Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Tipy & triky
Sto a tři rady pro lepší fotografie (28. část)
103rad_28_100px
14. října 2011, 00.00 | Od fotografií přátel a známých, stejně jako od fotografování za obtížných světelných podmínek, je ke svatební fotografii jenom krůček. Obojího si tu užijete nad hlavu. A časem se možná posunete až mezi profesionály, kteří se fotografováním svateb docela slušně živí. Pár tipů pro začátek se může hodit.
29. rada – Svatba
V žádném případě není od věci sejít se s oběma snoubenci alespoň jednou předem a domluvit veškeré podrobnosti. Pokud to nejsou kamarádi, kterým fotografujete svatbu jen „ze známosti“, vyplatí se vypracovat alespoň rámcovou písemnou smlouvu, v níž vše domluvené uvedete, včetně termínů, počtu a formátu fotografií, celkové ceny a způsobu úhrady.
Pokud rovnou přijmete finanční zálohu, máte jistotu, že vám nikdo nezavolá ráno před obřadem, že si našel někoho levnějšího (takzvaně „kreativnějšího“). Seriózní zákazník tímtéž krokem stejně tak doufá, že naopak vy si jeho termín skutečně rezervujete a neodjedete omylem na celý víkend s rodinou někam na chalupu bez mobilního signálu (vše, co se třeba jen teoreticky může stát, už se mockrát stalo).
Jak se na svatební šílenství díváme, záleží na naší povaze, míře cynismu i na vlastních zkušenostech s následky podobných životních kroků. Chceme-li ale k zachycení takového obřadu přistoupit zodpovědně, měli bychom si předem vytvořit jakýsi základní itinerář, podobný tomu, jaký zhotovují spolujezdci pilotům při závodech rallye. Zatímco ale oni zakreslují do časové a kilometrové osy jednotlivé zatáčky, skoky, díry a rychlosti, fotografové se neobejdou bez podrobné znalosti jednotlivých fází svatebních příprav, vlastního obřadu, gratulací, rozbíjení nádobí, krájení dortu, hostiny atd.
Svatba nezačíná před kostelem nebo před radnicí. Nezapomeňte zdokumentovat ani přípravy, scházení hostů, zdobení vozidel, oblékání nebo líčení nevěsty. Pokud fotografujete na zakázku, je to samozřejmě čas navíc, a tak záleží na rozpočtu a objednávce. Nezapomeňte ale tyto rozšířené služby snoubencům předem nabídnout. Technické detaily: Nikon D90, clona 5,6, čas 1/1 600 s, ISO 400.
Oficiální záběry všeho podstatného během celého svatebního ceremoniálu jsou naprosto povinné. Nezapomínejte ale kvůli nim ani na vlastní pohled, působivé detaily a dění v pozadí. Je často zajímavější a fotogeničtější. Všechny takové fotografie nejspíš neprodáte, ale byznys není všechno! Nezapomínejte ani na poslední zbytky výtvarníka v sobě! Podobné fotografie mají totiž obecnou platnost a mohou zaujmout i jiné diváky, než jen novomanžele a jejich příbuzné. Technické detaily: Nikon D80, clona 4, čas 1/60 s, ISO 100.
Nemusíte si celý scénář nutně přímo kreslit, ale pár bodů v poznámkách se určitě hodí. Pokud jde jen o malou svatbu a jednoho fotografa, lze hlavní body udržet i v hlavě. U větších akcí nebo při práci v týmu s dalšími fotografy a kameramany se už ale vyplatí šikovný asistent, který koordinuje a upřesňuje okamžité úkoly. Především se nesmí stát, že se všichni fotografové zaměří na nějaký zajímavý, ale z pohledu celku nevýznamný děj, a něco podstatného jinde zůstane nezdokumentováno.
Každý obřad má svůj scénář, časový harmonogram a svá pevná pravidla. Jednotlivé kroky a fáze je třeba navždy zaznamenat povinně a zcela bez diskusí. To ostatní je zajímavé ozvláštnění, vždy by ale mělo být z hlediska fotografa až druhé v pořadí. Samozřejmě pokaždé záleží především na přání zákazníka a zejména mladé (anebo bohaté) páry mívají často nejrůznějším způsobem extravagantní požadavky. Vyhovět jim a neprosazovat své, třeba logičtější nápady, je povinností seriózního fotografa.
Dalším předpokladem úspěšnosti adepta svatební fotografie je dostatečná flexibilita a pohotové reakce na jakékoli nenadálé změny v harmonogramu. Proměny počasí, plánů, rozvrhu i rozmarů příbuzných i hostů, o novomanželích nemluvě, jsou častým jevem. Lidé, kteří se potkávají po letech, jsou nuceni se obléci jinak, než jsou zvyklí, bývají vytrženi ze známého prostředí, jsou nuceni pobývat v přítomnosti příbuzných, kteří jim nesedí nebo jim dokonce v minulosti ublížili, častá jsou zpoždění a jiné drobné i větší nehody… To vše vytváří všudypřítomný stres a napětí, které může kdykoli vybublat na povrch nebo rovnou explodovat. Fotograf by tedy neměl tento stav zhoršovat, ale naopak musí působit uklidňujícím a jistým dojmem, přitom se má ale držet v pozadí a nerušit průběh akce, strhávat pozornost na sebe neustálým vykřikováním typu: „Sem se mi dívej“, „Haló, úsměv“, a podobně.
I ve své nenápadnosti ale musí zároveň být neustále všude tam, kde se něco děje. Druhý záložní fotoaparát nebo externí blesk, jakož i lehký monopod se v brašně určitě pronesou, často už ale zachránily situaci, když hlavní přístroj selhal nebo se nečekaně zhorší světelné podmínky. Důležitá je i vybavenost dostatečnou kapacitou příslušných karet, harddisků a nabitých baterií, aby nebohý fotograf nemusel uprostřed svatebního polibku zoufale křičet na celou katedrálu: „Moment, prosím, já si jen skočím do auta (domů) pro druhý akumulátor!“
Dnes již bohužel ne pro každou dvojici je svatba jedinečným a celoživotním zážitkem, přesto se ale každá nevěsta stále snaží být v tento den co nejkrásnější. Svatební salony, které žijí mimo jiné z ceny svatebních šatů, kosmetiky, květin, účesů atd. rády zdůrazňují, že by nevěsta v tento den měla být nejkrásnější nejen v rámci celé sešlosti, ale v celém svém životě.
Oblečení a další rekvizity, které jí v tom mají pomoci, jsou bezesporu jedním z vrcholů dne, jak pro svou vlastní krásu a náročnost materiálů i výroby, tak pro význam a symboliku, jež jsou jim přikládány. Svatební šaty nejsou nikde na světě levné a unikátní, náročně šité originály už vůbec ne. Na druhou stranu, při podobné příležitosti se na nějakou tu korunu většinou nehledí a otevřené peněženky dávají autorům jedinečnou příležitost ukázat to nejlepší, čeho jsou schopni. A dnes, díky existenci půjčoven, jsou jejich kreace dostupné i široké veřejnosti.
Pro fotografy mají ale svatební šaty jednu nepříjemnou vlastnost: jsou většinou velmi světlé, nebojme se říci čistě bílé. A to není pro senzory většiny digitálních fotoaparátů dobrá zpráva. V kombinaci s intenzivním slunečním svitem anebo protisvětlem z oken v obřadní síni se jen těžko ubráníme byť jen lokálním přepalům, anebo alespoň velkým problémům s měřením expozice, násobeným většinou časovým stresem. Zkoušejte si proto doma dostatečně dlouho předem fotografovat bílé vajíčko (nebo Bílou holubici) na pozadí bílé zdi tak, aby vše bylo zářivě bílé a čistoskvoucí, zároveň ale aby přitom nikde nechyběla kresba, kontury a kontrast. Pokud to předčasně nevzdáte a nezačnete se raději věnovat třeba zen-buddhismu, budete lépe připraveni, až vás někdo osloví: „Viď, že mi v sobotu cvakneš svatbu?“
Tím ale problémy s expozicí nekončí. Ženich totiž bude s vysokou mírou pravděpodobnosti celý v černém. Fotografovat nevěstu a ženicha z technických důvodů každého zvlášť vám asi neprojde, a tak se vaše právě popsané problémy okamžitě znásobí, či spíše umocní. Ve vzácných případech se vám může ještě podařit s dostatečnou rezervou předem vysvětlit budoucímu ženichovi, že letos jsou šedá nebo světle hnědá, případně „šik“ proužek v kurzu mnohem víc, než ta fádní a zastaralá nudná čerň. Takže kovově lesklá stříbrná? Ach jo, super…
Během vlastního obřadu přiměřeně využijete zkušeností, kterých jste nabyli při četbě našich rad ohledně momentek a fotografování při nízké hladině osvětlení. Taktéž o psychologicky výstižných živých portrétech již byla řeč. Samostatnou kapitolou jsou oblíbené skupinky a veleobří sestavy veškeré sešlosti, i o jejich organizování a fotografování jsme ale již podrobně psali v předchozích radách. Jestliže jste pilně trénovali, nemělo by vás už v tomto směru nic překvapit. Více napoví i dnešní konkrétní ilustrační fotografie.
Následující dokumentace svatebního veselí a hostiny se již víceméně neliší, až na přetrvávající problém s všudypřítomnou smrtící kombinací bílého a černého oblečení, který můžete eliminovat jen fotografováním do RAWu, případně opatrným snížením kontrastu, od fotografování oslav a večírků jiného druhu, o nichž již také bylo pojednáno. Svatebčany jistě potěšíte vytištěním alespoň ukázkových snímků přímo na hostině, což naštěstí stále ještě každý nevyžaduje. Dnes už to ale technicky není žádný problém a občas se to od fotografa přímo očekává.
Nenechte si však ujít příležitost a ohromte ústřední dvojici dne originálním nápadem na ústřední a jedinečnou svatební fotografii. A to nejlépe hned po obřadu, rozhodně však ještě dříve, než budou po hostině všichni ležet pod stolem. Fotografové všech úrovní se o takovýto zázračný a nápaditý „věčný“ snímek pokoušejí pokaždé. Většinou jim z toho vyjde kašna, schodiště, průjezd nebo dvojkolo.
Existují však desítky a stovky fotografií, které dokazují, že to jde. I kdyby se taková superfotografie měla zhotovit v klidu den předem (což podle někoho nosí smůlu) anebo den následující po obřadu. To už ale nevěsta nebývá pannou a co horšího, pokud není neděle, nejspíš již mezitím vrátila draze zapůjčené šaty. Takže příště?
Není vhodné jen tak bezmyšlenkovitě cvakat, ani zuřivě pálit jako z kulometu. Výsledkem jsou desítky a stovky stejných fotografií. To jsme tu říkali už mnohokrát. Na druhou stranu se nikdy nespokojte s jedinou variantou záběru. Až v klidu doma vyberte ten nejlepší. To ale není o mačkání spouště. Je to o nápadech, komunikaci s účinkujícími, o hledání nejlepšího prostředí, o ideálním sestavení skupiny, o výrazu, o barevnosti, tonální škále, kontrastu… Technické detaily: Nikon D90, clona 13, čas 1/200 s, ISO 400, přisvětleno bleskem.
Neomezujte se jen na předem připravený scénář, pozorujte dění kolem sebe a pohotově reagujte. Během svatebních příprav i po oficiální části se jistě odehraje celá řada veselých i mimořádně fotogenických scén. Nepromeškejte je, budete pochváleni. A budete mít mnohem zajímavější fotografie! Technické detaily: Nikon D700, clona 11, čas 1/200 s, ISO 200.
Nesoustřeďujte svou pozornost jen na ústřední dvojici. Velmi často se hned vedle nebo kdesi v zákulisí odehrává cosi zajímavého. Některé takové fotografie obstojí i samy o sobě a jsou schopné vyprávět svůj příběh i beze slov. Technické detaily: Nikon D90, clona 13, čas 1/200 s, ISO 400.
Oficiální svatební portrét novomanželů ovšem nesmí chybět nikdy. Je na vás, aby na něm novomanželé vypadali co nejpěkněji, pokud možno ještě o pověstný chlup lépe než ve skutečnosti. Můžete vymyslet a realizovat libovolný počet „ujetých“ i výtvarně hodnotných nápadů, a být za ně velebeni. Nakonec ale stejně musí dojít na tu jedinou, standardní fotografii dvou šťastných tváří, líčko na líčko, nad kterou si babičky šťastně zapláčou a která se postupem času stejně stane ve většině nově vzniklých domácností tou nejopatrovanější. Až do rozvodu a někdy i po něm. Ale každý rozvod předznamenává šanci na nový vztah a o něco později i na novou svatbu. A tedy i na novou příležitost pro vás, coby svatebního fotografa či svatební fotografku. Buďte nablízku a připraveni! Technické detaily: Nikon D700, clona 6,3, čas 1/125 s, ISO 200.
Praktická část spojená se soutěží o věcné ceny
Září: Nejlepší fotografie z dovolené
Trojice nejúspěšnějších snímků a jejich autoři v měsíci září:
1. místo: Po sezoně – VeBe — získal praktický fotokufr na kolečkách s teleskopickým madlem značky Delsey Pro Road 66
2. místo: Ve vlně – Junket — v IDIF si může vyzvednout nabíječku NiMH akumulátorů AA/AAA Varta Power LCD
3. místo: Lake District – zarro — pro něj je připravena multičtečka paměťových karet HAMA
Vítězi zářijového kola blahopřjeme! K úspěchu gratulujeme i stříbrnému a bronzovému tvůrci. A všem, kteří jste se soutěže zúčastnili, za zaslané snímky děkujeme. Trojici nejúspěšnějších soutěžících v tomto kole zkontaktujeme, abychom se mohli domluvit na termínu, kdy si v IDIF vyzvedne své výhry.
Říjen: Domorodci — místní obyvatelé, kolorit, portrét obyvatel cizí země
Fotografie vkládejte do připravené webové GALERIE v jednoduchém rozhraní.
Vkládání je možné po registraci – přihlášení.
Umisťovat můžete fotografie s maximální šířkou 1 200 bodů, objem dat jedné fotografie je třeba omezit na nejvýše 900 kB.
Pro autory/autorky tří nejlepších snímků v měsíci říjnu jsou připraveny tyto věcné ceny:
1. místo: inovovaný B-Grip/CPTech
2. místo: nabíječka NiMH akumulátorů AA/AAA Varta Power LCD
3. místo: multičtečka paměťových karet HAMA
A na listopad je naplánováno téma To jsem já — autoportrét, aneb jak se vidím sám.
:: Partneři soutěže "100+3 rady"
Obsah seriálu (více o seriálu):
- Sto a tři rady pro lepší fotografie – 1. Fotografovat musíte vy!
- Sto a tři rady pro lepší fotografie – 2. Co budeme potřebovat
- Sto a tři rady pro lepší fotografie – 3. Odstraňte vše nepotřebné
- Sto a tři rady pro lepší fotografie – 4. Budiž světlo!
- Sto a tři rady pro lepší fotografie – 5. Nejvhodnější osvětlení
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (6. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (7. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (8. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (9. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (10. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (11. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (12. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (13. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (14. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (15. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (16. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (17. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (18. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (19. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (20. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (21. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (22. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (23. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (24. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (25. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (26. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (27. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (28. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (29. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (30. část)
- Sto a tři rady pro lepší fotografie (31. část)
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014