Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Technologie
JPEG a RAW - digitální fotografie cestou tam i zpět
RAW TIFF
15. června 2004, 00.00 | Řada uživatelů se nás často táže, zda je lepší ukládat fotografie ve formátu JPEG či RAW a jak je to s převodem mezi těmito dvěma formáty? Podívejme se trochu podrobněji na to, kudy cesta vede a kudy ne?
Digitální fotoaparáty produkují stále větší a větší fotografie, které zabírají více a více místa na našich paměťových kartách. Proto se každý uživatel musí rozhodnout, zda zvolí špičkovou kvalitu záznamu s nekomprimovaným formátem TIFF či RAW, nebo dá přednost úspoře místa v paměti a zvolí formát JPEG, který snižuje kvalitu fotografií. Nicméně rozdíl mezi RAW a ostatními formáty digitálních fotografií není jen ve způsobu uložení dat, ale zejména v tom, jaká data se ukládají. Proto kritériem volby - RAW ano či ne - by neměla být velikost souboru s fotografií, ale to, co chceme se snímkem dále dělat.
Zpracovaná vs. nezpracovaná fotografie
Každý digitální fotoaparát je vybaven snímačem a bez ohledu na to, zdali je to CCD, SuperCCD, CMOS či třeba Foveon, výstupem z tohoto snímače je hrubý analogový signál. Je to posloupnost napěťových úrovní tak, jak je zaznamenaly jednotlivé buňky snímače a tato posloupnost v sobě sice obsahuje zakódovanou obrazovou informaci, ale tu je potřeba dále zpracovat. Prvním krokem tohoto zpracování je digitalizace pomocí A/D převodníku, která teprve převádí získané informace do podoby nul a jedniček. To jak se převod provede zaleží pouze na tom, jaká je na fotoaparátu nastavena citlivost. Všechny ostatní nastavení, korekce a balance obrazu se provádí v procesoru fotoaparátu v průběhu takzvaného zpracování fotografie do finální podoby. Toto zpracování probíhá v podstatě plně automaticky a uživatel jej ovlivňuje jen poměrně málo pomocí nastavení balance bílé barvy, doostření, saturace barev, atd. A právě nemožnost přesného nastavení zpracování fotografie, které je nevratné, dala vzniknout formátu RAW. RAW je jakousi odbočkou, která okamžitě po digitalizaci A/D převodníkem ukládá data na paměťovou kartu v syrovém stavu a další zpracování těchto dat se odkládá na pozdější dobu.
RAW je digitálním negativem
To, co je uloženo v RAW souboru, je tou nejsyrovější formou obrazové informace, kterou jsme schopni zaznamenat v digitální podobě. Protože ještě není vypočítána ani plná barevná podoba obrazu, má RAW soubor automaticky 1/3 velikost ve srovnání s TIFF formátem, který je stejně jako JPEG ukládán až po kompletním zpracování. Nicméně nejvýznamnější vlastností RAW formátu je jeho schopnost umožnit fotografovi provést si "vyvolání" své digitální fotografie až v počítači a příslušném softwaru. Zejména u fotografií, které se nepodařilo exponovat 100% správně to znamená obrovskou výhodu.
Nicméně RAW formát má i svou nevýhodu. Snímek v této podobě musí být zpracován speciálním softwárem dříve, než může být zobrazen. Je to logické, nelze zobrazit fotografii, která ještě neexistuje, protože její podoba je dána kromě jiného i tím, jak nastavíme proces zpracování.
Adobe Camera Raw 2.2 - pracovnímu prostředí plug-inu dominuje velký náhled a přehledné ovládací prvky
RAW nebo JPEG?
Pokud se rozhodujeme mezi JPEG nebo RAW formátem, jde zejména o rozhodnutí, zda chceme odložit zpracování fotografie či nikoli. Pokud chceme mít snímek okamžitě k dispozici a víme, že neumíme, nechceme nebo nemáme čas provádět zpracování každé fotografie v počítači, pak jednoznačně volíme JPEG (nebo TIFF). Pokud fotografujeme snímek, na kterém nám opravdu záleží a chceme dosáhnout té nejlepší kontroly a kvality, pak bychom měli sáhnout po RAW formátu.
Převod z RAW do JPEGu (TIFFu)
Převést digitální fotografii z formátu RAW do jiného "zobrazitelného" formátu znamená v první řadě provést zpracování fotografie a nastavit všechny parametry tohoto procesu. Ne každý RAW převaděč podporuje hromadné zpracování, protože pokud nezpracujeme každý snímek individuálně, trochu popíráme logiku toho, proč jsme RAW zvolili. Ve výsledku tak může být zpracování většího objemu RAW snímků dost náročné. Na druhou stranu tento výpočet a přeuložení do JPEGu lze provést kdykoli a dosáhnout vždy té maximální kvality.
Základní rozhraní Canon RAW Image Convertoru 2.0
Převod z JPEGu (TIFFu) do RAW
Kromě jiných se v naší redakční poště objevil i dotaz, jak převést zpět snímky uložené v JPEGu do kvalitnějšího formátu RAW. Bohužel něco takového není možná a zároveň to nemá ani hlubší smysl. Nejen že bychom převodem nezískali lepší kvalitu snímku, protože ten již byl částečně poškozen právě uložením do formátu JPEG, ale navíc již neexistuje cesta, jak jednou zpracovaná data vrátit do původní syrové nezpracované podoby. Tudíž není možné jinde než ve fotoaparátu za A/D převodníkem do formátu RAW cokoli ukládat.
Není RAW jako RAW
Zároveň je nutné si uvědomit, že každý model digitálního fotoaparátu má trochu odlišný RAW formát (pokud jej vůbec podporuje), protože na podobu dat v RAW má vliv konstrukce fotoaparátu. Proto například RAW z Nikonu D100 je sice velmi podobný RAW z novějšího Nikonu D70, nicméně pro jeho zpracování potřebujeme takový software, který zná charakteristiku D70ky a ví, jak její surová data zpracovat. Proto kromě jiného nelze v každém RAW konvertoru otevřít každý RAW snímek a není ani možné převádět mezi různými "formáty" RAWů.
Závěrem
Každý fotograf by si měl uvědomit podstatu RAW formátu, pokud jej chce používat. Jeho hlavní výhodou a zároveň i nevýhodou není to, že je o trochu úspornější než TIFF, ale to, že odkládá zpracování fotografie mimo fotoaparát. Proto není příliš vhodný pro masové fotografování a levnější fotoaparáty jej nepodporují. Na druhou stranu RAW je dobrou cestou k lepším fotografiím, lepšímu pochopení procesu zpracování a záchraně některých snímků. Rozhodně však není běžným fotografickým formátem či nějakou přestupní stanicí při manipulaci s obrazovými daty.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014