Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Tisk a zpracování
FineArt média: něco pro opravdové fajnšmekry
28. března 2012, 00.00 | V segmentu velkoformátového fototisku je v současné době k dispozici obrovská škála potisknutelných médií, která se od sebe liší složením, strukturou, gramáží, barvou, ale především... kvalitou! Žádný fotograf by nebyl (tím správným) fotografem, kdyby nezakusil ono kouzlo velkoformátového tisku...
V segmentu velkoformátového fototisku je v současné době k dispozici obrovská škála potisknutelných médií, která se od sebe liší složením, strukturou, gramáží, barvou, ale především... kvalitou! Žádný fotograf by nebyl (tím správným) fotografem, kdyby nezakusil ono kouzlo velkoformátového tisku (u profesionálních fotografů je to pak naprostou samozřejmostí). Na druhou stranu, tisk velkých formátů není zrovna levnou záležitostí, a ani se není čemu divit, protože je to extrémně náročné jak na spotřebu inkoustu, tak i fotografického papíru. Mnozí začínající fotografové tak ve snaze ušetřit nějakou tu korunu často sáhnou k těm nejlevnějším médiím. Ano, levné papíry sice ušetří onu „vstupní“ investici, nicméně z dlouhodobého hlediska (a každý profesionál to potvrdí) je to zásadní chyba. Hlavním problémem „běžných“ (levných) papíru je fakt, že jsou plné chemie – zejména optických zjasňovačů, které se časem zkrátka „odpaří“, a ruku v ruce s tím blednou i barvy a celkově tak fotografie ztrácí časem svůj glanc.
FineArt
Naproti tomu tzv. „FineArt“ média obsahují přírodní materiály (jedná se skutečně o pravý papír) a neobsahují žádnou chemii (zjasňovače). Nemá se tak co „odpařovat“ a podklad i barvy (potažmo vytištěný obraz) si zachovají svůj stálý jas i barevné podání. Na druhou stranu, fotograf tak musí být připraven si za to něco připlatit (za kvalitu se prostě platí). Ovšem z delšího časového horizontu se daná investice rozhodně vyplatí, neboť je zárukou, že snímky vytištěné na „FineArt“ papíry budou vypadat za mnoho let stejně jako v den, kdy byly vytištěny.
Samozřejmě, že dalším zcela klíčovým faktorem je použití toho správného inkoustu! Kombinací špičkových barev a potisknutelných médií tedy logicky musíte dostat naprosto špičkové výtisky. Mezi přední hráče na trhu patří společnost Epson (se svým tiskovým řešením Ultra Chrome K3) a dodavatelé špičkových médií – Harman, Hahnemühle, Ilford a Fomei.
Hahnemühle Digital FineArt (DFA)
Řada určená pro digitální inkoustový tisk. Tisková strana těchto médií je potažena speciální povrchovou nezřetelnou vrstvou, která zabezpečuje široký barevný gamut a ostrý tisk, kromě toho zajišťuje též vysokou odolnost hotových výtisků vůči vodě. Žádné médium neobsahuje kyselé přísady, což zaručuje stálobarevnost a výrazně se tím zvyšuje odolnost vůči okolním vlivům a stárnutí. Řada FineArt dává na výběr z papírů a pláten, hladkých nebo strukturovaných, od gramáže 188 až 500 gsm a lesklého nebo matného povrchu.
- HARMAN by Hahnemühle Gloss Baryta Warmtone 320
Představuje pravý barytový papír vyrobený ze 100% alfa-celulózy (buničiny), s krémově bílým, hladkým a lesklým povrchem. Harman a Hahnemühle - dva renomovaní vývojáři médií pro digitální tisk - společně vytvořili jedno z nejlepších médií pro sofistikovaný fine art tisk. Neobsahuje žádné chemické přísady, čímž dosahuje maximálního archivačního potenciálu. - HARMAN by Hahnemühle Gloss Art Fibre Warmtone
Inkjet médium vyrobené ze 100% alfa-celulózy (buničiny), má velmi jemně texturovaný lesklý povrch s teple bílým odstínem a gramáž 300 g/m2. Gloss Art Fibre Warmtone nabízí skrze svůj teplý tón a jemně hrubý lesklý povrch svérázný výrazový prostředek. - HARMAN by Hahnemühle Canvas 450
„Klasické digitální“ plátno z polyesteru a bavlny. Tato směs tkanin upoutá zcela jedinečnou strukturou. Ideální médium pro tisky napínané na rám. Mezi přednosti média patří široký tonální rozsah a hluboká čerň, okamžité schnutí inkoustu, voděodolnost, kompatibilita s dye-base i pigmentovými inkousty a samozřejmě excelentní archivační potenciál. Výtisky na "plátno" mají naprosto jedinečný a exkluzivní vzhled! - Ilford Gold Fibre Silk 310
Jedinečný barytový papír s obrovským rozsahem denzit a barev. I přes unikátní jemnou texturu poskytuje naprosto výjimečnou hranovou ostrost, kterou nelze najít u žádného jiného druhu inkjet média. Je to dáno použitím high-end vláken ve vrstvě přijímající inkoust. Krémově bílý (barevně neutrální, bez nádechu), neobsahuje optické zjasňovače (chemická bělidla, která se časem odpařují a v důsledku toho médium celkově "bledne"). Perfektní pro dlouhodobou archivaci fotografií. - Fomei Fine Art Impression
Je umělecký akvarelový materiál se středně hrubou (přírodní) texturou. Vhodný pro barevnou i černobílou fotografii, uměleckou grafiku a reprodukce. Vysoká gramáž (310 g/m2) a zejména tloušťka (0,46 mm) podtrhuje originálnost materiálu typu Fine Art.
Závěrem
Spojením nejmodernějších technologií (Epson Stylus Pro 9890) a těch nejlepších médií na trhu (viz výše) nabízíme tisk v nadstandardních „nulových“ formátech. Máte-li ve svém portfoliu snímky, jimž chcete vdechnout život (ať již z důvodu výstavy nebo prostě jen potěšit sebe či své blízké), s důvěrou se na nás obraťte a přijďte se přesvědčit osobně, že špičková FineArt média rozhodně stojí za to.
Více informací a ceník ZDE:
www.idif.cz/sluzby/velkoformatovy-tisk/
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014