Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Praxe
Sto a tři rady pro lepší fotografie (15. část)
103rad_15_100px
15. července 2011, 00.00 | Nedávno začaly letní prázdniny, a tak jste to možná před koncem školního roku zažili sami na vlastní kůži. Jako známého místního fotografa vás možná oslovila blízká škola, rodiče některého žáka nebo studenti sami.
15. rada – Hromadné pohromy
Mluvíme tu pro nedávnou aktuálnost o oficiálních školních sestavách, tytéž problémy a jejich řešení se ale opakují při jakémkoli fotografování skupinek od tří lidí výše. S mírnými modifikacemi a specifickými potížemi totéž platí i pro zvířata nebo pro kombinace lidí a zvířat, přičemž Velká Zvířata řadíme s jistým zjednodušením mezi lidské bytosti. Každý rok, v každém městě, před každou školou, ale i před továrnou, před fotbalovou bránou nebo v nově otevřené provozovně je to stejné. Vidíme to na maturitních plesech, v tanečních, na zájezdech, na svatbách, na letních táborech i na pracovních poradách. Všude se lidé rádi fotografují společně.
A všude vznikají stovky a tisíce záběrů žáčků, studentů i dospělých, hrdinně mžourajících do prudkého slunce, krčících nosy a znetvořená čela, přivírajících oči do úzkých čárek. Pokud svítí slunce a může se fotografovat venku, je to nejspíš jakýsi nepsaný zákon. V místnostech jakoby naopak prakticky kdykoli panovala právě půlnoc. Vše tone v černé tmě a jediným zářivým momentem podobných dokumentů jsou červené oči všech přítomných. Nepřirozené škleby nebo rádoby vtipné sebeshazovací pitvoření bývají častým jevem. Druhým extrémem jsou strnule vyrovnané šiky politiků a vojáků. Nuda a šeď. Jaký div, že se na fotografii často mnozí ani nepoznají, a pokud ano, jedině podle barvy oblečení. Vždycky má někdo zavřené oči, vždycky někdo není vidět, někdo odešel, nebo nepřišel.
Opravdu to nejde lépe? Zapomeňte na poučky, že fotit se má na sluníčku. Požádejte dotyčnou skupinu, ať se přesune do polostínu, ať se mírně natočí od slunce (fotograf přitom úměrně změní postavení vůči ní), fotografujte spíše ráno a v podvečer než za poledního úpalu.
Pečlivě zaranžovaná skupina maturantů byla sestavena na základě předchozího fotografova nápadu a schválené kreslené skici. O obsazení role předních postav byl sveden lítý boj, definitivní slovo měl ale fotograf-režisér. Technické detaily: Sony Cyber-shot DSC-R1, ISO 160, stativ. Přirozené osvětlení v částečném stínu budovy.
Totéž o pár metrů jinde. Nejdůležitějším úkolem bylo uhlídat, aby každá hlava byla alespoň částečně vidět, nikdo se neotočil ani nemrknul. Ani více záběrů nemusí samo o sobě stačit, je to ale hra na větší jistotu. Technické detaily: Sony Cyber-shot DSC-R1, ISO 160, stativ. Přirozené osvětlení.
Staňte se na chvíli režisérem. Musíte ostatní ovládnout, zaujmout a nenásilně donutit, aby ve vlastním zájmu dělali, co jim říkáte. To neznamená, že je budete svazovat a nutit do nepřirozených póz, v nichž stejně dlouho nevydrží a spolehlivě se zapotácejí přesně v okamžiku expozice. Zhotovte vždycky několik záběrů, abyste později dokázali vybrat alespoň jeden, na kterém mají všichni otevřené oči. Vysvětlete všem, že na fotografii bude vidět pouze ten, kdo vidí fotoaparát! Divili byste se, kolik práce dá leckomu pochopit předchozí větu.
Nefoťte v kontrastním osvětlení. U větších skupin, osvětlených z boku, například od okna, se může výrazně lišit potřebná expozice pro jednu a druhou stranu sestavy. Totéž „kupodivu“ platí při osvětlování zábleskem, typicky odrazem o jednu ze stěn místnosti. Takovým situacím se snažte vyhnout, osvětlujte scénu rozptýleným světlem, ideálně zpředu nebo mírně shora, pokud ze strany, tak z obou stran s kontrolovaným poměrem jasů. Použijte na vyrovnání světelných rozdílů odrazné desky. Vyhněte se používání zabudovaných blesků, ty externí pak musejí mít dostatečný výkon, abyste mohli využít světla odraženého.
Přitom pozor na barvu plochy, od níž světlo odrážíte. Vhodný je pouze bílý nebo velmi světlý pleťový odstín, jinak dojde k nečekanému posunu celkové barevnosti. Pokud to dovoluje vaše vybavení, ukládejte soubory ve formátu RAW, abyste takové odchylky, pokud již vzniknou, mohli později snáze doladit. Neumíte-li nebo nechcete (třeba z důvodu rychlejšího sériového snímání nebo následných složitějších a časově náročnějších úprav) surový formát dat používat, musíte předem provést zkoušky a patřičně upravit vyvážení bílé na fotoaparátu.
U mladých lidí nebo umělců nebývá problém s kreativitou nebo ochotou se na fotografiích trochu „odvázat“. Pokud má ale záběr dopadnout dobře, klade taková spontánnost mnohem vyšší nároky na technické znalosti a autoritu fotografa. V opačném případě je výsledek jen těžko předem odhadnutelný. A pokud je místo a čas fotografování navíc mimo vaši vůli, může být někdy docela složité alespoň přijatelně zvládnout existující světelnou situaci a jasové poměry. Tady se už dobře pozná, jak si tykáte se svým vybavením, přestože se nikdy zcela nevyhnete následné „odborné“ kritice těch, kteří na místě nebyli a vytvořit podobné fotografie nikdy nezkusili. Ale jistě by to dovedli lépe, kdyby na to došlo, to je nad slunce jasnější! Technické detaily: Sony Cyber-shot DSC-R1, ISO 160, čas 1/500 s. Přirozené osvětlení.
Řekli jsme, že na oficiální skupinové fotografii by mělo být především každému dobře vidět do obličeje. Nic ale není dogma a vždy záleží na účelu použití nebo nápadu tvůrce. Účastníci fotografického workshopu jsou sami fotografové, a tak to chtějí ukázat. Navíc je vlastní zrcadlovka před obličejem i spolehlivý maskovací prostředek. Stačí si půjčit tričko od kolegy a až doma dojde na lámání chleba, můžete kdykoli tvrdit, že jste tam vlastně vůbec nebyli, a tou fotkou, co máte v počítači, se vám jen pochlubil kamarád... Technické detaily: Nikon D700, ISO 800, čas 1/60 s, clona 13. Přirozené osvětlení.
Nikde není psáno, že každá skupina musí být okatě aranžovaná a tvářit se závažně s pohledem upřeným do objektivu. Přirozenost není nikdy na škodu. Fotografii jsem pracovně nazval: Rychlé šípy právě našly ztracený deník Jana Tleskače. Technické detaily: Nikon D70, čas 1/30 s z ruky, clona 6,3. Přirozené osvětlení, teplota v místnosti nevytápěného muzea -20 °C.
Ještě jeden příklad skupiny, fotografované jako momentka, tentokrát značně akčním způsobem! Důraz byl kladen na zachování přirozené světelné atmosféry a spontánního chování. Technické detaily: Nikon D80, čas 1/13 s z ruky, externí blesk synchronizovaný s dlouhým časem.
Jsou situace, kdy je autenticita nade vše a není čas ani síla na hlídání technických detailů, o ovlivňování existujícího osvětlení nemluvě. Tady ale stíny v obličeji, propocené oblečení a strhané výrazy nevadí, naopak jsou žádány a očekávány, stejně jako neholené tváře a rozcuchané vlasy. Tady jde o dobrodružství, o sportovní výkony, o život. Syrovost a drsnost fotografie, zhotovené tím, co je právě po ruce, by to měla podtrhnout, ne potlačit. A záleží na každém, od jakého stupně náročnosti tento přístup zvolí. Pro někoho je tou pravou válečnou zónou až třetí výškový tábor pod Ká dvojkou, pro jiného rumunské hory za letní bouře, dalšímu stačí sjetí soutoku Labe s Vltavou na půjčeném raftu, nebo jen odpolední rožnění na terase za domem. Technické detaily: Neznámý fotoaparát, archivní diapozitivy skenovány a retušovány od škrábanců a prachu. Existující osvětlení.
Hezký příklad profesionálně odvedené práce. Dobře nasvícená, bezchybně sestavená a ne úplně tuctově z nadhledu snímaná skupina. Všichni jsou totiž fotografové, věděli, o co jde a měli předem jasnou představu o výsledku. Foto následně použito pro tištěnou ročenku a webové stránky fotoklubu. Technické detaily: Nikon D3. Přirozené osvětlení.
A na závěr trochu skutečného umění! Po seriózním (jak jinak) fotografování s modelkami se můžete jako autoři společně s nimi zvěčnit pro budoucí potřeby kurátorů a uměleckých sbírek světových galerií. To je každodenní chleba každého toho jména hodného autora! Jste-li ale skutečně kreativní, nemůžete se spokojit se standardním výsledkem (nahoře). Vaše Ego a tvůrčí potence z vás přece neustále tryská všemi póry a tělesnými otvory! Vy to dokážete a vytvoříte i tady něco originálního, převratného a úžasně nepochopitelného, co svět ještě neviděl! I kdybyste měli jen naklonit horizont, nastavit nesmyslně dlouhý čas, osvítit si obličej zapalovačem (nic než Zippo nepřichází samozřejmě v úvahu), nebo si dát kvůli fotografii vytetovat na čelo pavouka! A jestli to svět neocení, nebo, nedej Bože, nepochopí? Vždyť jsou to samí nedoukové a nýmandi! Věděli jste to odjakživa! Technické detaily: Canon PowerShot G6, ministativ, samospoušť. Umělé osvětlení bleskem (nahoře) a pilotními žárovkami (uprostřed a dole) v ateliéru, dolní dva snímky dlouhý expoziční čas.
Praktická část spojená se soutěží o věcné ceny
:: Soutěž – červenec a srpen 2011:
|
:: Partneři soutěže "100+3 rady"
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Sto a tři rady pro lepší fotografie – 1. Fotografovat musíte vy!
- Sto a tři rady pro lepší fotografie – 2. Co budeme potřebovat
- Sto a tři rady pro lepší fotografie – 3. Odstraňte vše nepotřebné
- Sto a tři rady pro lepší fotografie – 4. Budiž světlo!
- Sto a tři rady pro lepší fotografie – 5. Nejvhodnější osvětlení
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (6. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (7. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (8. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (9. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (10. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (11. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (12. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (13. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (14. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (15. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (16. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (17. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (18. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (19. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (20. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (21. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (22. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (23. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (24. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (25. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (26. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (27. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (28. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (29. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (30. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (31. část)
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014