Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - profi technika
Test širokorozsahového profesionála Canon EF 28-300 mm f/3.5-5.6L IS USM
26. září 2008, 00.00 | Žádný fotograf nemění rád objektivy. Je to jednak nepříjemná a riskantní operace, při které se zanáší senzor prachem, ale také to velmi zdržuje, takže může uniknout záběr. Na trhu jsou proto širokorozsahové zoom objektivy, které ale logicky znamenají řadu kompromisů. Jak se tento problém podařilo profesionálně zvládnout firmě Canon se podíváme v našem testu.
Objektiv Canon EF 28-300 mm f/3.5-5.6L IS USM, jak je z písmene "L" (Luxury) v názvu patrné, si dělá ambice stát se zcela profesionálním adeptem na řešení tohoto "zoom" problému. Canon právě písmenem "L" značí objektivy, které jsou navrženy bez kompromisů a tudíž slouží velmi náročným uživatelům. Svědčí o tom i jeho cena, v srpnu 2008 kolem 59.000,- Kč včetně DPH.
Canon EF 28-300 mm f/3.5-5.6L IS USM.
Jeho zoom rozsah téměř 11x se širokoúhlým ohniskem začínajícím na 28 mm vyhoví jako jediný objektiv téměř každému. S jediným objektivem je tedy možné fotografovat krajiny, skupiny lidí, portréty, sport, zvířata v zoo, divoká zvířata, květiny (makro zvětšení 0,3x je pro květiny dostatečné) atd. Přímo skvělý je díky zoom rozsahu a stabilizátoru pro reportáž, cestování atd. I když se jedná asi o nejlepší objektiv typu velkorozsahový zoom pro Canon, tak ani on však nedokáže překonat některé fyzikální hranice.
První dojmy
Objektiv není žádný drobeček a jeho váha 1670 g rozhodně není zanedbatelná.
Na druhou stranu představuje solidní a odolnou konstrukci, která profesionálním
objektivům náleží. Objektiv se dodává společně s praktickou brašnou na přenášení
včetně možnosti upevnění na opasek, včetně sluneční clony, krytky i držáku na
stativ.Jinými slovy - nemusíte již nic dokupovat.
V sadě s objektivem je v ceně vše co potřebujete - clona, krytka, držák na stativ i praktický vak.
První nasazení na fotoaparát znamená mírné překvapení, protože se zoom na objektivu neovládá otáčením kroužku jak bývá zvykem, ale posuvem přední části objektivu vpřed a vzad (push/pull zoom). Po vysunutí vpřed o cca 7 cm se nastaví ohnisko 300 mm a po zasunutí vzad směrem k tělu fotoaparátu se nastaví ohnisko 28 mm. Řada fotografů tak objektivu důvěrně říká "pumpa". Po vysunutí na 300 mm má objektiv také úctyhodnou délku kolem 26 cm bez sluneční clony a bez těla.
U objektivu Canon EF 28-300 mm f/3.5-5.6L IS USM ovládáte zoom tažením za přední část. Objektiv je tedy jako pumpa - vlevo 28 mm, ve středu 100 mm a vpravo 300 mm.
Pumpování jde velmi lehce a sametově a po několika prvních pokusech si na něj rychle zvyknete. Je to svým způsobem dokonce přirozenější a rychlejší než klasické otáčení zoom kroužkem. Jen je třeba důvěřovat prachovému těsnění objektivu, protože objektiv při natažení logicky nasává velké množství vzduchu a kdyby těsnění nebylo dobré, vnitřek by se postupně zanesl prachem. Žádný problém jsme ale nezaznamenali. Férově je ale třeba říct, že někteří fotografové zoom pomocí posouvání nemají rádi a preferují rotační metodu. Je to ale jako obvykle věc názoru a praxe.
Nasazen na fotoaparát není Canon EF 28-300 mm f/3.5-5.6L IS USM žádný drobeček. K tomu si představte 1,6 kg jeho vlastní váhy a to bez těla DSLR.
Aby se objektiv sám nevysunul při zavěšení fotoaparátu směrem dolů, je na objektivu kroužek umožňující nastavit tuhost posunu a nebo posun v libovolné poloze i zcela aretovat. Pokud na to ale zapomenete a fotoaparát si pověšíte na krk jak jste běžně zvyklí, objektiv se vysune a na konci hlasitě narazí na doraz. Je proto třeba na aretaci myslet, po každém ukončení fotografování a zavěšení fotoaparátu na krk či rameno aretaci utáhnout a po uchopení fotoaparátu do ruky ji zase uvolnit. Vypadá to složitě, ale dá se na to snadno zvyknout a naučit prsty levé ruky aretaci kroužkem rychle ovládat. Podobnou konstrukci má např. i objektiv Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM.
Pod ostřícím kroužkem (černý) je aretační kroužek, který plynule nastavuje tuhost posunu od zcela volného chodu až po pevnou aretaci v libovolné poloze. Po chvíli se naučíte oba kroužky nezávisle na sobě ovládat prsty levé ruky. Nám toto řešení vyhovuje, pravdou ale je, že někteří fotografové toto řešení nevyhledávají.
Ostření
Vedle zmíněného aretačního kroužku má objektiv klasický kroužek na ruční
ostření, které jak je u objektivů třídy "L" zvykem je typu USM Ring s
funkcí Full
Time Manual. To znamená možnost kroužkem libovolně ručně otáčet a to i při
zapnutém automatickém ostření a vaše pohyby se s motorem jednoduše sčítají.
Kroužek ani přední čočka se při automatickém ostření samozřejmě nijak neotáčí.
Ruční ostření jde velmi lehce a měkce a je při dobrém hledáčku těla DSLR i velmi
přesné.
Automatické ostření je díky ultrazvukovým motorům typu USM velmi rychlé, tiché a přesné. Pro ještě rychlejší ostření je možné omezit prohledávaný ostřící rozsah na 2,5 metru až ∞. Oproti plnému rozsahu 0,7 m až ∞ je ostření sice rychlejší ale ne zas o moc a tak to často není ani nutné. Nicméně objektiv tuto možnost nabízí.
Mechanické provedení
Objektiv má pro Canon typu "L" typickou šedou barvu s řadou ovládacích
prvků soustředěných vlevo u těla a ovládající ostření a stabilizátor obrazu.
Sluneční clona je mohutně vykrojená a příjemně malá ve srovnání například s
ohromnou sluneční clonou objektivu Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM.
Objektiv Canon EF 28-300 mm f/3.5-5.6L IS USM v zataženém stavu ve srovnání s populárním Canon EF 24-105mm f/4L IS USM.
Mechanické provedení objektivu je vynikající. Všechny ovládací prvky jdou velmi příjemně ovládat ale současně působí bytelně a zkrátka že jsou do nepohody. Objektiv má velký podíl kovových prvků, což mu sice zvyšuje odolnost ale současně zvyšuje i váhu.
Přední závit na filtry má průměr 77 mm, což odpovídá průměru celé řady profesionálních objektivů a to nejen od Canonu, takže je snadné objektiv doplnit např. širokoúhlým objektivem 17-40 mm atp. se stejným předním závitem.
Základní parametry
Objektiv má světelnost f/3,5 při ohnisku 28 mm, f/5 kolem 50 mm a f/5.6 při ohnisku
nad cca 115 mm. To není špatné ale ani vynikající. Byla by přirozeně příjemná světelnost např.
f/4 v celém rozsahu, to by ale objektiv musel být ještě mnohem větší a tím i
těžší.
Konstrukce objektivu je díky zoom rozsahu poměrně složitá s velkým počtem pohyblivých čoček. Objektiv je vybaven kvalitními čočkami z UD skla (sklo s velmi nízkou disperzí - zeleně) a velmi kvalitními fluoritovými čočkami (modře).
Objektiv má minimální zaostřovací vzdálenost vynikajících 70 cm, což na ohnisku 300 mm znamená makro měřítko 0,3x (obraz objektu na senzoru je 3x menší než ve skutečnosti). To je na podobný objektiv velmi pěkné, i když na pravé makro objektivy to samozřejmě ani zdaleka nemá. S objektivem nelze používat originální telekonvertory Canon EF 1,4x ani Canon EF 2x.
Vhodný pro | Všechny DSLR Canon |
Rozsah zoomu | 28 - 300 mm (10,7x) |
Světelnost | F3.5 - F5.6 |
Stabilizátor | Optický plovoucí čočkou |
Zorný úhel | 75° - 8°15" diagonálně |
Konstrukce | 23 členů v 16 skupinách |
Ostření | USM ring s možností FT-M |
Minimální zaostřovací vzdálenost | 70 cm na 300 mm |
Makro měřítko | 0,3 při 300 mm |
Průměr pro filtru | 77 mm (přední člen se neotáčí) |
Délka | 184 mm (objektiv při zoomu mění délku) |
Průměr | 92 mm |
Váha | 1670 g |
Počet lamel clony | 8 |
Minimální clona | f/22 až f/38 podle ohniska |
Obsah balení | Vykrajovaná sluneční clona, krytka objektivu, držák na stativ, pouzdro na objektiv |
Orientační cena (8/2008) | 59.000,- Kč včetně DPH |
Optický stabilizátor (IS)
Objektiv je vybaven obrazovým stabilizátorem (IS), který pracuje na principu
plovoucí čočky. Obraz je tak stabilní jak pro senzor, tak i pro hledáček DSLR a
zaostřovací systém (AF). Stabilizátor se startuje namáčknutím spouště, jeho
účinek se projeví po cca 0,5 až 1 vteřině a prozradí se jemným hučením
v objektivu.
Stabilizátor funguje v praxi velmi dobře a ani trhnutí s fotoaparátem nezpůsobí žádné trhnutí a škubání obrazu. V praxi si díky stabilizátoru můžete dovolit cca 8x prodloužit expoziční čas (3 EV) oproti situaci, kdy snímáte z ruky. Stabilizátor lze samozřejmě vypnout a nebo přepnout do tzv. módu 2, kdy stabilizuje jen ve vertikálním směru bez ohledu na natočení objektivu. To je důležité pro panning (švenkování). V praxi se ale ani v módu 1 a tedy při plné stabilizaci a při panningu neobjevily žádné problémy a mód 2 je tedy jen "jistota".
Ovládacích prvků na objektivu je poměrně dost. Zleva: mód stabilizátoru (viz text), zapnutí/vypnutí stabilizátoru, ruční/automatické ostření, rozsah ostření.
Objektiv má senzor stativu, respektive stabilizace se automaticky vypne, když vibrace klesnou pod určitou mez. Není tak třeba ani na stativu stabilizátor vypínat i když samozřejmě vypínač stabilizace přítomen je.
Výřez střední části obrazu při snímání terče z ruky s ohniskem 300 mm a s
časem 1/15 sec. Nahoře bez stabilizátoru (vybrán nejlepší ze 3 snímků), dole
se zapnutým stabilizátorem (vybrán nejhorší ze 3 snímků).
Optická kvalita
Ostrost
Při plně otevřené cloně se zejména v rozích obrazu projevuje viditelné rozostření. V našem testovaném kuse bylo největší v levém horním rohu
a téměř neznatelné v pravém dolním, což se projevovalo na všech ohniscích.
Zřejmě se jednalo o systematickou neosovost některých optických členů. Se zacloněním tento problém mizí, při
zaclonění o 2 EV je celková obrazová ostrost obrazu velmi dobrá již v celé ploše.
Testovací terč při ohnisku 28 mm je příliš malý a nebylo možné s ním vyplnit
celé obrazové pole (viz test vinětace) a proto jsme zvolili náhradní metodu -
dlaždici z kamínků.
Střed | Levý horní roh | |
28mm f/3.5 (viz text) |
||
50mm f/5 |
||
-------> |
||
50mm f/11 |
||
300mm f/5.6 |
||
300mm f/11 |
Zde se naplno projevily nectnosti širokorozsahových zoomů. Velký počet pohyblivých čoček je obrovský problém udržet vzájemně v ose, kolmé a ve správné vzdálenosti při všech posunech. Proto je obrazová kvalita zoomů obecně nižší, než pevných ohnisek. Čím větší je rozsah zoomu, tím větší je i posun čoček a tím těžší je udržet všechny čočky ve správné vzájemné poloze. Čím dražší je objektiv, tím je větší předpoklad úspěchu a zejména dlouhodobé mechanické stability. Ani zde však není jak je vidno objektiv bez kompromisů.
Barevná vada a protisvětlo
Barevná vada je velmi dobře kompenzována a ani snímání listů proti jasné bílé
obloze (těžký test pro barevnou vadu) nevykazuje známé barevné duhování. Stejně
tak i odolnost na protisvětlo je vynikající a objektiv nevytvoří žádná prasátka
ani při snímání přímo proti slunci v záběru.
Ani slunce přímo v záběru (bylo vpravo nahoře) neudělá žádné odlesky (prasátka) v obraze. Stejně tak barevná vada je velmi dobře kompenzována a to i při plně otevřené cloně (zde ohnisko 65 mm, f/4.5).
Vinětace
Při plně otevřené cloně a zejména na ohnisku 28 mm je patrná vinětace
(ztmavení rohů), která rychle mizí při zaclonění. Na delších ohniscích se
projevuje sice také ale méně.
Vinětace na 28 mm v závislosti na cloně. Současně je vidět maximální
velikost testovacího terče při 28 mm a zaostření na 0,7 metru.
Soudkovité zkreslení
Na 28 mm lze najít i soudkovité zkreslení, je ale velmi mírné. S
prodlužováním ohniska rychle mizí.
Soudkovité zkreslení je patrné pouze na 28 mm a není nijak velké. S prodlužováním ohniska rychle mizí.
Bokeh
Bokeh neboli vzhlednost rozostřeného pozadí je velmi dobrý a objektiv
nevykazuje žádné nehezké fleky ani lesky na pozadí.
S rozostřením pozadí nemá objektiv žádný problém a zvládne i "malé" makro - například květiny. Makroobjektiv to ale není.
Hloubka ostrosti
Největší zradou při práci s takto širokorozsahovým zoomem, za kterou ale
objektiv nemůže, je značná změna hloubky ostrosti. Zatímco na 28 mm při cloně
f/8 a zaostření na 3 metry je ostré vše od 1,5 metru do 37 metrů, tak při pouhém
přezoomování na 300 mm a při stejné cloně f/8 i zaostřovací vzdálenosti 3 metry
je hloubka ostrosti jen 2,98 až 3,02 metru a tedy 4 cm! To je třeba mít stále na paměti, protože
strategie snímání a práce s hloubkou ostrosti se se změnou zoomu, která je ale
velmi snadná, musí měnit. To ale není chyba objektivu, nýbrž fyzika.
Závěr
Rychlé a spolehlivé ostření, vynikající stabilizátor obrazu, velký a
praktický rozsah zoomu, vysoká odolnost - to vše dělá z Canonu EF 28-300 mm f/3.5-5.6L IS USM
velmi praktický a vysoce použitelný objektiv. Drobné vady v obraze nejsou žádnou
tragédií a v praktických snímcích se nijak moc neprojeví. Navíc u snímků, kde na
kresbě významně záleží - např. krajina, se stejně většinou hodně cloní. Pro ty,
kteří ale kladou obrazovou ostrost na první místo nezbude, než používat více
objektivů, protože jedním universálním byť profesionálním objektivem se zjevně taková
kvalita dá dosáhnout jen stěží.
Shrnutí
+ skvělý zoom rozsah
+ rychlé, tiché a přesné ostření
+ vynikající stabilizátor
+ mechanické provedení
+ přední průměr 77 mm
- váha a rozměry
- cena
- pro detailisty některé nedokonalosti v optické kresbě, zejména ostrost v
rozích
Živé obrázky
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014