Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Technologie
Digitální blesk a jeho využití
DF Praxe rezimy
15. června 2005, 00.00 | Některé nové digitální kompakty jsou vybaveny funkcí digitálního blesku, která je někdy nazývaná také Adaptive Lighting či D-Flash. Jaký je však rozdíl mezi klasickým bleskem a digitálním?
Vzhledem k omezenému dynamickému rozsahu CCD/CMOS snímačů, zvláště u digitálních kompaktů,
dochází při komplikovanějších expozičních podmínkách k místům na fotografii, které jsou buď podexponovány nebo přeexponovány. V extrémních případě dojde k tzv.
"vypálení světel", kdy u kontrastních snímků zcela vymizí kresba a zůstane pouze vypálené (bílé) místo.
Zvýšení dynamického rozsahu u digitálních snímačů se již snažila vyřešit společnost Fujifilm s příchodem nové technologie CCD snímačů pod názvem Super CCD SR. Jedná
se o CCD snímač, jehož zkratka SR pochází z anglického slova Super Dynamic Range. Jde o typ snímače,
který sice zachovává plástvový tvar buňky snímače, nicméně má v jedné buňce umístěné dvě fotodiody. Jedna fotodioda reaguje na běžný rozsah kontrastů a druhá je
citlivější na světlo a obstarává informaci v oblasti tmavších míst.
Společnost Hewlett-Packard zvolila jinou variantu, a to v podobě tzv. digitálního blesku. Nejde o žádný klasický blesk, který vám dosvítí scénu díky vestavěnému
zábleskovému zařízení, ale jde o dodatečné zpracování obrazu přímo ve fotoaparátu bez nutného použití doladění daného snímku v grafickém editoru.
Co je digitální blesk?
Jak již bylo řečeno nejedná se o žádný speciální dosvícení scény za pomocí inteligentního zábleskového zařízení, jak se mnozí mylně domnívají, ale jde o technologii
dodatečného zpracování obrazu nazvaného Adaptive Lighting Technology. Někdy je nazýván i jako softwarový či virtuální blesk.
Samozřejmě, že i tento neduh digitálního přístroje je možné v různých grafických editorech upravit, a to možná i s lépe dosaženým výsledkem. Avšak je si třeba uvědomit,
že ne mnozí uživatelé digitálních fotoaparátů své pořízené snímky v grafických editorech upravují, a pro ně je to velmi silná "zbraň" na cestě k lepší fotografii.
Na
výzkum a zpracování digitálního obrazu se již dlouhou dobu věnují nemalé finanční prostředky a společnost Hewlett-Packard přišla s tímto nástrojem, který vyšel
z teorie zrakového vnímání s názvem Retinex, na kterou si již v roce 1983 podala patent společnost Polaroid. Název Retinex vyšel ze spojení anglických slov RETINa
(sítnice) a cortEX (šedá kůra mozková). Některé společnosti zabývajících se zvláště skenováním kinofilmu použila tuto teorii ve svých digilabech.
S využitím těchto znalostí vnímání lidského oka a znalostí o digitálním zpracování obrazu vytvořila společnost Hewlett-Packard systém pro vyhodnocování a úpravu
fotografií, který nazvala Adaptive Lighting Technology. Tento software společnost Hewlett Packard využívá u většiny svých zařízení pro zpracování digitálního obrazu,
takže tuto funkci můžete najít nejen u digitálních fotoaparátů, ale i skenerů a tiskových zařízeních. Tento software pracuje s poměrně složitými vnitřními algoritmy
nazvanými Prefered Picture Reproduction pro rozpoznání tmavých a světlých míst a správnému určení, které části mají být zesvětleny a které nikoliv. Vnitřní software
umí rovněž vyhodnotit barvy na snímku tak, že například pozná, kde se denní světlo mísí se světlem žárovky o jiné barevné teplotě. Po analýze snímku provede software
korekci barev tak, aby odpovídal tomu, jak jej vnímá lidské oko a po té provede kompresi snímku a jeho uložení na paměťovou kartu.
Vlevo je ukázka snímku bez použití digitální blesku HP a vpravo je snímek se zapnutou funkcí digitálního blesku.
Vlevo je ukázka snímku bez použití digitální blesku HP a vpravo je snímek se zapnutou funkcí digitálního blesku (Použito ze stránek HP).
Na snímcích, kde digitální blesk není použit, jsou vidět tmavé stíny bez detailů obrazu. Naopak u snímků, kde je zapnutá funkce digitálního blesku, jsou tyto partie
snímku zesvětleny s viditelnějšími detaily. Při použití funkce digitálního blesku na snímky s vysokým kontrastem (vysokým dynamickým rozsahem) mají snímky lepší kresbu
detailů zvláště v tmavších oblastech.
Fotografie, které byly pořízeny se zapnutou funkcí Adaptive Lighting (digitální blesk) mají mírně odlišnou tonalitu v upravených oblastech, což by mohlo komplikovat
případně pozdější úpravy v grafických editorech. Na druhé straně se dá předpokládat, že tuto funkci u digitálních fotoaparátů bude používat hlavně fotograf, který
chce mít výslednou fotografii již automaticky upravenou, bez nutnosti dalších úprav v grafickém editoru.
Závěr
Digitální fotoaparáty disponující funkcí Adaptive Lighting, jsou určené zejména pro širokou amatérskou veřejnost fotografů, kteří nechtějí dále své snímky upravovat
v grafických editorech, ale pouze odnést pořízené snímky do digilabů či sběren bez nutnosti dalších úprav.
Zkušenější fotografové s digitálními fotoaparáty jsou schopni si podobnou úpravu provést sami nebo využít jiných způsobů, jak se s fotografováním kontrastní scény
vypořádat tak, aby na ní byly jak detaily ve světlejších, tak tmavších místech.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014