Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - profi technika
Praktické zkušenosti: Canon EF 70–300 mm L IS USM
Canon EF 70-300
19. dubna 2011, 00.00 | Novinka z loňského podzimu, objektiv Canon EF 70–300 1:4–5,6 L IS USM, zamotala hlavu nejednomu fotografovi. Podle výrobce vyplňuje prostor mezi profesionální řadou f/2,8 objektivů a levnými plastvými zoomy. Jaká je realita a komu tento objektiv opravdu dokáže udělat radost?
Řada L objektivů je odjakživa určena pro nejnáročnější fotografy, kteří hledají bezkompromisní kvalitu optické soustavy a co nejlepší kresebný výkon. Ne, že by se historicky neobjevily v této řadě žádné slabší modely, přesto její renomé je stále na velmi vysoké úrovni. O to rozporuplnější reakce přineslo loňské uvedení modelu EF 70–300 mm 1:4–5,6 L IS USM. Jedni jej zatracovali už podle specifikace a klepali si na čelo, druzí se na něj těšili s tím, že Canon trefil hřebíček na hlavičku a takový objektiv na trhu chyběl. Jaké jsou naše praktické zkušenosti z fotografování s tímto sklem?
Nejprve trochu kontextu
Začněme tím, kde se tento objektiv nacházív nabídce Canonu. Rozsah 70–300 mm se světelností 4–5,6 a IS/USM výbavou Canon nabízí již déle, a to v plastovém provedení s atraktivní cenou. O tom, že za necelých 12 000 Kč nejde čekat úplné zázraky, asi nikdo nepochybuje, a to nemluvíme o ještě levnějším EF 4–5,6/75–300 III bez stabilizace a ultrasonických motorů. Z tohoto pohledu novinka přináší mnohem robustnější konstrukci kovového těla a slibuje výrazně lepší kresbu díky „Lkovým“ čočkám, a to za cenu cca 3× vyšší.
Z druhé strany ještě výše v nabídce Canonu najdeme EF 2,8/70–200 L IS II USM, který nabízí výrazně lepší světelnost, konstrukci i výkon výměnou za menší flexibilitu zoomu a skoro dvojnásobnou cenu. Naopak levnější je verze 2,8/70–200 L USM, tedy špičkový telezoom bez stabilizace, a ještě levnější jsou 4,0/70–200.
Ještě větší rozsah zoomu umí dnes již legendární EF 100–400 mm 1:4,5–5,6 L IS USM, který stojí stejně jako testovaný objektiv, ale díky své „vytahovací konstrukci“ je výrazně větší a těžší s tím, že opticky také nepatří k úplné špičce.
A aby toho nebylo málo, tak ještě existuje EF 4,5–5,6/70–300 DO IS USM, který stojí skoro stejně jako naše novinka a díky difrakční optice nabízí menší rozměry a váhu, pravda s o trochu horší kresbou.
Pokud to tedy shrneme, bylo zřejmě cílem konstruktérů vyrobit universální telezoom objektiv s co nejmenšími rozměry, který by ale měl bezkompromisní kresbu a špičkovou výbavu – poslední verzi stabilizace, vynikající USM motory, a to všechno zabaleno do kompaktního těla. Cena nakonec vyšla na cca 35 000 Kč vč. DPH, což je standardní cenová hladina Canonu u vyšší střední třídy objektivů.
Konstrukce
První, čím vás objektiv zaujme a potěší, jsou rozměry. Dokud nezoomujete (70 mm), je tělo objektivu podobně velké jako EF 2,8/24–70, takže jej pohodlně vložíte na výšku i do velmi malého fotobatohu či brašny. Nezabere mnoho místa při přepravě a hmotnost těsně přes kilogram je v kategorii kvalitních teleobjektivů jedna z těch menších. Navíc díky malé délce těla objektivu jsou zoomovací i ostřící prstenec poměrně blízko těla fotoaparátu a dobře se ovládají.
Trochu překvapivé je, že dodávka neobsahuje klasický stativový prstenec, který se dokupuje zvlášť. Je pravdou, že hmotnost objektivu je poměrně malá, přesto na 300 mm by si objektiv zasloužil možnost podepřít přímo v těžišti.
V okamžiku, kdy vyzoomujete na 300 mm, objektiv skoro zdvojnásobí svou délku s tím, že se vysouvá pouze tubus s optikou a případnou sluneční clonou. Takto dramatická změna délky optické soustavy s sebou pochopitelně nese i svá úskalí. V první řadě je potřeba počítat s tím, že každé zvětšení objemu vnitřního prostoru objektivu znamená nasávání vzduchu. Canon sice ujišťuje, že použil vylepšené prachovky a utěsnění, přesto odolnost proti nečistotám nebude tak vysoká, jakou mají 70–200 objektivy. Výrobce uvádí zvýšenou odolnost vůči prachu a vlhkosti. Zároveň byl objektiv vybaven zámkem optiky pro převoz, aby nemohlo docházet k náhodnému vysouvání optiky a jejímu ohrožení nárazem. Zámeček znamená zpomalení reakce v případě momentek, což někomu může, jinému nemusí vadit.
Objektiv je složen z 19 optických prvků ve 14 skupinách, což naznačuje snahu o velmi vysoký optický výkon. Levnější 70–300 má o čtyři čočky méně a tudíž dohady o tom, že Canon pouze "překabátil" starší objektiv, jsou bezpředmětné. Navíc se objektiv může pochlubit dvěma UD členy, novým systémem plovoucího AF a novým coatingem.
Minimální zaostřovací vzdálenost 1,2 m je také dobrou zprávou a použití velmi běžného 67mm závitu pro filtry ukazuje na zacílení primárně na náročné amatéry a poloprofesionály.
Canon EOS-1Ds + EF 70–300 L IS USM, 70 mm, f/5,6
Canon EOS-1Ds + EF 70–300 L IS USM, 200 mm, f/5,6
Canon EOS-1Ds + EF 2,8/70–200 L IS USM, 70 mm, f/5,6
Canon EOS-1Ds + EF 2,8/70–200 L IS USM, 200 mm, f/5,6
Praktické zkušenosti
Musím se zcela otevřeně přiznat, že než jsem objektiv dostal do ruky, byl jsem k němu poměrně skeptický. Jsem zvyklý na 2,8/70–200 L IS USM, který patří mezi to nejlepší, co Canon nabízí v zoom třídě. Rozsah 70–300 mm, tedy větší rozsah zoomu, by měl znamenat ztrátu světelnosti, zpomalení ostření a ztrátu kresby. Ve skutečnosti objektiv nabízí velice slušně rychlý AF systém, kresba je na velmi vysoké úrovni a rozhodně snese srovnání se 4/70–200 a v řadě situací i se 2,8/70–200. To budiž objektivu přičteno k dobru a do značné míry to změnilo můj pohled na tuto novinku.
Pokud se podíváme na limity tohoto objektivu, každý by měl zvážit následující fakta:
- Za stejnou cenu lze koupit i přímo od Canonu světelnější teleobjektiv a pokud potřebujete rychlé časy nebo fotíte za ztížených světelných podmínek, pak vás f/5,6 na delším konci příliš neosloví. To je holý fakt.
- Objektiv při zoomování mění svou délku, a to celkem výrazně. Technicky to neznamená nějaký konkrétní okamžitý problém, ale je otázkou, co se stane v okamžiku, kdy se mechanismus zoomu a prachovky oběhají. Problém je tedy spíš v rovině psychické.
- Objektiv při zoomování mění svou světelnost, což je dáno jeho konstrukcí. Opět je to věc, která vám může a nemusí vadit v závislosti na tom, jakým způsobem fotografujete.
- Zámek zoomu je věc neuvěřitelně otravná. Naštěstí jej nemusíte úplně bezpodmínečně používat.
- Canon nepochopitelně k objektivu nedodává stativový prstenec a nechá si za něj zaplatit extra, což je v této cenové kategorii smutné.
- Tento objektiv nelze kombinovat s Canon telekonvertory, protože má poslední čočku příliš blízko bajonetu.
Naopak, co se týče předností:
- Jde rozhodně o skladné Lkový telezoom s vynikající kresbou. Nechci se nijak dotknout velmi nadějné DO verze, ale její optické výsledky nejsou úplně oslnivé. Takže pokud hledáte skladný teleobjektiv s vynikající kresbou, doporučuji.
- Objektiv je vybaven tím nejlepším, co Canon má. Rychlé motory, rychlý AF systém, špičkový stabilizátor, plovoucí AF. To vše dělá z tohoto objektivu ideální volbu pro reportáž z ruky, pro hbité univerzální fotografování.
- Objektiv dokáže zaostřit už od 1,2 m a na 300 mm nabízí zvětšení 0,21, což potěší milovníky detailů.
- Při použití na APS-C čipu dostanete v přepočtu v podstatě rozsah 100–500 mm, což obslouží drtivou většinu potřeb fotografa při fotografování na delší vzdálenosti.
Canon EOS 7D, 244 mm, ISO 125, f/5,6, 1/320 s
Canon EOS 7D, 200 mm, ISO 160, f/5,6, 1/60 s
Canon EOS 7D, 300 mm, ISO 200, f/6,3, 1/640 s
Canon EOS 7D, 200 mm, ISO 200, f/5,0, 1/200 s
Canon EOS 7D, 188 mm, ISO 200, f/5,0, 1/400 s
Komu je tedy určen?
Nabídka Canonu je v tomto segmentu opravdu velmi, velmi bohatá, a to nemluvíme o konkurenci, která nabízí cenově velmi agresivní alternativy. Hlavní vodítka při výběru bych viděl ve dvou otázkách. Pokud vám záleží na světelnosti, ať už z jakéhokoli dobrého důvodu, pak si tento objektiv nekupujte. Není pro vás určen a zvolte raději 2,8/70–200, a to buď se stabilizací, nebo bez.
Pokud hledáte hodně flexibilní, relativně malý a lehký teleobjektiv s vynikající kresbou, jste tady správně. Pokud je pro vás rozsah zoomu víc než světelnost, pokud pro vás malé rozměry znamenají víc než maximální ohnisko, pak vás tento objektiv nadchne. Ideálně slouží při živé fotografii, street photo, reportáži, potěší i v přírodě. Pokud by vám maximální ohnisko nestačilo, pořád můžete sáhnout po 100–400 mm, atd. Výběr je opravdu bohatý.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014