Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
![OBLIBENE_TITLE2](/templates/104/gr/print-logo.gif)
Novinky
PhotoPlus 2005 - je libo větší formát nebo 39 MPix?
PhotoPlus 2005
25. října 2005, 00.00 | Střední a velkoformátové fotoaparáty a příslušné digitální stěny patří k hi-endu dnešní profesionální fotografie. Přestože o jejich budoucnosti se vede hodně diskuzí, PhotoPlus nabízí poměrně bohatou nabídku produktů. Co je dnes v této oblasti na trhu? Například fyzické rozlišení skoro 40 MPix!
S tím, jak se zvyšuje rozlišení a kvalita záznamu u digitálních zrcadlovek s čipy velikosti kinofilmového políčka či APS-C formátu, ubývá prostoru pro střední a velkoformátovou fotografii. Profesionálních fotografů, kteří by byli schopni zaplatit svou prací špičkovou digitální stěnu, není zejména v našich končinách zrovna přehršel, na druhou stranu se jen v loňském roce prodalo u nás několik desítek těchto zařízení. Výrobci na složitou situaci na trhu zatím reagují zejména vzájemnou spoluprací a slučováním, přičemž se snaží dále udržet technologický vývoj a potažmo i cenu hi-end řešení. Co všechno je k vidění na PhotoPlus?
![](/old-idif/fotografovani/images2/photoplus_2005_2_001.jpg)
Arca-Swiss
Abecedně jako první nám vyšla vysloveně lahůdka pro milovníky přesné studiové práce s velkým formátem. Švýcarská značka Arca je sice prezentována na veletrhu poměrně skromně, přesto svou příslušnost k absolutnímu hi-endu dává jasně najevo. Mimochodem je to jedna z mála společností, na jejíž expozici nenajdete ani nejmenší náznak digitální technologie, naopak můžete narazit na fotografování na polévané desky.
![](/old-idif/fotografovani/images2/photoplus_2005_2_002.jpg)
Fujifilm
Japonský výrobce sice na svém stánku nepředvádí žádný fotoaparát velkého formátu, zato se pyšní tím, že je jedním z mála, který dále nejen vyrábí, ale i vyvíjí profesionální střední a velkoformátový materiály. Myslí tak na stále nezanedbatelnou poptávku po opravdu kvalitních materiálech pro nejnáročnější profesionální zakázky.
![](/old-idif/fotografovani/images2/photoplus_2005_2_003.jpg)
![](/old-idif/fotografovani/images2/photoplus_2005_2_004.jpg)
Hasselblad / Imacon
Přímo na proti vchodu a s poměrně velkou expozicí se letos prezentuje Hasselblad, jehož příslušnost ke koncernu Imacon naznačuje pouze přítomnost skenerů této značky. Jinak je expozice věnována klasickým produktům této severské značky v čele s digitálními komplety H1D a H2D. Nechybí živé ukázky práce s těmito přístroji v podobě živé modelingové fotografie a prezentována je i zadní stěna s CF slotem.
![](/old-idif/fotografovani/images2/photoplus_2005_2_005.jpg)
Leaf / Kodak
Digitální stěny Leaf najdete na PhotoPlus jak na stánku Leaf America, tak i na stánku dnešního vlastníka značky, společnosti Kodak. V prvním případě se jedná o kompletní portfolio prezentované na decentním zátiší. K vidění je celá produktová řada stěn Aptus od modelu 17 až po 75 a řada Valeo zastoupená modely 17Wi a 22Wi.
![](/old-idif/fotografovani/images2/photoplus_2005_2_006.jpg)
Leica
Dalším zástupcem tradice a exklusivity je značka Leica, která z digitálního světla prezentuje svůj R-modul, který však do tohoto článku zcela nepatří. Nicméně v oblasti klasiky, objektivů a příslušenství si milovník této tradiční značky přijde na své.
![](/old-idif/fotografovani/images2/photoplus_2005_2_007.jpg)
Mamiya
Na PhotoPlus samozřejmě nechybí ani Mamiya, která prezentuje jak svá klasická těla, tak i digitální variantu ZD. Zájem zejména o posledně jmenovaný model je extrémně velký a je vidět, že značka Mamiya nic neztratila na své prestiži. Škoda jen, že zcela chybí možnost praktického vyzkoušení, dokonce dostat ZD byť jen do ruky není zcela snadné.
![](/old-idif/fotografovani/images2/photoplus_2005_2_008.jpg)
Pentax
Pentax má svůj stánek zaměřený zejména na DSLR, přesto při pozorném hledání najdete i pult věnovaný větším formátům. K vidění a vyzkoušení tak jsou těla jako 67II nebo 645NII a samozřejmě příslušná optika. Bohužel opět chybí adekvátní prostředí pro seriózní vyzkoušení, což s ohledem na absenci digitálních stěn je poměrně logické.
![](/old-idif/fotografovani/images2/photoplus_2005_2_009.jpg)
Phase One
Phase One se postaral o největší novinku a svým způsobem i senzaci veletrhu. 20.10.05 totiž spolu s Kodakem uvolnili informaci o tom, že Kodak vyvinul exkluzivně pro Phase One velkoformátové CCD s označením KAF-39000 a KAF-31600, které nabízejí fyzické rozlišení 39 resp. 31,6 MPix! V prvním případě má čip rozměr 36 x 48 mm v druhém o něco menší 33 x 44 mm. Phase One tyto čipy použije v digitálních stěnách P45 a P30, s tím že druhá jmenovaná je již v podobě funkčních vzorků k vidění právě na PhotoPlus a to u společností Digital Transitions, Calumet Photographic a samozřejmě na stánku přímo Phase One.
Toto oznámení je o to pikantnější, že podobný exklusivní kontrakt měl s Kodakem Sinar, který jistou dobu mohl výhradně používat čipy Kodaku s rozlišením 22 MPix a držel tak chvíli světový primát. Zdá se, že tato aliance byla nahrazena novou a Phase One, který mimochodem částečně vlastní koncern LEGO, tak zasadil nepříjemnou ránu své švýcarské konkurenci.
![](/old-idif/fotografovani/images2/photoplus_2005_2_010.jpg)
Sinar
Přestože Sinar na PhotoPlus nepřinesl žádnou velkou novinku a dostal se tak trochu do stínu značky Phase One, jeho expozice patří mezi jednu z nejlepších v této kategorii. Nabízí totiž jak možnost prakticky si vyzkoušet všechny produkty na připraveném zátiší, tak i na živém modelu. Stánek je tak nejvíce orientován na možnost odnést si praktickou zkušenost jak s digitálními stěnami v čele s modelem eMOTION 22, tak těl Sinar.
Závěr
Přestože zejména cenový tlak špičkových DSLR Canonu a Nikonu je zcela zřejmý, segment střední a velkoformátové fotografie zatím není v existenčním ohrožení. Práce s digitální stěnou je přeci jen principielně a kvalitativně stále na jiné úrovni, než kterou může nabídnout DSLR a navíc přeci jen v očích některých klientů vzbuzuje ochotu připlatit si za zakázku. Navíc oznámení stěny s fyzickým rozlišením snímače skoro 40 MPix opět posunulo možnosti digitálních stěn a odskočilo tak kvalitativně od DSLR.
A zapomínat nesmíme ani na filmovou střední a velkoformátovou klasiku, která má zejména tady v USA stále velmi dobrý zvuk a patří mezi nezbytnou výbavu každého profesionálního fotografa, který chce dosáhnout na top zakázky. PhotoPlus prezentuje klasiku stejně poklidně a rozvážně jako před lety, pouze s tím rozdílem, že jí dedikuje místo výhradně mezi top technikou.
Obsah seriálu (více o seriálu):
- ACDSee se chystá mezi profesionály
- PhotoPlus 2005 - newyorská show velikánů
- PhotoPlus 2005 - je libo větší formát nebo 39 MPix?
- PhotoPlus 2005 - softwarová smršť pro fotografy
- PhotoPlus - světla, blesky a zábleskové systémy
- Ohlédnutí za PhotoPlus 2005: kam směřuje profi fotografie?
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014