Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze
Test ultra-širokoúhlého objektivu TAMRON SP AF 10-24mm F/3.5-4.5 Di II.
27. května 2009, 06.00 | Do rukou se nám k redakčnímu otestování dostal ultra-širokoúhlý objektiv TAMRON SP AF 10-24mm F/3.5-4.5 Di II, který po přepočtu na měřítko kinofilmu nabízí velmi zajímavý rozsah ohnisek cca 15 - 36 mm. Jaké bude toto sklo v praxi? Více viz náš článek.
{Popis, parametry a ovládání}Musíme se hned na začátku přiznat, že jsme se poněkud nedočkavě těšili, až se nám objektiv Tamron SP AF 10–24 mm F3,5–4,5 Di II (v textu dále uváděn pod zkráceným označením Tamron 10-24 mm) dostane do redakce k otestování. Tento objektiv totiž vzbudil náš zájem již v době svého uvedení (září 2008), protože nabídl ve své třídě bezprecedentní rozsah ohnisek 15 – 36 mm (ekv. kinofilmu). V tomto smyslu ultra-širokoúhlou hegemonii Tamronu narušil až příchod objektivu AF-S DX NIKKOR 10-24 MM F3,5-4,5G ED, který parametrově nabízí stejný rozsah ohnisek a světelnosti.
Součástí balení k objektivu Tamron 10–24mm f3,5-f4,5 je sluneční krytka s průměrem cca 11 cm a zadní krytka
Nejdříve si jmenovaný objektiv trochu představme. Optická soustava objektivu Tamron 10-24 mm se skládá ze 12 elementů, které jsou řazeny ve 9 skupinách. Počet lamel clony je 7. Úhel záběru objektivu se pohybuje od 108° 44' do 60° 20' (nejkratší ohnisko/nejdelší ohnisko). Světelnost objektivu f3,5 – f4,5 můžeme označit jako dobrou. Atraktivním parametrem může být kromě širokého rozsahu ohnisek také poměrně krátká vzdálenost 24 cm, od které zvládá objektiv ostřit. Tento objektiv sice při fotografování zblízka nenabídne takovou kvalitu jako makroobjektivy, ale velikost koeficient u zvětšení 0,20x v této kategorii objektivů není špatná. Testované sklo disponuje kompaktní váhou cca 406 gramů a délkou cca 86,5 mm. Délka objektivu se během zoomování nepatrně mění, například při ohnisku 24 mm se výška skla zvýší o cca 1 cm. Fyzicky nejkratší je objektiv při ohnisku 14 mm. Proces ostření probíhá uvnitř objektivu a tak se při něm neotáčí přední element.
Tamron 10–24mm f3,5-f4,5
Relativně dobrou zprávou je rozměr filtrového závitu, který čítá 77 mm, díky tomu nebudou muset uživatelé při nákupu fotografických filtrů sahat tak hluboko do kapsy jako v případě koupě rozměrově větších filtrů. Daný objektiv se vyrábí v modifikacích pro bajonety digitálních zrcadlovek Canon, Nikon, Pentax a Sony. K nám do redakce jsme dostali zapůjčenu verzi Tamron objektivu pro DSLR Nikon. Cena tohoto skla se momentálně pohybuje okolo cca 12 600 Kč (květen 2009) a v ceně je zahrnutá i sluneční clona.
Tamron 10–24mm f3,5-f4,5
Jaké má testovaný objektiv Tamron SP AF 10-24mm f3,5 - f4,5 Di II konkurenty? Pokud budeme brát zřetel na počáteční ohnisko 10 mm, bude hlavním rivalem výše již zmíněné sklo AF-S DX NIKKOR 10-24 MM F/3,5-4,5G ED s cenou téměř dvojnásobnou (cca 24 000 Kč; květen 2009). Dalším ultra-širokoúhlým sklem je populární objektiv Sigma 10-20 mm f4 - f5,6 EX DC HSM (cena cca 15 500 Kč; květen 2009), který nabízí kratší koncové ohnisko 20 mm a jehož světelnost je o něco nižší. Z rodiny Canon objektivů podobný rozsah ohnisek nabízí starší objektiv Canon EF-S 10 - 22mm f3,5 - 4,5 USM, který se, podobně jako Nikon, pohybuje cenově nad hranicí 20 tisíc korun (cca. 22 000 Kč; květen 2009). Vidíme, že Tamron objektiv ze všech srovnatelných objektivů vychází relativně nejlevněji. Jak se tento fakt podepisuje na jeho kvalitě dílenském zpracování a optické jakosti snímků?
Tamron 10–24mm f3,5-f4,5
Z hlediska konstrukce je testovaný objektiv je zhotoven z převážně plastových součástí (především vnější části). Předchozí ultra-širokoúhlý objektiv Tamron 11-18 mm byl některými recenzenty kritizován za poněkud vágnější dílenské sestavení plastových komponent. Ovšem v případě nynějšího objektivu 10–24 mm je dílenské zpracování provedeno velmi precizně a bytelně. Je vidět, že se Tamron v tomto směru výrazně polepšil. Mezi součástkami není znát prakticky žádná vůle. V tomto ohledu Tamron boduje, protože si díky plastovým komponentám, vedle kvalitního zpracování, také zachovává přijatelnou váhu. Dodejme, že bajonet objektivu, stejně jako tubus, je kovový.
Tamron 10–24mm f3,5-f4,5
V oblasti ovládacích prvků působí objektiv strohým a jednoduchým dojmem. Zoomovací prstenec je proveden z vroubkované gumy (šířka cca 36 mm) a tak v ruce při ovládání neklouže. Otáčení tímto prstencem je dostatečné tuhé. Pod zoomovacím prstencem najdeme orientační značení ohnisek 10, 13, 15, 18, 20 a 24 mm. Nad ovladačem zoomu můžeme vidět líbivě zlatý „Tamron kroužek“, který, kromě své estetické funkce, slouží i k označení místa, kde by měl uživatel objektiv držet při jeho nasazování na tělo DSLR.
Tamron 10–24mm f3,5-f4,5
U objektivu nahoře nalezneme úzký prstenec pro manuální ovládání ostření. V této souvislosti je dobré zmínit, že objektiv má na svém boku zabudovaný standardní přepínač mezi AF/MF ostřením. Na rozdíl od některých objektivů jiných značek není možné při aktivovaném autofokus zaostření manuálně korigovat (je tedy nutno pokaždé přepnout na MF, jinak hrozí podle výrobce poškození ostřícího mechanismu). Ačkoliv je tento objektiv vybaven vnitřním mechanismem ostření, všimli jsme si, že se při autofokusu rotuje ostřící prstenec. Je dobré na tento aspekt myslet, aby se prsty při držení objektivu s aktivovaným autofokusem nedotýkaly ostřícího prstence. Dodejme, že objektiv Tamron 10-24mm je vybaven vlastním zaostřovacím pohonem a proto je možné využívat výhody autofokusu i na levnějších zrcadlovkách bez vlastního ostřícího enginu (např. Nikon D40 či D60).
Tamron 10–24mm f3,5-f4,5
Poblíž filtrového závitu nalezneme na objektivu vyobrazenou stupnici se zarážkami reprezentující ostřící vzdálenosti 0,24 m; 0,27 m; 0,3 m; 0,35 m; 0,4 m; 0,5 m; 0,7 m; 1 m; 3 m a nekonečno, které usnadňuje proces manuálního stření tzv. „od boku“. Na objektivu chybí stupnice, která by indikovala při zaostřené vzdálenosti také velikost hloubky ostrosti.
Tamron 10–24mm f3,5-f4,5
Praktické zkušenosti s testovaným sklem ukázaly, že tento objektiv ostří dostatečně rychle a přesně. Je ovšem znát, že se nejedná o ultrasonický typ ostření, a tak ostřící motorek objektivu vyluzuje při zaostřování určitý hluk, který ovšem není nijak extrémně rušivý. Doba, která uplyne mezi přeostřením z minimální zaostřovací vzdálenosti (cca 24 cm) až na nekonečno zabere cca 1 s (ostřící prstenec se otočí asi 10x). Objektiv tedy není žádný rychlostní „trhač rekordů“, ale ruku na srdce, v praxi tento drobný nedostatek ani nezaregistrujeme (nejedná se přeci o profesionální reportážní objektiv).
Objektiv Tamron 10–24mm f3,5-f4,5 nasazený na těle DSLR FujiFilm S5 Pro
Při různém nastavení ohniskové vzdálenosti dochází k těmto změnám minimálního clonového čísla: ohnisko 10 mm= F3,5; 13 mm= F4; 15 mm= F4; 18 mm= F4,2; 20 mm= F4,5; 24mm= F4,5. Během zoomování objektivu jsou k dispozici rovněž odlišné maximální hodnoty nastavitelné clony: 10 mm= F22; 13 mm= F25; 15 mm= F25; 18 mm= F25; 20 mm= F29; 24mm= F29.
Objektiv Tamron 10–24mm f3,5-f4,5 nasazený na těle DSLR FujiFilm S5 Pro
V terénu nám testovaný kus objektivu fungoval bez problému, nezasekával se a nezklamal ani při ostření v horších světelných podmínkách. Sluneční clona, která je součástí balení k danému objektivu, působí lehce a poněkud křehce. Nabízí dostatek prostoru mezi filtrovým závitem a krytkou pro pohodlné ovládaní např. polarizačního filtru. Na druhou stranu nasazená sluneční krytka na fotoaparátu, díky své šířce až cca 11 cm, si může ve fotografické brašně usurpovat více prostoru.
Objektiv Tamron 10–24mm f3,5-f4,5 nasazený na těle DSLR FujiFilm S5 Pro
Celkově tedy testovaný objektiv Tamron 10-24 mm na nás působí, po stránce provedení objektivu, jeho dispozic a ovládání, velmi příznivým dojmem. V další fázi redakčního testu se podíváme, jak si toto sklo v praxi vede po stránce kvalitativního výstupu.
[-more-]{Hodnocení testovacích snímků a závěr}Objektiv Tamron 10-24 mm jsme testovali na DSLR Fujifilm S5 Pro s bajonetem pro Nikon objektivy. Snímali jsme do formátu JPEG a rozlišení fotografií ponechali na 6 Mpix (Fotoaparát FujiFilm S5 Pro sice nabízí rozlišení 12 Mpix, ale jedná se de facto o interpolaci). Testované sklo si s naším fotoaparátem velmi dobře rozumělo a nutno dodat že se na něm i dobře vyjímalo, ačkoliv se jedná o větší typ aparátu.
Objektiv Tamron 10–24mm f3,5-f4,5 nasazený na těle DSLR FujiFilm S5 Pro
Jako první aspekt budeme u testovaného objektivu posuzovat kresbu. Níže si můžete prohlédnout výřezy testovacího terče a dvou exteriérových scén (snímek zdi jsme zvolili pro představu o míře optického zkreslení). Při pořizovaní testovacích fotografií jsme zvolili trojici podle našeho názoru nejreprezentativnějších ohnisek 10 mm, 18 mm a 24 mm. Jednotlivé snímky je pořizovali při vybraném nastavení těchto clonových čísel F3,5; F4; F5,6; F8; F11; F16 a F22. Pohled na kresebnost ohniska 18 mm, kterým začíná dnes většina setových objektivů, může posloužit jako orientační pomůcka pro uživatele, kteří by chtěli eventuální koupí tohoto objektivu upgradovat své stávající foto náčiní pro pořizování širokoúhlých snímků. Výřezy z testovacích snímků jsme pořídili vždy ze středových a okrajových partií fotografované scény.
Ukázka kresby objektivu Tamron 10-24mm f3,5-f4,5 při různém nastavení clony (vlevo jsou výřezy ze středu testovacího terče/vpravo jsou výřezy z kraje testovacího terče)
Ukázka kresby objektivu Tamron 10-24mm f3,5-f4,5 při různém nastavení clony (vlevo jsou výřezy ze středu testovacího snímku/vpravo jsou výřezy z kraje testovacího snímku)
Ukázka kresby objektivu Tamron 10-24mm f3,5-f4,5 při různém nastavení clony (vlevo jsou výřezy ze středu testovacího snímku/vpravo jsou výřezy z kraje testovacího snímku)
Při pohledu na výřezy z testovacích snímků vidíme, že kresebnost objektivu Tamron 10-24 mm je na dobré úrovni celém rozsahu zoomu, hodnotíme-li ostrost středových partií. Překvapilo nás, že subjektivně nejlepších výsledků v kresbě objektiv dosahuje u počátečního širokoúhlého ohniska 10 mm při nastavené cloně v intervalu cca F8 až F11 (například u standardních setových objektivů tomu bývá naopak). Poté se míra ostrosti středových partií, směrem ke koncovému ohnisku 24 mm, mírně snižuje. Kresbu při otevřené minimální cloně f3,5 ale hodnotíme jako velmi měkkou a proto by uživatelé měli toto nastavení clony používat pouze v nouzových světelných situacích. Ostrost fotografií se významně zvyšuje u nastavení clony F5,6. Difrakce světla se začíná projevovat od clony F11 a kulminuje u clonového čísla F22.
Zatím jsme stále hodnotili ostrost ve středu obrázku. Při pohledu na kresebnost okrajových partií snímku však slova chvály na objektiv Tamron 10-24 mm končí. Testovaný objektiv totiž produkuje v rozích znatelnou neostrost, která se sice s volbou vyšších clonových čísel zmenšuje, nicméně stále je na všech testovaných snímcích patrná. Tento aspekt zhoršené kresby objektivu v rozích snímku, ale může uživatelům způsobit nepříjemnosti pouze v případě produkce velkoformátových zvětšenin. Troufáme si říci, že v běžné amatérské praxi je možné tento neduh objektivu, vzhledem k jeho ceně, do jisté míry tolerovat. Přesto hodnotíme daný aspekt jako největší slabinu tohoto testovaného skla, poněvadž dané sklo víceméně diskvalifikuje pro oblast profesionálního užívání. Pro zmírnění okrajové neostrosti je třeba objektiv zaclonit minimálně na F8.
Ukázka výskytu chromatické aberace (vlevo je výřez ze středu snímku / vpravo je výřez z kraje snímku) F8
Výskyt barevných vad, potažmo chromatické aberace, je u testovacích snímků překvapivě malý. Pokud se chromatická aberace na snímcích vyskytuje, můžeme ji většinou nalézt na okrajových partiích. Vzhledem k ceně a kategorii, do které testovaný objektiv spadá, je to velmi dobrý výsledek.
Co se týká vinětace, testovaný objektiv podle našeho názoru vykazuje největší výskyt na počátečním ohnisku 10 mm, nicméně tento výskyt není nijak extrémní, pokud bereme v úvahu, že se jedná o objektiv určený zejména pro amatérské fotografy. Při vyšším zaclonění okolo clony F5,6-F8 je úroveň vinětace na minimální úrovni, v praxi bychom si ji mohli všimnout pouze v případě fotografování souvislých světlých ploch (zejména u ohnisek od 15 mm až 24 mm je vinětace je na běžných snímcích z například z přírody obtížně zaregistrovatelná). Dodejme, že úroveň vinětace se může zvětšit při používání například polarizačních a jiných filtrů.
Při testování odolnosti objektivu vůči přímému protisvětlu si testované sklo vedlo na výbornou. Ani přímé sluneční světlo v záběru nevedlo v konečném důsledku k výskytu žádných odrazových „prasátek“ na fotografii. Je znát, že moderní konstrukce optické soustavy, kterou tento objektiv disponuje, účinně potlačuje nežádoucí světelné reflexe uvnitř tubusu, které vedou k výskytu rušivých artefaktů v obraze či ztrátě přenosu kontrastnosti snímku.
Procentuální míru sférického zkreslení jsme kvantitativně neměřili, nicméně na testovacích snímcích je určité soudkovité zkreslení patrné u celého rozsahu ohnisek (jeho logicky největší výskyt je přítomen u počátečního ohniska 10 mm) daného objektivu, což není u kategorie ultra-širokoúhlých skla, jakým Tamron 10-24 mm je, nijak nepřekvapujícím jevem. Tato míra sférického zkreslení není nijak dramatická a tak je snadno odstranitelná ve vyspělých bitmapových editorech (například Adobe Photoshop či Zoner Photo Studio).
Kvalita bokehu sice u Tamrona 10-24 mm nedosahuje výsledků, které produkují například vysoce světelná a kvalitní pevná skla, ale vzhledem k dané kategorii objektivů, do které testovaný kus náleží, ji lze označit jako poměrně dobrou. I tento objektiv je možné v určité míře použít ke kreativní práci s hloubkou ostrosti při fotografování blízkých objektů.
Závěr
Během redakčního testování se ultra-širokoúhlý objektiv Tamron SP AF 10–24 mm F3,5–4,5 Di II projevil jako kvalitní a dobré sklo. Vyzdvihnout u něho musíme především velmi bytelné a precizní dílenské zpracování (mezi jednotlivými díly není znát prakticky žádná vůle), příznivou světelnost f3,5 - f4,5, kompaktní rozměry a váhu, dostatečně přesný a svižný AF (vlastní zaostřovací motorek), kvalitní středovou kresbu v celém rozsahu zoomu, široký rozsah ohnisek 15 – 36 mm, vysokou odolnost vůči protisvětlu, velmi nízký výskyt chromatické aberace či snesitelnou úroveň soudkovitého zkreslení.
Pokud bychom měli testovanému objektivu něco vytknout, tak to jistě bude znatelný úbytek ostrosti v okrajových partiích snímku, jenž v menší míře setrvává i při vyšším zaclonění. Za negativní pozornost též stojí velmi měkká kresba při otevřené cloně (F3,5), která je obzvlášť patrná u ohniskových vzdáleností v rozsahu 10-18 mm. Na objektivu nasazená sluneční krytka neprakticky zabírá ve fotobrašně poměrně velký prostor.
Celkově hodnotíme sklo Tamron SP AF 10–24 mm F3,5–4,5 Di II jako ultra-širokoúhlý objektiv s velmi dobrým poměrem výkon/cena a proto ho můžeme vřele doporučit všem fotoamatérům.
Tamron 10–24mm f3,5-f4,5
Ukázky změny obrazového záběru během různých ohnisek
Ukázkové snímky
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014