PhotoPlus - světla, blesky a zábleskové systémy - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Novinky

PhotoPlus - světla, blesky a zábleskové systémy

27. října 2005, 00.00 | V dalším pokračování naší exkluzivní reportáže z newyorského veletrhu PhotoPlus se zaměříme na všechny možné a nemožné zdroje světla. Co všechno si může pořídit profesionál, aby překonal jakékoli světelné podmínky?

Práce se světlem je jednou ze základních dovedností fotografa a nejrůznější zdroje světla provázejí fotografii od jejího zrodu. Podívejme se na to, co aktuálně nejvíc "letí" v oblasti zdrojů světla.

Stabilní světla
Pokud se řekne silný stabilní zdroj světla, pro většinu fotoamatérů to znamená halogenový reflektor, který se dnes dá koupit v každém obchodě pro kutily doslova za pár set korun. Nicméně halogenové reflektory produkují barevně příliš teplé (načervenalé) světlo a obrovské množství tepla. Navíc mají poměrně nepříjemně vysokou spotřebu energie. Proto v profesionální oblasti byl již definitivně halogen nahrazen speciální žárovkou či zářivkou produkující bílé, chcete-li skoro denní, světlo s minimem tepelného záření. Nejrůznější světla osazená různými typy těchto žárovek či zářivek letos vystavoval doslova každý, kdo se byť jen trochu věnuje studiové technice. Lišily se nejen světelným výkonem, ale i tvarem, rozměry a také barevnou teplotou a její stabilitou. Navíc, díky poměrně malé spotřebě energie, malým rozměrům a příznivé barevné teplotě, jsou tato světla ideální jak pro práci ve studiu, tak i exteriéru. Jednodušší systémy s nekalibrovanými žárovkami se dají koupit za velmi příznivé ceny a jsou levnější i než studiové záblesky.

Samostatnou kapitolou jsou pak náhledové boxy a plošné zdroje normalizovaného světla. Tak jak profesionální fotografové postupně pronikají do tajů problematiky správy barev a záludností digitálního inkoustového tisku, roste poptávka po těchto zařízeních. Proto náhledové boxy nejrůznějších rozměrů, s možností simulace specifické barevné teploty či bez ní a podstatně se lišícími cenami, nabízelo hned několik producentů.

Systémové blesky
Zatímco výrobci fotoaparátů neustále vylepšují své systémy TTL měření a řízení externích systémových blesků, ostatní výrobci se soustřeďují zejména na speciální příslušenství. Nabídka samotných blesků jako takových se příliš nerozšiřuje a s tím jak postupně klesají ceny originálních systémových blesků, ubývá i alternativních výrobců. Z těch byl nejviditelněji na PhotoPlus zastoupen Metz, ale ani ten neměl samostatný stánek.

Nejrůznějších mini-softboxů, rozptylek, komínků, deštníků a podobného příslušenství pro systémové blesky bylo na PhotoPlus k vidění opravdu hodně. A rozhodně nejde o nějakou samoúčelnou módu, protože díky poměrně velkým výkonům dnešních systémových blesků, snadnému použití a klesající ceně dává použití systémových blesků stále větší význam.

Externí zábleskové systémy
Zde PhotoPlus na rozdíl od PMA 2005 předvedlo velice konzervativní nabídku produktů. Samotné zábleskové systémy prezentovaly zejména osvědčené zavedené značky jako je Broncolor, PROFOTO, elinchrom, multiblitz či norman s tím, že velký důraz byl věnován i zdrojům energie a akumulátorům pro exteriérové použití. Ostatní méně zvuční výrobci se soustředili zejména na příslušenství v podobě nejrůznějších softboxů, voštin, odrazných desek či světelných stanů. Neznačkoví, převážně čínští, producenti se na PhotoPlus na rozdíl od PMA vůbec neukázali, takže návštěvník mohl nabýt dojmu, že jde o velice poklidný a konsolidovaný trh. Situace, zejména u nás v Evropě, je však přesně opačná, protože trh je doslova zaplavován často ne příliš kvalitní čínskou produkcí za doslova zlomkovou cenu ve srovnání se zavedenými výrobci.

Trendy ve svícení
Podle nabídky produktů i zaměření workshopů by se dalo usuzovat na to, že v USA je aktuálně opravdu velkým hitem takzvané "žárovkové svícení", tedy použití stabilního bílého studeného světla. Je to poměrně levné, pohodlné pro práci, protože fotograf může opticky kontrolovat světelné podmínky ve scéně, a navíc se tento způsob na veletrzích dobře předvádí. Nicméně z několika diskuzí s americkými profesionály jsme zjistili, že realita není až zas tak jednoznačná, a zejména ve studiových podmínkách si stále záblesky drží své silné postavení.

Zároveň pokud bychom soudili podle galerií vystavených fotografií, dávají zdejší fotografové aktuálně přednost přirozenému nenápadnému svícení s měkkou kresebností a jemnými stíny. To ještě podtrhují zhusta využívaná retuš a nejlépe pastelové barvy, což v souhrnu produkuje typicky americký líbivý a často až kýčovitý výsledek. Nicméně nenechme se zmást komerčně prezentovanou slupkou, i americká fotografická scéna je mnohem bohatší a pestřejší.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoReport  

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Novinky  » Reportáže  

 » Novinky  

 » Novinky  » Novinky - profi technika  

 » Novinky  » Trendy  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: