Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Tipy & triky
3 způsoby, jak se stát lepším fotografem
22. května 2019, 21.15 | Pociťujete v poslední době demotivaci, když přijde na focení? Zde jsou tři jednoduché způsoby, jak se v příštích několika týdnech můžete stát lepším fotografem.
Kompozice obrazu: jak to tam poskládat?
30. května 2014, 13.01 | Kompozice obrazu představuje jakýsi seznam pravidel a doporučení, které je výhodné dodržovat, k dosažení obrazově zajímavějších fotografií. Neboli, snímky, kde ctíme kompoziční pravidla, působí na nezaujatého diváka jako celek harmonicky a vyváženě. Že to není zas taková sranda je nasnadě – musíme toho poměrně dost vědět a především – zažít, vyzkoušet, dostat tzv “do oka”.
Jak na: Bracketing a zámek expozice
28. května 2014, 19.15 | Moderní digitální fotoaparáty nabízejí množství praktických funkcí, z nichž některé přijdou v určitých situacích ohromně vhod. Mezi takové patří například expoziční bracketing. Jde o pomocníka, který nám ve světelně náročnějších či kontrastních scénách umožní pořídit sérii snímků s rozdílnou expozicí (jak velký ten rozdíl bude, zálěží čistě na nás). Takže jak to vlastně funguje a jak s ním pracovat?
Histogram: Jak ho ovládnout
20. května 2014, 23.04 | Histogram je výborným pomocníkem v digitální fotografii, který slouží ke zpětné kontrole správně/nesprávně exponovaného snímku. Všechny moderní digitální zrcadlovky (i většina kompaktních fotoaparátů) jsou histogramem vybaveny. Navíc často disponují histogramem jasovým a barevným (RGB). Prvně jmenovaný je pro nás z hlediska kontroly správné expozice klíčový. Ten druhý – barevný (RGB) nás zajímá hlavně co do barevnosti (možných přepalů v jednotlivých barevných kanálech (červený/R, zelený/G, modrý/B).
Fotografie mají různé formáty – jak se v tom vyznat?
14. května 2014, 21.25 | Povědomí o reálné velikosti fotografie (v cm) popřípadě poměru stran (aspect ratio) snímacího čipu ve vašem fotoaparátu se leckomu zdá jako zcela zbytečné. Dokonce by to tak mohlo i být, ovšem pouze do okamžiku, kdy se rozhodnete snímky tisknout. Pak je maximálně výhodné, znát parametry fotoaparátu (potažmo jeho snímače), vyhnete se tak zbytečným problémům a rozčarování nad nepovedenými tisky...
Ostření (Focus): jak ho ovládnout
23. dubna 2014, 00.55 | Lidské oko je extrémně citlivé na ostrost a proto nám obecně neostrost jako taková dost vadí – ať již z ryze praktických důvodů (rozmazaný text se vážně dost špatně čte), z historických důvodů (lovec se špatným zrakem byl výrazně hendikepován) nebo konečně i z důvodů kulturních - rozmazaný film, obraz či fotku si dostatečně nevychutnáme. A jaký je tedy problém s rozmazanou fotografií? Na rozdíl od špatné expozice, barevnosti, chybné kompozice, je neostrost něco, s čím si neporadí sebelepší software, editor ani grafik.
Kompenzace expozice: naučme se ji používat
9. dubna 2014, 13.20 | Minule jsme si vysvětlili, co je to automatické měření expozice a jak u digitálních fotoaparátů funguje. Dnes na toto téma úzce navážeme a ukážeme si, jak takové měření expozice můžeme přímo ovlivnit – rychle, jednoduše a bez složitých výpočtů a vzorečků. Ano! Řeč není o ničem jiném, než o expoziční kompenzaci!
Měření expozice: jak s ním pracovat?
4. dubna 2014, 01.05 | Měření expozice (metering) nám definuje oblast (zónu) v které automatika fotoaparátu měří množství světla, podle čehož následně vypočítá optimální (troj)kombinaci čas → clona → ISO. Digitální fotoaparáty nám nabízejí možnost ovlivnit, kde se bude expozice měřit. “K čemu bychom to potřebovali?” K technicky lepším snímkům, samozřejmě!
Filmování digitální zrcadlovkou? Proč ne!
2. dubna 2014, 22.29 | Není to tak dávno, co začaly digitální zrcadlovky nabízet také funkci záznamu videosekvencí. Mnoho zlých jazyků tehdy hlásalo něco o další degradaci fotografie a naprosto zbytečné funkci (tehdejších) DSLR. Uplynulo pár let a se zrcadlovkami se natáčejí komerční celovečerní filmy a funkce videa natolik "zdomácněla", že už se nad ní skoro nikdo negativně nepozastavuje. A co vlastně mohou DSLR v oblasti videa nabídnou?
Fotit do RAWu nebo JPGu?
27. března 2014, 22.17 | Digitální éra nabízí množství formátů, z nichž se každý hodí na něco jiného. Různé formáty zároveň nabízejí různé metody zpracování (nastavení výstupních parametrů). Kdo se v tom má ale vyznat?! Tím spíš, není-li člověk v obrazových formátech zběhlý. Pojďme si nyní rozkrýt toto klasické fotografické dilema.
Strana výpisu
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... 30
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014