Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Novinky
Ohlédnutí za PhotoPlus 2005: kam směřuje profi fotografie?
PhotoPlus 2005
11. listopadu 2005, 00.00 | Nabízíme vám drobné zamyšlení nad budoucností profesionální fotografie v kontextu veletrhu a konference PhotoPlus 2005, která proběhla minulý měsíc v New Yorku. Jak a čím se budou v nejbližších letech pořizovat fotografie na zakázku?
Newyorský veletrh PhotoPlus je v podstatě jediným světovým veletrhem, který se zaměřuje takřka výhradně na profesionální fotografii. Samozřejmě, že profesionální technika se objevuje i na ostatních veletrzích, ale pouze PhotoPlus nabízí komplexní pohled na profi segment. Navíc nabízí řadu kulatých stolů a konferencí rozebírajících právě trendy profesionálního segmentu. Co naznačil letošní ročník?
Digitál vs. film
Ať se nám to líbí nebo ne a ať se na aktuální stádium díváme jakkoli, digitální a filmová fotografická technika spolu svádějí nelítostný souboj. Z pohledu digitálního světa je to boj o uznání rovnoprávnosti a plnohodnosti nové technologie, které jsou dodnes některými skalními zastánci klasiky zpochybňovány. Z pohledu klasické fotografie jde doslova o boj o přežití a to i v profesionálním segmentu. Na poslední photokině jsme měli možnost sledovat doslova zběsilý úprk výrobců fotoaparátů i materiálu od klasické fotografie k digitální, jehož příčinou byl radikální pokles poptávky po klasice. PhotoPlus 2005 ukázalo, že toto období máme zřejmě již za sebou.
Klasická fotografie samozřejmě nezmizela ze světa, protože má stále svá specifika a výhody v určitých oblastech nasazení, ale její role je v dnešním světě již minoritní. To odpovídá výrazně menšímu počtu výrobců fotoaparátů a materiálů, i v profesionálním segmentu, nicméně situace se již v podstatě stabilizovala. Všichni výrobci, kteří mají klasiku ve výrobním sortimentu, se k ní opět začínají hrdě hlásit a někteří obnovili i investice do vývoje. Je to pochopitelné, protože zejména profesionální klasická fototechnika se začíná stávat něčím, čím se mohou výrobci odlišit od konkurence. Paradoxně začíná platit, že klasickou techniku umí vyrábět a prodávat jen ti nejlepší.
A co se týče použití v profesionální praxi, je situace v USA velmi podobná té u nás. Všechny zakázky, u kterých je tlak na rychlost či cenu, jsou fotografovány digitálně. Ty, u kterých jde o prestiž fotografa či maximální kvalitu, se fotografují buď nejdražšími digitály či mnohem častěji na větší filmové formáty. V umělecké fotografii a volné tvorbě je dnes v USA poměr cca 1:1. U filmu se využívá jeho charakteristických vlastností, u digitálu velký prostor pro post-produkci a fotografie volně přechází v grafiku.
DSLR vs. ostatní digitální fotoaparáty
Ač by se mohlo z některých odborných na poloprofesionální a profesionální fotografickou techniku zaměřených časopisů zdát, že dnes neexistuje takřka nic jiného než DSLR, není tomu tak. Je pravda, že éra komerčního využití digitálních kompaktů prakticky končí. Pouze reportážní fotografové soustřeďující se na street a živou dokumentární fotografii občas využívají nenápadnosti kompaktů, přesto DSLR jednoznačně dominuje. Nabídka je dost bohatá na to, aby si každý fotograf mohl vybrat kvalitativní úroveň, funkční výbavu a cenovou hranici přesně podle svých představ a možností. A tak si DSLR postupně získávají více a více příznivců. Na druhou stranu PhotoPlus 2005 ukázalo, že existují i větší digitální formáty než 35 mm a že na jejich výhody nelze zapomínat.
Objevila se nová digitální stěna s fyzickým rozlišením skoro 40 MPix a novinek v oblasti větších formátů bylo překvapivě dost. Situace je velmi podobná té s nabídkou klasické profesionální techniky. Po recesi způsobené poklesem zájmu, tlakem na cenu a ostrou konkurencí DSLR se tento trh postupně stabilizuje. Ubylo samostatných výrobců, přibylo aliancí výrobců a ceny trochu klesly. Na druhou stranu si větší formáty zachovaly svojí noblesu, technickou úroveň i punc exkluzivity. Dokonce se zdá, že trochu polevuje i snaha udělat z velkoformátového fotoaparátu universální řešení pro interiérovou a exteriérovou fotografii a výrobci vracejí svou pozornost k studiovému nasazení. Je to logické, protože konkurovat v živé exteriérové fotografii DSLR konkurenci je velmi těžké.
Studiová profesionální technika
I ve studiové technice je patrná snaha výrobců hledat nové a nové segmenty trhu, neboli nabízet i levnější alternativy pro masový trh. Hitem letošní PhotoPlus proto byly stabilní studiové systémy se studeným světlem, které jsou nejdostupnějším řešením, které je přijatelné i pro profesionální nasazení. To samozřejmě neznamená obecný odklon od zábleskové techniky, což potvrdily všechny workshopy a kulaté diskusní stoly. Záblesková technika je jednoznačně dnes v praxi nejpoužívanějším a nejpreferovanějším řešením pro profesionální fotografii.
To si uvědomují i výrobci systémových externích blesků a snaží se maximálně zpříjemnit práci s těmito systémy a to jak lepším ovládáním, tak i širší nabídkou příslušenství.
Fotograf nebo grafik?
A závěrem si neodpustím jedno malé povzdechnutí. V rámci českých workshopů IDIFu pozorujeme obecný trend rostoucího zájmu o zpracování fotografií na počítači a mírně klesajícího zájmu o fotografování samotné. Lapidárně řečeno si čím dál více fotografů myslí, že to, co nezvládnou na scéně, snadno doženou na počítači a učit se lépe fotografovat je v podstatě zbytečné. Ač je tento názor podle mého soudu zcela chybný a velmi nebezpečný, situace na PhotoPlus byla stejná. Zájem o workshopy s magickým slovem "Photoshop" v názvu byl enormní, zatím co workshopy s vynikajícími americkými i zahraničními fotografy byly poloprázdné.
Závěrem
Je zřejmé, že profesionální fotografie se opět začíná pomalu dostávat z křeče způsobené razantním nástupem digitální techniky a obrovského nárůstu rádoby zkušených amatérských fotografů, kteří profesionálům brali práci. Minimálně v USA již zákazníci opět začínají hledat kvalitu a kreativitu a jejich citlivost na cenu pomalu klesá. Navíc profesionální digitální technika se stává výrazně dostupnější, takže i profesionální fotograf dokáže pracovat o něco levněji při zachování rozumné marže. Výrobců ubylo a bude dále ubývat v tom masovém segmentu fotoprůmyslu, ale nabídka profesionální techniky se stabilizuje. Doufejme, že všechny tyto trendy již brzy dorazí i do ČR.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- ACDSee se chystá mezi profesionály
- PhotoPlus 2005 - newyorská show velikánů
- PhotoPlus 2005 - je libo větší formát nebo 39 MPix?
- PhotoPlus 2005 - softwarová smršť pro fotografy
- PhotoPlus - světla, blesky a zábleskové systémy
- Ohlédnutí za PhotoPlus 2005: kam směřuje profi fotografie?
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014