kamufláž, vyplatí se investice do některého z návleků.
Sluneční clona má v případě Sigmy hloubku pouze 8,5 cm, což je na tuto kategorii objektivů poměrně málo. Upevňuje se jedním šroubem, lze nasadit i obráceně pro přepravu a je k ní dodáván i textilní kryt nahrazující krytku. Nasazení clony do drážek je jednoduché a přesné, což se o všech konkurentech říci nedá. Zde konstruktéři zaslouží jedničku.
Madlo se čtveřicí stativových závitů je mohutné a velmi dobře tvarované pro nošení objektivu. Nedá se z objektivu sejmout, ale lze s ním libovolně otáčet pro focení na šířku, výšku a přenášení. Na jeho konci je jeden ze dvou bodů pro upevnění popruhu na přenášení.
Prstenec pro manuální ostření je dostatečně velký a nabízí jemné a přesné ovládání optiky. Zde si Sigma zaslouží pochvalu. Naopak umístění AF/MF přepínače těsně u bajonetu není příliš šťastné. Jak jsme již jednou konstatovali, jediným ovládáním AF systému je volba zaostřovacího rozsahu, která je na boku objektivu realizována poměrně mohutným plochým přepínačem. Nahoře ještě najdeme stupnici zaostřovací vzdálenosti a to je vše, co objektiv nabízí.
Celkově se dá říct, že ergonomie objektivu je velmi dobrá. Sigma nevymýšlela nic extravagantního a objektiv se dobře drží, snadno ovládá a dobře přenáší.
Praxe
Takovýto super tele objektiv si fotograf nepořídí samoúčelně. Pevná pětistovka najde své uplatnění při fotografování divokých zvířat, sportu, letadel, hvězd apod. Pokud se rozhodnete pro pevnou pětistovku, v tomto případě za víc jak 100 000 Kč, jistě očekáváte vynikající výsledky. Na druhou stranu je potřeba se s takovýmto objektivem trochu sžít a naučit pracovat.
Ovládání AF je velmi jednoduché
Fotografování z ruky je možné, ergonomie objektivu ani světelnost nejsou špatné, ale absence stabilizace jej prakticky umožňuje pouze za velmi dobrého světla. Naopak velice dobrou volbou je použití stativu, ideálně se závěsovou hlavou.
Srovnání ostrosti při f/4.5 a f/9.0
Testovací snímek Canon EOS 1Ds MIII, f/9 (s korekcí)
Světelnost f/4.5 je sice o chloupek horší, než nabízí Canon a Nikon, ale tento rozdíl při praktickém fotografování skoro nepoznáte. Co naopak oceníte, je příjemně rychlý autofokus. Díky poměrně jednoduché optické konstrukci a použití HSM motorů je zaostřování svižné a patří k rychlejším v této kategorii. Pokud budete fotografovat divoká zvířata či sport v exteriéru, jistě to přivítáte.
Při fotografování raketoplánu ze vzdálenosti skoro 16 km jsme měli možnost tento objektiv srovnat s pevnou pěti- i šestistovkou od Nikonu a výsledek byl prakticky totožný. Vysoká teplota vzduchu způsobila na tuto vzdálenost natolik špatné podmínky, že ani skoro 3x dražší objektiv nedokázal podat lepší výsledky než Sigma. Při fotografování příprav startu rakety Atlas na cca 3,2 km již byl vidět rozdíl při krajních clonách a až v parku Everglades se rozdíly poznaly naplno. A jsme opět u toho. Při focení divokých zvířat z ruky Sigmě jako jediné chyběla stabilizace.
Start raketoplánu Discovery, vzdálenost cca 16 km, Canon EOS 7D + TC 2x III
Optické vlastnosti
Kresba objektivu je velmi slušná. Tak slušná, že umožňuje použít telekonvertory, zejména 1,4-násobný. TC 2X již příliš rozumné není. Jednak přijdete o dostatek světla pro AF a budete muset ostřit ručně, a navíc ani s novým Canon TC 2X III není optický výsledek již nijak přesvědčivý.
Objektiv netrpí optickými vadami v protisvětle, aberace je velmi slušná a vinětace prakticky minimální. Ostrost obrazu je velmi slušná už při cloně f/5.6, ideální kolem clony f/9. Při krajní hodnotě f/4.5 ostrost i přenos kontrastu viditelně klesají po celé ploše snímku, ale to se dá očekávat vzhledem ke konstrukci a doostřením při zpracování lze tento problém odstranit. Podobně je tomu u f/32, což je ale hodnota, kterou využijete zřejmě jen opravdu výjimečně.
Celkové hodnocení
Sigma 500 mm/4.5 je velice zajímavý objektiv pro všechny, kdo potřebují fotografovat na delší vzdálenost. Ať už budete fotografovat zvířata, letadla, hvězdy či reportáž, rozhodně tento objektiv stojí za pozornost. Ve své třídě patří mezi nejlehčí, nejmenší a nejlevnější, což jsou pádné argumenty. Navíc má velmi dobrou ergonomii a slušné optické výsledky. A nevýhody? Při tomto ohnisku by si objektiv jistě zasloužil stabilizátor, který vám bude v praxi chybět asi ze všeho nejvíc. Jednodušší optická konstrukce způsobuje horší ostrost při krajní f/4.5, takže je potřeba počítat s tím, že objektiv lze reálně používat až od f/5.6, což znamená 2x delší expoziční čas než u Canoní a Nikoní f/4.0. Na druhou stranu v řadě situací tento rozdíl ani nezaznamenáte. Záleží totiž hodně na tom, co a jakým způsobem chcete fotografovat. Do exteriéru jde o skvělou volbu. Na sport do haly bychom asi zvolili jiný objektiv.
Start rakety Atlas 5, vzdálenost cca 3,5km, Canon EOS 7D + výřez
Canon EOS 7D, f/5.6, 1/2000s, výřez
Canon EOS 7D, f/4.5, 1/500s, z ruky, bez výřezu
Canon EOS 7D, f/8, 1/1250s, z ruky, bez výřezu
Canon EOS 7D, f/8, 1/1250s, z ruky, výřez
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014