Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Recenze - software
CINEMA 4D R14: nové funkce (02) – kalibrace kamery
22. srpna 2012, 19.37 | Jednou ze zajímavých novinek CINEMY 4D R14 je nástroj pro srovnání kamery podle fotografie. Tim nemyslím jen prosté zachycení úběžníků a z toho analýza ohniskové vzdálenosti, ale také, pokud to je možné, i základního modulu velikosti scény.
Tedy rekonstrukce fotoaparátu z obrazu. Nikoli kamery ve smyslu filmu, protože to nám nástroj neumožňuje. Je určen jen a pouze pro srování kamery k fotografii, nikoli k videu. Toto zarování bylo možné provádět i ručně, ostatně už jsem jej kdysi prezentoval v jednom z výukových videí. Nová vlastnost CINEMY 4D R14 je ale podstatně efektivnější a také rychlejší.
Postup v kostce
Základem všeho je samozřejmě kamera, na kterou nastavíme pomocí Správce objektů vlastnost Kalibrace kamery. Ta je klíčem ke všemu. Pomocí této funkce načteme nejdříve zpracovávanou fotografii. Měli bychom ji ale nejdříve upravit. Zejména odstranit deformaci obrazu zaviněnou použitým objektivem, protože systém CINEMY 4D není schopen tyto deformace korigovat a navíc by mohlo dojít k tomu, že výsledný obraz nebo video bude deformován hned dvakrát. Nejdříve je deformovaný samotný obraz na pozadí – fotografie a následně můžeme například deformovat i samotnou fyzikální kameru. Tedy pravidlo zní: upravit deformaci v obrazu.
Další činnost se již týká samotného zarovnání. Je nutné přejít na další záložku a vybrat si, zda využijeme zadání čar jdoucích do úběžníků (respektive čar, které vlastně polohy úběžníků definují), anebo zda použijeme mřížku. Mřížka je výhodnější pro planární plochy, u kterých máme patrné rovnoběžné (v reálu) rohové body. Klasickým příkladem budiž například dlažba. Jinak se ale jedná jen o zjednodušený systém čar jdoucích do úběžníků.
Při práci, ať s tím či oním, je v místě, kam chceme umístit bod čáry anebo mřížky, také místo přiblížení. Jakési lupy. Ta je zobrazena ve vlastním okénku plujícím vedle aktivního kurzoru. Nastavení této lupy samozřejmě můžeme upravit.
Je-li vše zadáno, ať čáry nebo mřížka, stačí jen systému sdělit, které čáry patří které ose, respektive směru. Toto zadání se definuje pomocí klávesy Shift a kliknutím na čáru. Ta postupně nabývá barvy červenou, zelenou, modrou nebo šedou. Jinými slovy – barvy os, nebo nic. Po dokončení zadání (případně pro všechny tři úběžníky) je bezprostředně propočítána kamera. Pokud navíc chceme zanalyzovat pozici kamery, můžeme využít tzv. připínáček. Díky němu lze absolutně vypočítat jak polohu kamery, tak velikost modulu (spolu se zadáním velikosti v jedné z os).
Kalibrace kamery je vynikající pomůcka, navíc skvěle zpracovaná. Není až tak komplexní jako specializované systémy, ale je dostatečně nativní a také výkoná pro 95 % případného užití. A to je jednoznačně dost.
Co mi v nástroji/vlastnosti chybí? Možnost „oddeformovat“ obraz, jinými slovy jej narovnat, a také možnost zpracovat animace. Jinak je perfektní. Video je na Vimeo.com.
Pavel Zoch, Ph.D.
|
|
Obsah seriálu (více o seriálu):
- CINEMA 4D R14, nové funkce – rozhraní a workflow (1)
- CINEMA 4D R14: nové funkce (02) – kalibrace kamery
- CINEMA 4D R14, nové funkce (03) – Kompozice a Morf kamery
- CINEMA 4D R14, nové funkce (04) – Kamera v pohybu
- CINEMA 4D R14, nové funkce (05) – pracovní roviny
- CINEMA 4D R14, nové funkce (06) – přichytávání a vodítka
- CINEMA 4D R14, nové funkce (07) – dřevo
- CINEMA 4D R14, nové funkce (08) – shadery Normalizer a Zvětrání
- CINEMA 4D R14, nové funkce (09) – Aerodynamika
- CINEMA 4D R14 – Pluginy
- Roadshow o 3D grafice/CINEMA Days 2012
- CINEMA 4D – simulace tepelné výměny
- IRay pro CINEMU 4D – kontakt navázán...
- CINEMA 4D Net Render – aneb jak si ušetřit čas
- Obalový design v CINEMĚ 4D – pytlíček na bonbony od A do animace (02)
- CINEMA 4D R14, sculpting (1)
- CINEMA 4D R14, sculpting (2)
- CINEMA 4D R 14 – a ještě jednou sculpting
- Cinebench 11,5 – na hranici, s kacířem! Zhodnocení benchmarku z pohledu dneška...
- CINEMA 4D R14, kaustika
- CINEMA 4D R14 – globální iluminace
- CINEMA 4D R14, globální iluminace
- CINEMA 4D R14 – globální iluminace a osvětlení interiéru
- OctaneRender pro CINEMU 4D ohlášen!
- MAXON ohlašuje strategickou alianci s Adobe
- CINEMA 4D a Cindigo – integrace unbias renderovacího enginu Indigo
- CINEMA 4D a Cindigo – některé tipy, které by se mohly hodit
- Mograph, Metaball, Thinking particles a Pyrocluster – a máme pěkné mraky...
- MoGraph, asi to nejlepší, co nám CINEMA 4D nabízí a nedestruktivní modelování
- CINEMA 4D R15, evoluce – rychlý přehled, oblast výpočtů (01)
- CINEMA 4D R15, evoluce – rychlý přehled, modeling
- CINEMA 4D R15, evoluce – rychlý přehled, sculpting
- CINEMA 4D R15, technický sculpting
- CINEMA 4D R15 – úvod do scriptování
- MAXON CINEBENCH R15 je k okamžité dispozici + pozvánka na konferenci
- Ultimativní CUDA computing, speciální stanice pro CINEMU 4D a IRay
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014