Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Tipy & triky
IRay pro CINEMU 4D – kontakt navázán...
21. listopadu 2012, 10.19 | CINEMA 4D už dávno není popelkou. Ostatně pravdou je, že ani ostatní aplikace se už nechrání nedobytným kódem a externí nástroje, nabízející své možnosti skrze jednotlivé platformy, rostou jako houby po dešti. Že je ale Mental Ray pro CINEMU 4D, je přeci jen svým způsobem výjimečné. Už proto, že Mental Ray byl doménou nástrojů dnes pohříchu vlastněných Autodeskem. To ale neplatí. Použít jej mohou i uživatelé CINEMY 4D a užití to může být velmi příjemné.
Ještě než začneme. Dnešní článek a k němu patřící video není podrobnou recenzí, na kterou jste možná ode mne zvyklí. Je ochutnávkou, technologickou ochutnávkou, vzniklou jen z testování, ze kterého vzešlo několik zajimavých postřehů.
V prvé řadě, a to je možná nejdůležitější, Mental Ray, respektive IRay, je opravdu rychlý. Hodně rychlý (na unbias). A také velmi dobře použitelný a nativní. Uživatel, který je spřízněn se CINEMOU 4D, mu porozumí (v základním ránci) velmi brzy.
Za druhé, IRay dokáže velmi dobře zhodnotit váš hardware. Tedy pokud máte grafickou kartu podporující technologii CUDA, tedy kartu od společnosti NVidia. Systém je to totiž hybridní, což znamená, že probíhá jak na CPU, tak na GPU, a grafická karta je tím zázračným akcelerátorem, který dokáže generovat unbias věrné výsledky s „optimalizovaným“ šumem v reálných časech.
A v pozadí stojí...
Pokud byste chtěli něco zvědět o Mental Rayi, pak doporučuji navštívit stránky Mentalimages.com. Najdeme na nich všechny základní informace o tomto renderovacím systému a mimo jiné zjistíme, že už sama vývojářská společnost interně rozděluje své produkty na IRay a MentalRay. Ideální by asi pro nás bylo, pokud by se rozdělily i do distribuce a důraz byl kladen na Iray :-). Mimo to lze zde stáhnout také meta shadery použitelné i v CINEMĚ 4D.
Neméně, ba vlastně více podstatná je ale pro uživatele CINEMY 4D tato stránka: m4d.info, protože na ní se dozvíme jak cenu (která není tak vysoká pokud si uvědomíme, že dostáváme dva renderery, ale nominálně určitě nízká není – 980 EUR), a také si zde můžeme stáhnout demo. To má řadu omezení, ale podstatné je, že funguje.
Poznámka: musím se přiznat, že jsem pro účely recenze vyloženě vyžebral beta verzi podporující technologii Kepler, která není ještě uvolněna. To by se mělo prý poměrně rychle změnit. I tak ale systém funguje případně jen a pouze na CPU. GPU lze zapnout, anebo vypnout...
V akci
Jelikož doufám, že se k danému tématu ještě jednou vrátíme, a to trochu více „z gruntu“, dnes jen krátce. Instalace a vše ostatní je klasická, tedy instalátor umístí produkt do menu Plugins CINEMY 4D a do adresáře pluginu je nutné umístit také klíč, který závisí na seriovém čísle CINEMY 4D...
Plugin pak najdeme na těchto základních pozicích: Menu Pluginy, Správce nastavení/Vlastnosti, Správce materiálů, Nastavení programu.
MentalRay jako takový umí pracovat s materiály CINEMY 4D, ale pro IRay je dobré je konvertovat. Jinak ale jakoby vše vypadlo z oka CINEMĚ 4D. Editor materiálů je velmi podobný, ba skoro občas stejný. Žádné hledání, žádné neznámé parametry, žádné chaotické řazení. Vše tak, jak to máme rádi.
Nastavení systému je prosté. Pokud bychom chtěli nekonečně dlouhý výpočet (který zastavíme „ručně“), pak stačí jen zadat práh na hodnotu 0. Podstatné je, zda využijeme i grafickou kartu (jak jsme si řekli). Pak ji musíme v tomto nastavení enginu aktivovat.
Grafická karta je opravdu klíč. Já se k tomutu tématu ještě vrátím u recenze karty NVidia Quadro K5000, kterou připravuji. Tenhle krásný kus železa (a krycího plastu a tak dále, nechytejte mne za slovo), má vynikající provozní vlastnosti, má 4 GB na RAM, má nominálně 1536 stream jader, ale pořád je to „jen“ (to jen vážně v uvozovkách) „malý kepler“ určený na zobrazení, a nikoli výpočty. Přesto i tato karta dokáže s časem opravdu brutálně zahýbat.
Co dále? Využití HDRi, ani fyzikální oblohy není žádný problém (pro HDRi oblohu stačí použít materiál CINEMY 4D! s tou změnou, že textura je v kanále barvy a nikoliv svítivosti).
Využívat bychom měli náhled IRaye, s ním je radost pracovat a pojďme to zkusit. U HDRi osvětlení jen vypnout výchozí světlo a ejhle, funguje to skvěle...
Co, i když zase jen v kostce, IRay vytnout? Primárně již zmíněnou absenci passů. Sice by asi šlo do jisté míry passy simulovat pomocí klasického MentalRaye, ale kamera by se musela 100% sejít a to si nejsem jistý v případě nastavení optimalizovaného AA. Možná to půjde, ale nejdříve je třeba to vyzkoušet (a to jsem ještě neudělal, MR chce také nějaký čas...). Jinak je prostě skvělá ona integrace. Pro všechno, pro dynamické vlasy (renderované jako poly), modeling scény (žádné exporty až hotového bez takřka možnosti úprav), animace a podobně. Skvělé je, že můžeme využít i C4D shadery a další elementy.
Slovy klasika (je Kocour klasik?), stoprocentně úspěšný výlet. Dobrá, něco strhnu za ty passy, tak tedy: skoro stroprocentně úspěšný výlet.
Pavel Zoch, Ph.D.
|
|
|
|
Obsah seriálu (více o seriálu):
- CINEMA 4D R14, nové funkce – rozhraní a workflow (1)
- CINEMA 4D R14: nové funkce (02) – kalibrace kamery
- CINEMA 4D R14, nové funkce (03) – Kompozice a Morf kamery
- CINEMA 4D R14, nové funkce (04) – Kamera v pohybu
- CINEMA 4D R14, nové funkce (05) – pracovní roviny
- CINEMA 4D R14, nové funkce (06) – přichytávání a vodítka
- CINEMA 4D R14, nové funkce (07) – dřevo
- CINEMA 4D R14, nové funkce (08) – shadery Normalizer a Zvětrání
- CINEMA 4D R14, nové funkce (09) – Aerodynamika
- CINEMA 4D R14 – Pluginy
- Roadshow o 3D grafice/CINEMA Days 2012
- CINEMA 4D – simulace tepelné výměny
- IRay pro CINEMU 4D – kontakt navázán...
- CINEMA 4D Net Render – aneb jak si ušetřit čas
- Obalový design v CINEMĚ 4D – pytlíček na bonbony od A do animace (02)
- CINEMA 4D R14, sculpting (1)
- CINEMA 4D R14, sculpting (2)
- CINEMA 4D R 14 – a ještě jednou sculpting
- Cinebench 11,5 – na hranici, s kacířem! Zhodnocení benchmarku z pohledu dneška...
- CINEMA 4D R14, kaustika
- CINEMA 4D R14 – globální iluminace
- CINEMA 4D R14, globální iluminace
- CINEMA 4D R14 – globální iluminace a osvětlení interiéru
- OctaneRender pro CINEMU 4D ohlášen!
- MAXON ohlašuje strategickou alianci s Adobe
- CINEMA 4D a Cindigo – integrace unbias renderovacího enginu Indigo
- CINEMA 4D a Cindigo – některé tipy, které by se mohly hodit
- Mograph, Metaball, Thinking particles a Pyrocluster – a máme pěkné mraky...
- MoGraph, asi to nejlepší, co nám CINEMA 4D nabízí a nedestruktivní modelování
- CINEMA 4D R15, evoluce – rychlý přehled, oblast výpočtů (01)
- CINEMA 4D R15, evoluce – rychlý přehled, modeling
- CINEMA 4D R15, evoluce – rychlý přehled, sculpting
- CINEMA 4D R15, technický sculpting
- CINEMA 4D R15 – úvod do scriptování
- MAXON CINEBENCH R15 je k okamžité dispozici + pozvánka na konferenci
- Ultimativní CUDA computing, speciální stanice pro CINEMU 4D a IRay
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014