Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Tipy & triky
Jak zachránit nesprávně exponovaný snímek krajiny
2. července 2013, 20.15 | I když se kvality a možnosti digitálních fotoaparátů neustále zlepšují, umožňují pořizovat i nepovedené snímky. Bohužel. Špatně exponovaný snímek může vygenerovat i samočinný režim řízený umělou inteligencí. O začátečnických chybách ani nemluvě. A další "prostor pro nepřesnost" skýtá použití různého příslušenství, třeba snímacích filtrů.
Tento záběr Kunštátské kaple na hřebeni Orlických hor v sobě nese několik zjevných chyb, včetně špatného nastavení polarizačního filtru. Na první pohled je fotka určena ke smazání, nicméně chyby ve snímku nejsou tak zásadní, a díky Zoner Photo Studiu se jich zbavíme. Začneme srovnáním horizontu a nápravou expozice. Jak vidíme, zůstala nám pouze expoziční chyba v obloze díky polarizačnímu filtru.
Nesprávné natočení polarizačního filtru se nám projevuje nejviditelněji právě jen v nebi. Pokud bychom použili efekt na celou fotografii, pak by barevný filtr překryl i ty části obrazu, které nechceme. Zvláště na bílé fasádě by tak bylo vidět barevné zabarvení. První proto provedeme výběr.
Pomocí výběru kouzelnou hůlkou postupně vybereme celé nebe. U prováděného výběru nastavíme jemné rozmazání kolem 2 až 3 px, aby nebyl efekt příliš ostrý na hraně oblohy a zbytku fotografie. Protože přechodový filtr bude třeba aplikovat v tomto případě především v horní a pravé části obrázku, soustředíme se zejména na precizní výběr v těchto částech, tedy kolem střechy a stromů vpravo od kaple.
Pro vyrovnání nestejnoměrně zabarveného nebe použijeme nástroj Přechodový filtr. Tento nástroj softwarově simuluje jiné typy fyzických filtrů (předsádek). Výhodou softwarového filtru je fakt, že je možné zvolit jakýkoliv jeho barevný tón a současně jej aplikovat jenom na část obrazu.
V nástrojovém panelu vyvoláme nástroj Přechodový filtr. Pomocí kapátka vybereme barvu oblohy z levého horního roku fotografie, kde je efekt použitého polarizačního filtru nejvýraznější. Poté natáhneme nad snímkem polarizační filtr tak, aby zakryl pravou horní polovinu snímku. Pomocí krytí vrstvy upravíme sílu aplikovaného filtru tak, aby se opticky srovnala úroveň sytosti barvy v obou rozích (pro náš snímek vychází hodnota kolem 70, ale obecná rada neexistuje, záleží na konkrétní fotce). Snímek působí zcela přirozeně, přitom jsme se zbavili špatné expozice v obloze.
Naučili jsme se:
• I na první pohled pokažené snímky lze zachránit
• Vybírat oblohu či jiné části fotografie pomocí Magické hůlky
• Využít nástroj přechodový filtr pro korekci barevnosti oblohy u krajinářské fotografie
|
|
|
|
|
|
|
|
Obsah seriálu (více o seriálu):
- ZPS 15 – I: Jak používat panel Rychlých filtrů
- ZPS 15 – II: Neberte fotku vždy vážně
- Změňte vybrané barvy na fotografii v Zoner PhotoStudiu 15
- ZPS15: Vkládáme fotky na Facebook
- ZPS15: Pryč s šumem na fotkách
- ZPS: Opravujeme špatné datum
- Jak zachránit nesprávně exponovaný snímek krajiny
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014