Sigma 12–24 mm 1:4,5–5,6 II DG HSM - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze

Sigma 12–24 mm 1:4,5–5,6 II DG HSM

sigma1224dg_ll_hsm_100px

6. dubna 2012, 00.00 | V uplynulém období jsme vyzkoušeli dva zoomové objektivy z dílny Sigma: 17–50 mm 1:2,8 EX DC OS HSM a tento mimořádně širokoúhlý, kompatibilní i s digitálními zrcadlovkami s plnoformátovým snímačem, odpovídajícím ploše políčka 35mm kinofilmu.

Sigma 12–24 mm 1:4,5–5,6 II DG HSM je nástupce objektivu Sigma 12–24 mm 1:4,5–5,6 EX DG Aspherical/HSM, který byl představen v listopadu 2003. Patří do řady DG. Je tedy optimalizovaný pro použití v kombinaci s digitálními fotoaparáty. Je možné jej používat v kombinaci s digitálními zrcadlovkami se snímači formátu, který odpovídá velikosti políčka kinofilmu, i s digitálními zrcadlovkami s menšími snímači, formátu APS-C. A lze jej používat i s vybranými zrcadlovkami na 35mm kinofilm.

 

Je to zoomobjektiv s velkým průměrem přední čočky a s velmi širokým úhlem záběru, což platí i v případě použití digitální zrcadlovky s menším než plnoformátovým čipem – při přepočtovém koeficientu 1,6× v případě poloprofesionálních modelů, jako Canon EOS 40D/50D/60D, rozsah ohniskové vzdálenosti odpovídá 19,2–38,4 mm. I v případě těchto fotoaparátů umožňuje vytvářet působivé snímky se zdůrazněnou perspektivou, zobrazovat velkou část prostoru, pracovat s velkou hloubkou pole a s nezvyklými poměry proporcí snímaných objektů. Lze jej využít pro zobrazení rozlehlých objektů a při nedostatečném odstupu od objektu, tedy v případech, kdy by základní objektiv nezobrazil objekt celý.

 

Objektiv má systém vnitřního ostření (IF – Inner Focusing). Při zaostřování se neotáčí jeho přední část a nedochází ani ke změně délky objektivu – a totéž platí i při změně ohniskové vzdálenosti. Pro pohon systému automatického zaostřování je vybaven ultrazvukovým motorkem (HSM – Hyper-Sonic Motor), který umožňuje rychlé a tiché automatické ostření.

 

Má přepínač základních režimů ostření – automaticky/ručně. Přepínač je značně vystouplý ze základního obrysu objektivu, nicméně jeho chod je dostatečně „tuhý“, tedy pro přepnutí je třeba vynaložit určitou sílu, tudíž nehrozí, že si režim přepneme omylem. Nestalo se mi to ani jednou. Pravda, objektiv jsem testoval relativně krátkou dobu. V režimu autofokusu je možno ručně doostřovat. Chod otočného prstence pro ruční ostření je o něco tužší, než jsem zvyklý, ale nesnižuje to komfort ovládání, natož aby to bylo na úkor funkčnosti. Je to spíš otázka zvyku.

 

Dva detailní pohledy: Vlevo okénko s ukazatelem právě nastavené vzdálenosti zaostření plus vyznačení clonových čísel 5,6 a 8 (faktem je, že objektivy s takto širokým úhlem záběru mají velkou hloubku pole a nepotřebují příliš clonit). A vpravo je ještě záběr na přepínač režimů ostření AF/MF (resp "M").

 

Objektiv má moderní optickou konstrukci, která je nejen optimalizovaná pro digitální fotoaparáty, ale řešená s ohledem na celkově výborný výkon a vysokou kvalitu obrazu v celém rozsahu zoomu. V zadní skupině čoček jsou použity čtyři prvky FLD ("F" Low Dispersion) z optického skla, jehož vlastnosti se blíží fluoritu, s nízkým indexem lomu, velmi nízkým rozptylem a s vysokou světelností, a ve střední skupině čoček je jeden prvek SLD (Special Low Dispersion) – ze speciálného skla s nízkým rozptylem. Toto řešení je použito pro efektivní korekci barevné vady a pro zvýšení rozlišovací schopnosti a kontrastu. Na optimalizaci výkonu se podílí i čtveřice různě tvarovaných asférických čoček (jeden je hybridní), díky kterým navíc objektiv může být tak kompaktní a lehký, jak je: průměr 85 mm, celková délka 120,2 mm a hmotnost 670 g. Díky této kompaktní konstrukci je tento objektiv příjemný pro použití na cestách. A je ještě třeba dodat, že pro snížení odlesků, optimalizaci kontrastu a široký tonální rozsah jsou použity antireflexní vrstvy Super Multi-Layer Coating.

 

Diagramy MTF – Modulation Transfer Function:

Sigma 12–24 mm 1:4,5–5,6 II DG HSM – základní údaje:
Optická konstrukce: 17 členů/13 skupin; 4 prvky jsou FLD, 1 je SLD a 4 prvky jsou asférické
Rozsah úhlů záběru: 122 až 84,1°
Počet lamel clony: 6
Základní clonové číslo: 4,5
Nejvyšší clonové číslo: 22
Minimální vzdálenost zaostření: 28 cm
Maximální poměr zobrazení: 1:6,4
Rozměry (průměr × délka): 85 × 120,2 mm
Hmotnost: 670 g
Cena: 19 990 Kč (eShop Hama Cz)

 

Objektiv je vybaven integrovanou tvarovanou sluneční clonou (ve tvaru „květiny“) s vnitřním výbrusem, která jej chrání před ostrým bočním světlem a pomáhá snížit vnitřní odrazy paprsků. To je u mimořádně širokoúhlých objektivů koneckonců standardem. Navíc má robustní kovový kryt s černým sametem na vnitřní straně, který má ještě vyšší účinnost ochrany před ostrým bočním světlem a také objektiv čelní část objektivu chrání před mechanickým poškozením.

Je vyráběn v pěti verzích: Sigma (00-85126-20456-3), Sony Alfa (00-85126-20462-4), Nikon D (00-85126-20455-6), Pentax (00-85126-20461-7; SFX a SF7 nelze použít) a Canon EOS (00-85126-20454-9). V případě fotoaparátů Nikon a Pentax nemusejí některé funkce fungovat, záleží na konkrétním modelu fotoaparátu. Nepodporuje-li tělo fotoaparátu HSM, není automatické ostření k dispozici. Objektiv nelze použít s filmovými zrcadlovkami až na dvě výjimky, Nikon F6 a Canon EOS-1V.

Výběr ze zkušebních snímků – test

 

Objektiv jsem vyzkoušel v kombinaci s digitálními zrcadlovkami Canon EOS-1Ds, EOS 7D a EOS 40D. První obrazec je pořízen v kombinaci se 40D s razantním zpracováním jemných detailů obrazu, přesto jsou zjištěné nedostatky v obraze jen minimálně omezující.

 

Optické zkreslení obrazu v kombinaci se zrcadlovkou 40D. Distorze je u ohniska 12 mm (ekvivalent u 35mm formátu 19 mm) zřetelná, ale odpovídá širokému úhlu záběru objektivu. U nejdelšího ohniska je distorze obrazu v případě formátu snímače APS-C zcela minimalizovaná – z praktického hlediska zcela irelevantní. Snímky umožňují také posoudit vinětaci, která je dobře minimalizovaná (zkoušel jsem i s plně otevřenou clonou) a míru barevné odchylky spojenou s úbytkem ostrosti směrem do rohů obrazu.

 

První ze sady obrazců pořízených v kombinaci se zrcadlovkou Canon EOS 7D. Nejprve ohnisko 12 mm (ekv. 19 mm). Citlivost byla vždy 100 ISO. Zde clona 5,6 a čas 1/10 s.

 

Clona 8, čas 1/4 s.

 

Clona 11, čas 0,4 s.

 

Clona 16, čas 0,8 s.

 

Nyní ohnisko 24 mm (ekv. 38 mm). Clona 5,6 a čas 1/10 s.

 

Clona 8, čas 1,5 s.

 

Clona 11, čas 0,4 s.

 

Clona 16, čas 0,8 s.

 

Výběr ze sady zkušebních obrazců pořízených v kombinaci s plnoformátovou zrcadlovkou Canon EOS-1Ds. U ohniska 12 mm je optická distorze výrazná, projevuje se efekt "rybího oka" a při odstupu, kdy je celá testovací tabulka nejlépe zachycena, se projevuje silná vinětace – hranice obrazového pole jsou uvnitř záběru. Citlivost ISO 100, clona 8, čas expozice 1/10 s.

 

Následuje 4× ohnisko 12 mm při různých clonových číslech. Citlivost 125 ISO. Zde clona 4,5 a čas 1/30 s.

 

Zde clona 5,6 a čas 1/30 s.

 

Zde clona 8 a čas 1/15 s.

 

Zde clona 11 a čas 1/15 s.

 

Následuje 3× ohnisko 24 mm. Citlivost 100 ISO. Zde clona 5,6 a čas 1/40 s.

 

Clona 8 a čas 1/20 s.

 

Clona 11 a čas 1/10 s.

 

Ukázka využití mimořádné šíře záběru včetně "efektu rybího oka". Čas 1/80 s, clona 4,5 a citlivost 125 ISO.

 

Čas 1/800 s, clona 9 a citlivost 200 ISO.

 

Čas 1/1250 s, clona 7,1 a citlivost 200 ISO.

 

Vlevo: čas 1/800 s, clona 9, citlivost 200 ISO a ohnisko 14 mm. Vpravo: čas 1/800 s, clona 9, citlivost 200 ISO a ohnisko 24 mm.

 

Čas 1/60 s, clona 8 a citlivost 640 ISO.

 

Vlevo: čas 1/50 s, clona 6,3, citlivost 640 ISO a ohnisko 12 mm. Vpravo: čas 1/125 s, clona 9, citlivost 200 ISO a ohnisko 14 mm.

 

Městská krajina I. Ohnisko 12 mm (ekv. 19 mm), citlivost 100 ISO, čas 1/160 s a clona 10. Režim Krajina.

 

Městská krajina II. Ohnisko 24 mm (ekv. 38 mm), citlivost 100 ISO, čas 1/125 s a clona 11. Režim Krajina.

 

Městská krajina III. Ohnisko 24 mm (ekv. 38 mm), citlivost 100 ISO, čas 1/80 s a clona 9. Režim Krajina.

 

Noc I. Ohnisko 12 mm (ekv. 19 mm), citlivost 200 ISO, čas 32 s a clona 11. Režim s ručním nastavením všech parametrů expozice.

 

Noc II. Ohnisko 24 mm (ekv. 38 mm), citlivost 200 ISO, čas 25 s a clona 8. Režim s ručním nastavením všech parametrů expozice.

 

Pražská Novoměstká radnice I. Ohnisko 14 mm (ekv. 22 mm), citlivost 200 ISO, čas 1/500 s a clona 11. Režim s prioritou clonového čísla.

 

Pražská Novoměstká radnice II. Vlevo – nejvíc zdálky: ohnisko 17 mm (ekv. 27 mm), citlivost 200 ISO, čas 1/320 s a clona 11. Uprostřed s kašnou: ohnisko 12 mm (ekv. 19 mm), citlivost 200 ISO, čas 1/500 s a clona 11. Vpravo: ohnisko 17 mm (ekv. 27 mm), citlivost 200 ISO, čas 1/400 s a clona 11. Vždy režim s prioritou clonového čísla.

 

Praha I. Ohnisko 12 mm (ekv. 19 mm), citlivost 250 ISO, čas 1/100 s a clona 22.

 

Praha II. V obou případech ohnisko 12 mm (ekv. 19 mm), citlivost 250 ISO a clona 22. Vlevo čas 1/160 s, vpravo 1/320 s. Podle mě nejlépe vycházelo nastavení s časem 1/500 s, ale někomu už by mohl vadit výrazný rozdíl mezi tmavými a světlými partiemi obrazu. Použit režim s ručním nastavením všech parametrů expozice.

 

Praha III – na Karlově mostě. Vlevo: ohnisko 12 mm (ekv. 19 mm), citlivost 100 ISO, čas expozice 1/125 s a clona 10. Uprostřed: ohnisko 16 mm (ekv. 26 mm), citlivost 100 ISO, čas 1/125 s a clona 10. Vpravo: ohnisko 18 mm (ekv. 29 mm), citlivost 100 ISO, čas 1/125 s a clona 11.

 

Praha IV. V obou případech citlivost 100 ISO, čas 1/125 s a clona 11. Vlevo ohnisko 12 mm (ekv. 19 mm), vpravo 21 mm (ekv. 34 mm).

 

Detail parníku na Vltavě v protisvětle, aneb ukázka vzniku zeleného reflexu. Ohnisko 24 mm (ekv. 38 mm), citlivost 100 ISO, čas 1/60 s, clona 9.

 

Další ukázky reflexů, tentokrát v ještě silnějším protisvětle. Vlevo ohnisko 24 mm (ekv. 38 mm), citlivost 250 ISO, čas 1/320 s, clona 7,1. Vpravo ohnisko 12 mm (ekv. 19 mm), citlivost 250 ISO, čas 1/320 s, clona 8.

 

Vlak I. Ohnisková vzdálenost 24 mm (ekv. 38 mm), citlivost 250 ISO, čas 1/320 s, clona 10. Režim s prioritou času expozice.

 

Vlak II. Ohnisková vzdálenost 12 mm (ekv. 19 mm), citlivost 250 ISO, čas 1/320 s, clona 11. Režim s prioritou času expozice.

 

Vlak III. Ohnisková vzdálenost 12 mm (ekv. 19 mm), citlivost 250 ISO, čas 1/320 s, clona 13. Režim s prioritou času expozice.

 

Vlak IV. Ohnisková vzdálenost 24 mm (ekv. 38 mm), citlivost 250 ISO, čas 1/320 s, clona 11. Režim s prioritou času expozice.

 

Možné využití "na akci". Ohnisko 12 mm (ekv. 19 mm), citlivost 640 ISO, čas 1/800 s, clona 5,6. Režim s prioritou clonového čísla. Exponováno bez blesku.

 

Možné využití v ateliéru. Citlivost vlevo 1/125 ISO, jinak 200 ISO, čas 1/200 s, clona vlevo 10, jinak 11. Ohnisko vždy 24 mm (ekv. 38 mm). Režim s ručním nastavením všech parametrů expozice. Použito studiové zábleskové osvětlení.

Co ukázal test
Objektiv nabízí velmi zajímavé možnosti využití a je velmi flexibilní. V kombinaci s plnoformátovou digitální zrcadlovkou jej lze použít pro tvorbu výjimečně působivých snímků, neboť v oblasti nejkratšího ohniska je objektivem typu "rybí oko". V kombinaci s fotoaparátem se snímačem formátu APS má velmi dobře optimalizované optické zkreslení obrazu a také v tomto případě nabízí velkou pružnost, a to jak v případě využití jako takového, tak i v oblasti rozlišení. Vykazuje vysokou rozlišovací schopnost, má dobře minimalizovanou barevnou odchylku, vynikající periferní jas – minimální vinětaci i při plném odclonění. Poskytuje ostrý obraz s dobrým kontrastem i při použití nízkých clonových čísel. "Ohlídat" si musíme vznik reflexů při snímání v protisvětle. Celkově lze konstatovat, že nový objektiv Sigma 12–24 mm 1:4,5–5,6 II DG HSM je velmi zajímavou volbou, potřebujeme-li pro svou fotografickou praxi takto širokoúhlý zoom, a má příznivý poměr ceny a užitné hodnoty.

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  » Recenze - příslušenství  

 » Recenze  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: