Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Úpravy fotografií
Vytváříme efekt vinětace ve Photoshopu aneb jak můžeme více přitáhnout pozornost diváka na tvář portrétované osoby
5. června 2009, 00.00 | V dnešním tutoriálu si ukážeme techniku úpravy fotografie, kterou mnozí fotoeditoři používají k přitáhnutí větší pozornosti diváka na tvář portrétované osoby. Jedná se o využití efektu nepravidelné vinětace fotografie. Více viz náš tutoriál.
Světelná tonalita je nejen mocným nástrojem pro kompozici snímku, ale pomocí ní můžeme ovlivnit i celkovou atmosféru fotografie. V dnešním tutoriálu si na příkladu portrétní fotografie ukážeme jednu techniku, která využívá vinětační efekt a selektivní rozostření k upoutání očí diváka na oblast tváře fotografované osoby. Fotografii, o jejíž úpravu se budeme v následujících řádcích dnešního tutoriálu snažit, si můžete prohlédnout níže. Pojďme se tedy pustit do samotných úprav.
Nejdříve si otevřeme ve Photoshopu vhodnou fotografii, na které chceme aplikovat efekt vinětace (klávesová zkratka Ctrl-O; viz obr. 1). V našem případě je to černobílá fotografie ženy. Zazálohujeme si původní vrstvu „Background“ tím, že si ji zduplikujeme do nové vrstvy (klávesová zkratka Ctrl-J; viz obr. 2).
Nad zduplikovanou vrstvou si založíme vrstvu úprav „Exposure“ („Expozice“) tak, že v dolní paletce „Layers“ („Vrstvy“) klikneme na příslušnou vrstvu (viz obr. 3). V dialogu vrstvy úprav „Exposure“ zatím provizorně nastavíme míru ztmavení na -2 EV (viz obr. 4) a potvrdíme příkazem „OK“. Následně kurzorem myši klikneme na masku vrstvy úprav, abychom ji aktivovali (viz obr. 5).
Poté si zapneme nástroj „Gradient“ („Přechod“; klávesová zkratka „G“; viz obr. 6). V horní kontrolní liště si vybereme radiální gradient (viz obr. 7).
Ovládacím prvkem nástroje „Gradient“ táhneme od oblasti hlavního objektu na fotografii (v našem případě je to tvář portrétované osoby; viz obr. 8) směrem k okrajům snímku. V této pasáži je nutné trochu experimentovat a zkoušet najít co nejvhodnější vytvoření kruhového přechodu tak, aby v našem případě tvář ženy byla adekvátně světelně zdůrazněna. Vytvořený gradient si můžeme překontrolovat kliknutím na ikonku masky se stisknutou klávesou „Alt“ (viz obr. 9).
Pokud jsme s vytvořeným přechodem spokojeni, můžeme se vrátit k vytvořené vrstvě úprav „Exposure“ a doopravit míru ztmavení okrajových partií fotografie. Úpravy snímku můžeme rovněž dovršit selektivním rozostřením okrajových částí fotografie, abychom ještě více přitáhli pozornost diváka ke tváři portrétované ženy. Proto si masku s vytvořeným přechodem překopírujeme do spodní vrstvy (Layer 1) při současném stisku klávesy „Alt“ (viz obr. 10). Danou vrstvu si vybereme a otevřeme si dialog „Lens blur“ (Rozostření objektivu“), jenž nalezneme v menu „Filter/Blur“ („Filtr/Rozostření“; viz obr. 11).
V dialogu „Lens blur“ si jako první vybereme zdroj výběru, kterým je v našem případě již dříve vytvořená maska vrstvy (v roletce „Source/Zdroj“ vybereme „Layer Mask/Masku vrstvy“; viz obr. 12). Poté si nastavíme míru rozostření pomocí posuvníku „Radius/Poloměr“. V našem případě nastavili radius na cca 27 pixelů. Pro realističtější napodobení bokehu objektivu můžeme mírně zvýšit výskyt monochromatického šumu (nastavíme hodnotu v posuvníku „Noise/Šum“, který nalezneme v dolní části dialogu „Lens blur“; viz obr. 13). V našem případě jsme nastavili šum na hodnotu cca 4. Pokud se chcete dozvědět více o využití dialogu „Lens blur“, můžete si přečíst například náš starší tutoriál. Otevřený dialog potvrdíme příkazem „OK“.
Nyní jsme s úpravou snímku hotovi. Dokázali jsme na ukázkovém snímku více upoutat pozornost diváka na tvář portrétované osoby (v porovnání s ostatními oblastmi na snímku je tvář ženy výrazně světlejší), přičemž jsme navíc ztmavením a mírným rozostřením ostatních oblastí „vdechli“ fotografii specifičtější atmosféru. Je třeba zdůraznit, že výše uvedený postup je pouze orientační, a proto je dobré s konkrétním nastavením experimentovat tak, aby byly provedené úpravy v souladu s vaším tvůrčím záměrem. Subjektivně soudíme, že je lepší uvedený postup aplikovat na monochromatické snímky, ale můžete ho samozřejmě používat v rozumné míře i na barevných fotografiích.
Ilustrativní fotografie byla zakoupena v internetové fotobance „Shutterstock.com“ a podléhá autorskému právu.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014