Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - profi technika
Srovnávací test 50 mm objektivů od Canonu
50mm objektivy
16. července 2004, 00.00 | Podrobili jsme testu dva vynikající a extrémně světelné objektivy Canon s pevným ohniskem a sice EF 50 mm f/1.4 USM a EF 50 mm f/1.8 II, jednak z hlediska jejich kvality ale zejména z hlediska proč do nich investovat a co a jak s nimi fotografovat.
Snad každý kdo to myslí s fotografováním vážně časem dojde k zrcadlovce. Pohled do hledáčku kvalitní zrcadlovky totiž těžko vynahradí jakýkoliv elektronický či průhledový hledáček nemluvě o možnosti výměny objektivů. Vyšší váha a rozměry zrcadlovek jsou prostě jen daní, kterou za jejich vynikající vlastnosti platíme. A každý, kdo již má zrcadlovku a myslí to s fotografováním skutečně vážně musí dojít k objektivům s pevným ohniskem 50mm. Proč je ohnisko 50mm tak "magické"?
Tvrdí se (aniž se chceme pouštět do anatomických diskuzí o skladbě lidského oka), že perspektivnímu vidění lidského oka odpovídá takové ohnisko objektivu, které je rozměrově shodné s úhlopříčkou snímače. Kinofilmové políčko o rozměrech 24x36mm má úhlopříčku 43mm a "ideální ohnisko" je tedy 43mm. Zřejmě touha nás lidí po kulatých číslech ale způsobila, že pro kinofilmový formát se jako "základní" objektiv vžilo ohnisko 50mm, zatímco objektivů s ohniskem skutečně 43mm je jako šafránu (pokud vím je jen jediný a sice Pentax). Podobné perspektivní vlastnosti odpovídající lidskému oku mají ale i násobky ohniska 43mm. A tady kupodivu již je nabídka celkem bohatá - portrétní objektivy 85mm, střední teleobjektivy 135mm i 180mm.
Canon EOS 10D, objektiv Canon EF 50mm f/1.8 II, clona f/1.8, vzdálenost od modelky cca 1,5m, ostřeno přísně na oči
Trošičku jiná situace nastane ale na digitálních zrcadlovkách (DSLR). Ty mají menší snímač (typicky kolem 15x23mm) a úhlopříčku tedy jen 28mm z čehož vychází i násobící faktor pro objektivy 1.6x. Základní objektiv přibližně odpovídající perspektivnímu vidění lidského oka je na DSLR tudíž 28mm (takové objektivy jsou standardně v nabídce řady firem a odpovídají 43mm na kinofilmové zrcadlovce) a dvojnásobek "magické" vzdálenosti je právě cca 50mm odpovídající portrétním 85mm objektivům kinofilmových zrcadlovek. No a právě 2 světelné objektivy Canon EF 50mm f/1.4 USM a Canon EF 50mm f/1.8 II jsme podrobili našemu testu.
Společná výhoda číslo 1 - ohnisko 50mm
Jak již bylo výše
uvedeno, na DSLR se z objektivu 50mm stává 80mm a sice dvojnásobek "magické"
vzdálenosti. Musíme skutečně připustit, že pohled do hledáčku je velmi příjemný
a přirozený, dokonce se dá koukat oběma očima - jedním normálně a druhým skrs
hledáček foťáku a mozek tuto situaci celkem snadno "zvládne". Tato klasická
perspektivní čistota se totiž projeví na výsledné fotografii, která je
plastičtější, přirozenější a prostorovější. Mozek prostě vidí něco co "zná" a ne
jako na širokoúhlých objektivech nebo teleobjektivech, jejichž obrazy prostě
normálně okem vidět nelze. Nic proti nim - dá se s nimi udělat spousta
krásných fotografií a právě takových, které normálně nikdy neuvidíte, ale
čistota základních ohnisek je prostě nádherná a kdykoliv jsme měli na foťáku objektiv
50mm, měli jsme prostě těžko definovanou radost z práce. Právě záplava zoomů
(aniž máme cokoliv proti nim - jejich opodstatnění třeba v reportážní práci je
naprosto neoddiskutovatelné) trochu potlačila fakt, že nastavení libovolného
ohniska je sice technicky možné a snadné, ale jejich zobrazení vytváří
perspektivu, která není lidskému oku a mozku příjemná aniž přesně víme proč.
Prostě snímek "není to ono" a my se marně ptáme co mu chybí...
Ukázka zobrazení perspektivy ohniskem 50mm na DSLR. Canon EOS 10D, ohnisko 50mm, clona f/11
Společná výhoda číslo 2 - světelnost!
Ten, kdo se jednou podívá hledáčkem zrcadlovky s
nasazeným světelným objektivem (např. alespoň f/2.8), už nebude chtít používat
žádný jiný. Nejenom že obraz dobře vidíte (je jasný a čistý), ale dá se fotit i
za skromného světla (i v interiérech vycházejí rozumné časy expozice), funguje
dobře auto focus (za ztížených světelných podmínek mívají pasivní auto focusy
problémy a světelný objektiv jim samozřejmě pomůže) ale hlavně tak nádherně malá
hloubka ostrosti! Přitom právě docílit malou hloubku ostrosti je na digitálech s
menšími čipy problém. Ale právě řízená hloubka ostrosti je jedním ze základních
vyjadřovacích prvků fotografa.
Samozřejmě nízkou hloubku ostrosti lze dosáhnout i u vyšších clonových čísel (třeba 4.5 nebo 5.6) použitím delších ohnisek - např. 200mm teleobjektivem. Malý zobrazovací úhel těchto objektivů ale změní perspektivní zobrazení, které bude perspektivně ploché a fotografovaný objekt nebude zasazen do svého prostředí, nebude jím obklopen ale bude z něj naopak vystřihnut a vytržen. Není-li právě toto záměr a je-li přitom požadavek na nízkou hloubku ostrosti nezbývá, než použít např. právě objektiv 50mm s vysokou světelností. Druhý důvod je, že při focení s teleobjektivy s cílem dosažení malé hloubky ostrosti musíte být od objektu poměrně daleko a to zejména interiéry ne vždy dovolí.
Ukázka minimální hloubky ostrosti, ostřeno na oči v zrcadle, předměty pár cm před i za jsou již neostré. Canon EOS 10D, objektiv Canon EF 50mm f/1.4 USM, clona f/1.8, vzdálenost od zrcadla cca 2m
Výhoda číslo 3 - lehké a malé
Každý kdo si zkusil tahat po horách několik kilo fotovýbavy
ocení věci lehké a malé. Někdy to samozřejmě nejde - je to daň za technické
vlastnosti, ale právě u 50mm objektivů to zaplaťpánbůh jde! Oba jsou malé,
lehké, kompaktní a nic se z nich při ostření nevysouvá. Laici Vás sice nebudou s
objektivy 50mm považovat za profíka (profík musí mít přeci objektiv alespoň půl
metru dlouhý o průměru 15cm) ale to Vám může být jedno. Fotky potom budou
hovořit za Vás.
Malý a lehký - z obrázku si uděláte představu o velikosti objektivů 50mm
Co s nimi fotit?
Ohnisko 80mm které vytvoří 50mm objektiv na DSLR je
universálně použitelné pro řadu fotografických záměrů. Mimořádně vhodné je pro
portréty, kde vytvoří příjemnou a přirozenou perspektivu (zobrazení nosu, očí,
uší atp.). V kombinaci s nízkou hloubkou ostrosti se rozostří pozadí a tím
portrét vystoupí z fotografie. Měkká kresba obou uvedených objektivů při nižším
zaclonění současně částečně nahradí změkčovací filtry, které se právě u portrétů
používají pro potlačení drobných vad pleti. Při vyšším zaclonění mají objektivy
standardní kresbu a hodí se pro krajinu a její detail, reklamní fotografii a
řadu dalších způsobů použití.
Canon EOS 10D, objektiv Canon EF 50mm f/1.8 II, clona f/2.5
Technické parametry objektivů
Canon EF 50mm f/1.4 USM |
Canon EF 50mm f/1.8 II | |
|
| |
Konstrukce | 7 členů v 6 skupinách | 6 členů v 5 skupinách |
Ostření | MicroUSM, i při zapnutém auto focusu je možné ručně doostřovat | Micro motor |
Počet lamel clony | 8 | 5 |
Maximální clonové číslo | 22 | 22 |
Minimální zostřovací vzdálenost (snímač-předmět) | 45cm | 45cm |
Měřítko | 1:6.7 | 1:6.7 |
Průměr filtru | 58mm | 52mm |
Přední díl |
Při ostření se neotáčí, objektiv při ostření mění svojí délku |
Při ostření se neotáčí, objektiv při ostření mění svojí délku |
Váha | 290g | 130g |
Délka | 50mm | 41mm |
Orientační cena 7/2004 | 13.300,- Kč vč. DPH | 3.700,- Kč vč. DPH |
Obrazové porovnání
Oba objektivy vykazují vynikající a v
podstatě stejnou kvalitu obrazu. Proto zde neuvádíme
ani žádné srovnávací ukázky, protože jsou v podstatě identické. Ostrost i
kontrast je vynikající při zaclonění na f/5.6 a více. Při zaclonění f/3.5 a méně
jsou oba poměrně měkké, což je ale u takto světelných objektivů zcela normální.
Naopak se toho s výhodou používá u portrétů, kde vysoká ostrost je spíše
nežádoucí, protože zdůrazňuje všechny vady pleti atp. Dražší Canon EF 50mm
f/1.4 USM je o něco světelnější (f/1.4 proti f/1.8), ostří rychlými a
tichými ultrazvukovými motory microUSM s možností ručního doostřování i při
zapnutém auto focusu (Canon používá zkratku FTM = Full Time Manual) a hlavně je
kovový. Levnější Canon EF 50mm f/1.8 II je totiž plastový,
což se časem může projevit na mechanické stabilitě optické soustavy (nic
takového se nám ale v testu neprojevilo). Také používá běžné zaostřovací motory
(MM = Micro Motor) ale jejich nižší rychlost se u ohniska 50mm moc neprojevuje,
protože zaostřovací krok je poměrně krátký.
Jak již bylo řečeno, obrazové rozdíly jsou skutečně minimální. Pokud bychom ale skutečně nějaké zoufale hledali, pak se oba objektivy mírně liší v tom, jak zobrazují jasné body (třeba lampy) mimo oblast zaostření. Dražší 50/1.4 má clonu z 8 lamel a tím se rozostřené jasné body zobrazují více jako kruh v porovnání s 50/1.8, kde se zobrazují jako mnohoúhelník. Oba objektivy se taktéž rozdílně vyrovnají se silným bodovým protisvětlem a mírně odlišně zobrazují barvy mimo oblast zaostření (v anglické literatuře se pro způsob zobrazení oblastí mimo zaostření vžil podivný název "bokeh").
MTF charakteristiky testovaných objektivů | |
Canon EF 50mm f/1.4 USM |
Canon EF 50mm f/1.8 II |
Legenda: |
Závěr
Je samozřejmě na Vás, jestli budete investovat
do základních ohnisek 50mm a do fantastické světelnosti uvedených objektivů. Náš
test jasně prokázal, že oba objektivy jsou vysoce kvalitní a perfektně plní to,
co od nich lze očekávat. Je otázkou zda investovat do skoro 4x tak dražšího
objektivu 50/1.4. Jestli Vám lepší světelnost, odolné kovové tělo a USM ostření
za to stojí. V každém případě jsme ale přesvědčeni, že do každého fotobatohu
zapáleného amatéra či profesionála jeden z testovaných objektivů
patří.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014