Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze
Test ultraširokoúhlého Tamronu SP AF 11-18mm f/4.5-5.6 Di II LD
27. prosince 2005, 00.00 | U digitálních zrcadlovek s menšími senzory je každý objektiv zhruba 1.5x
delší. Skutečně širokoúhlých objektivů je proto jako šafránu. Jedním z nich je
právě testovaný ultraširokoúhlý Tamron SP AF 11-18mm f/4.5-5.6 Di II LD ASPHERICAL
IF určený pro DSLR s menšími senzory formátu APS-C.
Na úvod hned konstatujme, že testovaný Tamron 11-18mm je určen výhradně pro DSLR s menšími senzory tzv. formátu APS-C, tedy se senzory rozměru kolem 15 x 24 mm. Tamron tuto skutečnost značí zkratkou Di II na rozdíl od pouhé zkratky Di, která signalizuje běžný objektiv pro plný filmový formát 24 x 36 mm (full frame) vhodný i pro digitální zrcadlovky. Di II objektivy tedy nelze použít na DLSR s většími senzory (např. Canon EOS 1D, 1Ds, 5D).
Pokud vlastníte Canon EOS 10D, D60 či D30, které neumožňují používat nové objektivy Canon s bajonetem typu EF-S, nemůžete používat ultraširokoúhlý objektiv Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5. Ten lze totiž nasadit pouze na novější DSLR Canon EOS 300D, 350D nebo 20D. V takovém případě vám nezbude než použít objektivy alternativních výrobců - např. testovaný Tamron 11-18mm.
Tamron SP AF 11-18mm f/4.5-5.6 Di II LD ASPHERICAL IF
Předpoklad použití na menším senzoru umožnil Tamronu dosáhnout extrémně širokoúhlých ohnisek a současně zachovat přijatelnou cenu objektivu, nízkou velikost a váhu a rozumný průměr 77 mm předního závitu na filtry. Nasazení objektivu na DSLR s větším senzorem než APS-C nic nebrání - nic se nepoškodí ani nestane, ale objektiv, který nepředpokládá tak velký senzor, není již schopen kresby v krajích a výsledek dopadne tak, jak je vidět na ukázce. Další informace o objektivech pro DSLR je možné nalézt v článku Mýty a pověry kolem objektivů pro DSLR, který je věnován této problematice.
Ukázka vinětace pokud se objektiv určený výhradně pro DSLR s menším senzorem (APS-C) nasadí na full-frame DSLR (zde Tamron AF 11-18mm nasazen na Canon EOS 5D)
S nástupem DSLR zařadili podobné ultraširokoúhlé objektivy do svého sortimentu snad všichni výrobci, tabulka níže shrnuje jejich základní vlastnosti. Jediná Sigma vyrábí ultraširokoúhlý zoom jak pro filmové či digitální zrcadlovky s plnou velikostí senzoru (full-frame), tak i pro DSLR s menším senzorem APS-C.
Canon | Nikon | Sigma | Tokina | Tamron |
Jen pro APS-C |
||||
EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM | 12-24mm f/4G ED-IF AF-S DX | AF 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM | AF 12-24mm f/4, AT-X 124 Pro DX | AF 11-18mm f/4.5-5.6 Di II LD |
25.000,- | 29.000,- | 14.000,- | 14.500,- | 17.000,- Kč |
Pro plný kinofilmový formát (full-frame) |
||||
- | - | AF 12-24mm f/4.5-5.6 DG EX IF ASP HSM (více zde) | - | - |
- | - | 25.000,- | - | - |
V tabulce jsou orientační ceny k 12/2005 včetně DPH. Červeně jsou označeny zkratky, které jednotliví výrobci používají pro označení skutečnosti "Pouze pro senzory velikosti APS-C".
Základní parametry objektivu Tamron SP AF 11-18mm f/4.5-5.6 Di II LD
Bajonet | Canon, Nikon, Minolta |
Konstrukce | 15 členů v 12 skupinách |
Světelnost | f/4.5-5.6 |
Počet lamel clony | 7 |
Maximální clonové číslo | 22 |
Minimální zostřovací vzdálenost (snímač-předmět) | 25cm |
Ostření | Klasické |
Max. měřítko snímání | 1:8 |
Průměr filtru | 77mm |
Přední díl | Při ostření se neotáčí, objektiv nemění při ostření svojí délku, při zoomu jen nepatrně (cca o 5mm) |
Váha | 355g |
Délka | 79mm |
Obsah balení | Objektiv, sluneční clona |
Orientační cena | 17.000,- Kč vč. DPH (12/2005) |
První dojmy
Tamron SP AF 11-18mm f/4.5-5.6 Di II LD ASPHERICAL IF přesně navazuje na
širokorozsahový zoom objektiv
Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 Di II. Výrobce tak nabízí možnost pokrýt
obrovský rozsah 11-200mm pouhými dvěma objektivy a dosáhnout tak zoom rozsahu
více jak 18x - daleko za hranicí jakéhokoliv kompaktu. Tamron 11-18mm působí
solidním dojmem, zoom kroužek s rozsahem 11-18mm (1.6x) jde jemně a přitom bez
vůle. Stupnice hloubky ostrosti není na objektivu nijak značena. Objektiv je příjemně
lehký a i když podíl plastů nebude malý, působí celkem bytelně a kompaktně.
Tamron SP AF 11-18mm f/4.5-5.6 Di II LD ASPHERICAL IF
Filtry
Tamron 11-18mm má běžný a rozšířený průměr předního závitu 77 mm. Sehnat tedy k
němu filtry nebude problém, i když polarizační filtr průměru 77 mm nebude zrovna
nejlevnější. Ani při použití filtru standardní tloušťky jsme nepozorovali žádnou
vinětaci v rozích, při použití více filtrů na sobě (například polarizační a
přechodový) bude ale nutné použít již tenké tzv. slim filtry.
Ostření
I když je objektiv vybaven jen klasickým ostřením, které je pomalejší a
hlučnější než ultrazvukové, tak vzhledem ke krátkému ostřícímu kroku
širokoúhlých objektivů to není nijak na závadu. Je-li zapnuto automatické
ostření, ostřící kroužek se otáčí a objektiv tedy není možné držet v přední
části (u sluneční clony). Po přepnutí přepínače na manuální ostření se kroužek
uvolní a umožňuje ručně zaostřovat. Minimální zaostřovací vzdálenost pouhých
25 cm se současným použitím ultraširokoúhlého ohniska 11 mm umožňuje dosáhnout
nevšední perspektivy snímání.
Nevšední perspektiva při ohnisku 11mm a zaostření na blízko.
Tamron 11-18mm@11mm, 1/60sec, f/13, ISO200
Interní blesk
Vzhledem k obrovskému zornému úhlu objektivu (103°
diagonálně při 11 mm a APS-C senzoru) není žádný interní blesk schopen tak velkou
plochu rovnoměrně světelně pokrýt. Použití interních blesků je tedy nejen s
Tamronem 11-18mm ale i s ostatními ultraširokoúhlými objektivy téměř vyloučené a
vede k výsledkům zobrazeným na ukázce. Navíc zůstane-li na objektivu nasazena
sluneční clona, vytvoří v dolní části obrazu (při horizontální poloze snímání)
další ošklivý stín. Interní blesk Canonu EOS 10D nedokázal pokrýt ani ohnisko
18 mm, při kterém je diagonální zorný úhel 75°.
Ukázka pokrytí scény interním bleskem na ohnisku 11 mm a 18 mm a s nasazenou
sluneční clonou.
Ostrost obrazu a aberace
Ostrost obrazu je velmi dobrá až vynikající, na ohnisku 11 mm při cloně f/4.5 je
patrné rozostření obrazu v rozích, což ale u takto širokoúhlých ohnisek je
celkem běžné. Ostrost se jen málo mění s clonou i zoomem - objektiv podává
stabilní a vyvážený optický výkon. Aberace je zcela pod kontrolou ve středu
obrazu a je jen lehce patrná v rozích.
Odolnost na protisvětlo
Tamron 11-18mm prokázal též mimořádnou odolnost na protisvětlo. Při zcela
extrémních podmínkách snímání, kdy plné polední slunce bylo ve zlatém řezu
záběru, si poradil s protisvětlem velmi dobře. Při cloně f/4.5 jsou v obraze
patrné jen slabé odlesky, při cloně f/22 se změnil tvar slunce na "hvězdu" a
objevily se malé barevné duhy.
Při umístění zdroje protisvětla do boku (zprava) těsně mimo obrazové pole se opět objevily jen malé a snadno retušovatelné odlesky. Odolnost na protisvětlo je vynikající a téměř vůbec nedochází k celkové ztrátě kontrastu obrazu způsobené odrazem světla od zadních čoček objektivu.
Soudkovitě zkreslení a vinětace
Objektiv trpí na ohnisku 11 mm mírným soudkovitým zkreslením, které se projeví u
kraje obrazu prohnutím přímek. Zkreslení je nejlépe vidět na testovacích terčích
a způsobí mimo jiné deformaci kruhů v rozích obrazu. Soudkovité zkreslení zcela
mizí směrem k ohnisku 18 mm a je nezávislé na cloně. Soudkovité zkreslení je
snadné korigovat, řada programů (např. Zoner) má přímo vestavěnou jednoduchou funkci
schopnou tyto vady obrazu korigovat. Vinětace (ztmavení rohů) je na všech ohniscích téměř
nepozorovatelná.
11mm |
Závěr
Tamron SP AF 11-18mm f/4.5-5.6 Di-II LD Aspherical IF předvedl na obtížných
širokoúhlých ohniscích více než dobrý a stabilní výkon. Ostrost obrazu se příliš
nemění se zoomem ani clonou, snad jen na 11 mm a při nejvíce otevřené cloně f/4.5
je vidět rozostření okrajů kresby a aberace. Na 11 mm lze pozorovat soudkovité
zkreslení, které bude zejména rušit na snímcích architektury, interiérů či
horizontu moře. Tyto obrazy totiž vytvářejí přímky, jejichž prohnutí působí
velmi nepřirozeně. Pravdou ale je, že u takto širokoúhlých objektivů je jak
rozostření okrajů tak mírný soudek vcelku běžný. Naopak objektiv překvapil téměř
neznatelnou vinětací a vysokou odolností na protisvětlo.
Klady objektivu Tamron
Tamron SP AF 11-18mm f/4.5-5.6 Di II LD
+ stabilní optická kvalita téměř nezávislá na zoomu i cloně
+ vysoká odolnost na protisvětlo
+ neznatelná vinětace
+ přední závit na filtry 77 mm a možnost použít obyčejné filtry (ne SLIM)
+ sluneční clona v ceně
+ nízká hmotnost a rozměr
+ solidní dílenské zpracování
Zápory objektivu Tamron
Tamron SP AF 11-18mm f/4.5-5.6 Di II LD
- rozostřené okraje na 11 mm
- soudkovité zkreslení na 11 mm
- nízká světelnost
- při ostření otáčí ostřícím kroužkem
- vysoký podíl plastů snižujících sice váhu ale vytvářející otazník nad
odolností objektivu v čase
Živé obrázky
Tamron 11-18mm@11mm, 1/160sec, f/10, ISO200
Tamron 11-18mm@11mm, 1/60sec, f/6.3, ISO200, systémový
blesk
Tamron 11-18mm@18mm, 1/60sec, f/16, ISO200
Tamron 11-18mm@11mm, 1/50sec, f/14, ISO200
Tamron 11-18mm@11mm, 1/100sec, f/9, ISO200
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014