Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Tisk a zpracování
Samopřilnavý papír: prostě přilne a drží (fototisk)
12. února 2014, 01.50 | Trh s polygrafickými a tiskovými produkty i službami je zastoupen širokou škálou technologií, materiálů a nabídek, zaměřených pro různé typy koncových zakázek (indoor tisk, outdoor tisk, reklama, publikování), vč různých způsobů dokončování. Chcete-li v dnešní době klienta zaujmout, musíte přijít s něčím novým, neokoukaným, což je čím dál těžší!
Řešením může být nezvyklá kombinace zaběhnutých, fungujících systémů. Tím vytvoříte zajímavou alternativu ke stávajícím službám, produktům, technologiím, které rázem získají přidanou hodnotu v podobě příznivější ceny, větší rychlosti, flexibilitě, odolnosti atd.
Samopřilnavý papír
Jedním ze zajímavých produktů je tzv. Samopřilnavý (self-adhering) nebo statický papír. Nejedná se sice o vyloženě horkou novinku, na trhu je již pár let, nicméně u nás zatím stále patří mezi téměř neznámá (nepoužívaná) tisková média. Od klasického papíru se liší svým statickým nábojem, díky němuž přilne k rovnému povrchu bez využití jakéhokoli způsobu lepení. Toto médium přilne rychle a snadno ke všem hladkým povrchům jako je sklo (výlohy, okna, dveře), dřevo, zeď, mramor, plast, plech a další. Čím hladší povrch, tím lépe drží. Ale není problém ani s hrubým či strukturovaným povrchem typu cihly, omítka ap.
Výhody a využití
Výhodou samopřilnavých (či statických) papírů je, že je můžete okamžitě aplikovat a to bez použití konvenčních metod montáže. Už žádné hřebíky, šrouby, skoby, ani vrtání. Konec dírám ve zdech a upatlaných výloh od lepidla. Médium je přemístitelné, nevytváří bubliny, přehyby, mapy, je přilnavé oboustranně, lze jej recyklovat a je ekologické (dnes stále žádanější benefit). Je to navíc flexibilní řešení s univerzálním využitím. Lze jej uplatnit například pro komunikaci v regálech, na výlohách, jako plakáty, letáky, slevové kupony, dočasné popisky či tematickou výzdobu. Výborně může nalézt využití jako krátkodobé reklamní akce, tématická sezónní výzdoba, v POS segmentu a nebo – a to je pro nás zvlášť důležité - v oblasti kvalitního tisku fotografií.
Technologie
Self-Adhering Film je bílý polypropylenový opacitní film, který svou rubovou stranou přilne k většině povrchů. Jedná se o bezlepidlovou přepozicovatelnou samolepku s fotografickou kvalitou, určenou pro fotografický segment. Potisknout lze jakoukoliv libovolnou inkoustovou tiskárnou (kompatibilita se stroji Canon, Epson a HP). Gramáž je zde 130 + 120 g/m2 (potisková + krycí vrstva), s tloušťkou 0,160mm. Přilnavou stranu chrání silikonový krycí papír. Self Adhering Film je unikátní médium s všestranným využitím. K dispozici je jak archově tak v rolích (šířka 43, 61 a 108 cm)
Statický papír (obch. název 'Static paper') nabízí zatím dva typy médii – transparentní a bílý matný povrch. Jedná se o fólii na bázi vinylu, kterou lze potiskovat UV inkousty a to v rozměrech od malých formátů typu DL až po velkoformátové výtisky s šířkou cca 1,2m a délkou dle role.
Závěrem
Samopřilnavý (self-adhering) a statický papír fungují na stejném principu leč mají odlišné vlastnosti co do výdrže a opakovatelnosti. Statický náboj v obou případech sílí úměrně k velikosti fotografie i délce "přilnutí": Čím větší formát, tím lépe drží! V případě opakovatelné aplikace na různé povrchy se snižuje síla statického náboje, což je dáno zachytáváním prachových částic. Statický papír vydrží 3-6 měsíců! Hodí se tak především pro sezonní akce, dočasná marketingová a reklamní využití ap. Samopřilnavý papír vydrží 1-2 roky, čím méně často se sundavá, tím se doba výdrže prodlouží. Jeho devízou je možnost tisku v té nejvyšší fotografické kvalitě, tudíž zcela ideální pro špičkový tisk velkoformátových fotografií. Koncové ceny jsou zatím relativně vysoké a u obou typů papírů podobné. Cena včetně tisku u statického papíru se odvíjí dle počtu kusů – čím více kusů, tím levnější (příklad: tisk plakátů cca 10 ks vyjde na téměř 2 tisíce/m2; tisk 50 ks vychází na cca 1650 Kč/m2). Cena v případě samopřilnavého papíru – včetně a ve fotografické kvalitě, vychází cca o 10-15% více. Na druhou stranu, médium určený pro foto tisk, je “těžší” a celkově hutnější.
|
|
|
Tématické zařazení:
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014